در اسپانیا، زنان سمینار «آزادی برای عبدالله اوجالان» را برگزار کردند

انجمن زنان سمیناری را در سوتو دی رئال اسپانیا به عنوان بخشی از کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان» برگزار کرد.

سمیناری در شهر سوتو دی رئال اسپانیا با پیشاهنگی جمعی از زنان فمینیست و شورای شهر به عنوان بخشی از مرحله دوم کارزار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برگزار شد.

نمایندگان سازمان‌های زنان و بسیاری از مردم در سمینار مرکز فرهنگی چوآز د لا سیرا با نام «انقلاب زنان کورد: تاریخ و چشم انداز آن» شرکت کردند. جلسه توسط نماینده انجمن خلق، ماپوچه نلیدا مدیریت شد و همراه با تجربه ۴۵ ساله جنبش زنان، تجربه زنان در روژاوا هم توسط روهاش شِخو نماینده کنگره استار در اروپا مورد ارزیابی قرار گرفت.

نلیدا فعال حوزه زنان گفت که جنبش آزادی زنان کورد یک مبارزه انقلابی را توسعه داده و الهام بخش بسیاری از مردم شده است. نلیدا با بیان اینکه معتقدم آزادی اجتماعی با آزادی زنان حاصل می‌شود، گفت: «در برابر ظلم استبدادی، مردسالارانه، خودخواهانه و منفعت‌طلبانه، برای آزادی به پیشاهنگی زنان کورد برای حفظ حقوق و آزادی زنان مبارزه خواهیم کرد.»

پارادایم رهبر عبدالله اوجالان زندگی شد

روهاش شِخو نماینده کنگره استار در اروپا، اعلام کرد که خط آزادی زنان بر پارادایم کنفدرالیسم دموکراتیک رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در روژاوا استوار است. شِخو با بیان اینکه انقلاب روژاوا، انقلاب زنان است، بیان کرد: «کنگره استار یک سازمان چتری در درون سیستم کنفدرال دموکراتیک روژاوا است. برابری اجتماعی در همه زمینه‌های اجتماعی، اکولوژیکی، سیاسی، دیپلماتیک و خودمدیریتی نقش بسزایی دارد... تا آنجایی که ایدئولوژی آزادی زنان رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اکنون زندگی می‌شود و زنان اراده خود را در همه زمینه‌ها نشان داده‌اند.»

ما یک دموکراسی رادیکال خواهیم ساخت

روهاش شِخو با بیان اینکه در روژاوا مقاومت و مبارزه بی‌نظیری در برابر وحشیگری داعش توسط زنان انجام شد، گفت: «از یک سو مقاومت و مبارزه سخت و از سوی دیگر بر اساس آزادی و برابری زنان، ما ایجاد یک دموکراسی رادیکال را رهبری کردیم. امروز ما در هر زمینه‌ای از اقتصاد تا بوم‌شناسی، از سیاست تا دیپلماسی، در روژاوا سازمان‌دهی می‌کنیم. در برابر مدرنیته سرمایه‌داری، انواع تبعیض جنسیتی، ذهنیت مردسالارانه و نظام‌های مردسالارانه، ما در حال مبارزه برای سازماندهی یک زندگی بدیل مبتنی بر آزادی هستیم. در هر زمینه‌ای نظام ریاست مشترکی مبنا قرار می‌گیرد. زنان در مکانیسم‌های تصمیم‌گیری نقش دارند و خود دفاعی را توسعه می‌دهند. ما با انواع خشونت هم از راه مبارزه و هم آموزش اجتماعی مقابله می‌کنیم.»

روهاش شِخو با بیان اینکه مبارزه رادیکال و دموکراتیک کنگره استار متشکل از کمون‌ها و شوراها است، گفت که از روستا تا محله و شهر، خود را به صورت جمعی و برابر سازماندهی کرده و کار خود را انجام می‌دهند. روهاش شِخو تاکید کرد که حملات ایدئولوژی‌های وحشی و عقب‌مانده مانند دولت ترکیه و داعش علیه روژاوا ادامه دارد و گفت: «انقلاب روژاوا در حال ساختن نظام خود بر اساس پارادایم آزادی زنان رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است. دلیل اصلی حملات به روژاوا ایجاد یک سیستم اکولوژیک و دموکراتیک در برابر مدرنیته سرمایه‌داری است؛ این حملات توسط دولت‌های اقتدارگرا، دولت-ملت‌های نظام سرمایه‌داری، نیروهای ارتجاعی و حامیان آنها صورت می‌گیرد.»

حملات دولت-ملت

در این سمینار تاریخچه مبارزات زنان کورد، دیدگاه‌های فلسفی و ایدئولوژیک و اصول اساسی آن و تأثیر آن بر ساختار اجتماعی کوردستان و خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین بحث شد که مبارزات زنان کورد چگونه نظام مردسالار، دولت-ملت و فرهنگ مسلط مردان را متزلزل کرده است. در این سمینار اشاره شد که شعار «ژن، ژیان، آزادی» فراتر از یک شعار صرف برای آزادی است و خاطرنشان شد که خط سیاسی و اجتماعی آزادی زنان در خاورمیانه با اندیشه‌های رهبر عبدالله اوجالان در حال زندگی شدن است.

پس از پایان سخنرانی، سوالاتی مطرح و به آنها پاسخ داده شد. زنان اسپانیایی که برای اولین بار با جنبش زنان کورد آشنا شدند نشان دادند که این پارادایم شور و شوق زیادی به آنها بخشیده است. برای آشنایی با انقلاب و مبارزه زنان کورد، اهمیت همبستگی و مبارزه در کنار هم مطرح شد. این زنان تاکید کردند که باید هر چه زودتر یک شبکه همبستگی با جنبش زنان کورد ایجاد شود.