نویسنده مصری: اندیشه عبدالله اوجالان برای همه زنان جهان است

فاتین صبحیه نویسنده مصری به اهمیت اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد آزادی زنان اشاره کرد و گفت: «اندیشه‌های رهبر آپو تنها مربوط به زنان کورد نیست بلکه ایده‌های او برای همه زنان جهان است.»

ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد زنان در سراسر جهان به ویژه در خاورمیانه گسترش یافته است. یکی از زنانی که تحت تأثیر اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان قرار گرفته، فاتین صبحیه نویسنده مصری است. فاتین صبحیه درباره این موضوع با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

چه چیزی نظر شما را در مورد ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زمینه زنان جذب کرد؟

عبدالله اوجالان قبل از هر چیز به ایده زندگی مشترک اعتقاد دارد. او می‌گوید که آزادی جوامع با آزادی زنان آغاز می‌شود. همچنین در نوشته‌های عبدالله اوجالان آمده است که زنان بدون تسلیم شدن می‌توانند در شرایط سخت خود را حفظ کنند و میزان آزادی کشورها با زنان سنجیده می‌شود. یک زن هرگز در مبارزه مرتکب خیانت نمی‌شود، او کار خود را عالی انجام می‌دهد و موفقیت را تضمین می‌کند. عبدالله اوجالان زنان را پایه و اساس همه موفقیت‌ها می‌داند. وی همچنین می‌گوید که زن و مرد باید در کنار هم زندگی عادی و برابر داشته باشند و اگر زنان عرصه زندگی را ترک کنند مشکلات و بحران‌هایی پیش می‌آید.

در مورد دیدگاه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد قدرت زنان چه می‌خواهید بگویید؟

در واقع اوجالان می‌بیند که زنان نیرویی هستند که نقش بسیار مهمی دارند. با این حال، اگر او با یک شریک نامناسب، ظالم و بدخواه در تماس باشد، زندگی او نابود خواهد شد. نه تنها این، جنبش انقلابی به طور کلی از بین خواهد رفت. زیرا اوجالان بر آزادی زنان تکیه می‌کند، یعنی آزادی زنان و جوامع از خود زنان آغاز می‌شود و ثبات خانواده از زنان است.

ارتباط این ایده‌ها را چگونه می‌بینید؟

اوجالان معتقد است که زنان باید به خود اطمینان داشته باشند تا بتوانند از خود دفاع کنند. بر اساس نظریات او زنان برای حفظ خود در برابر انواع ظلم و ستم باید هدف سیاسی و ملی برای خود بیابند و مهمتر از همه این است که زنان سعی کنند از روابط بی‌مایه خودداری کنند.

این یعنی چی؟

عبدالله اوجالان می‌خواهد زنان را از تمام زنجیرها آزاد کند. وقتی از زیبایی صحبت می‌کنیم، عبدالله اوجالان می‌گوید که زنان را نباید با زیبایی ظاهری سنجید و شناخت. باید او را از زیبایی فکرش شناخت. زنان باید خود را در همه جوانب سیاسی آماده کنند و با مقاومت خود جنگ را از بین ببرند.

به نظر شما، خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه به آیینه‌ای برای اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تبدیل شده است؟

البته اداره خودمدیریتی راه را برای زنان باز کرد تا بایستند تا ستم بر زنان پایان یابد، آزادی خود را به دست آورند و به رهایی روحی و جسمی برسند. اداره خودمدیریتی به زنان این فرصت را داد تا در کارهای اداری شرکت کنند. همچنین به زنان این فرصت را داد تا خود را از قالب‌های بسته رها کرده و به زندگی جدیدی بروند و به لطف اداره خودمدیریتی، روحیه زنان بازگشت و حقوق آنها حفظ شد.

به غیر از خاورمیانه و مناطق کوردی، آیا ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جای دیگری محقق خواهد شد؟

افکار رهبر آپو فقط مربوط به زنان کورد نیست بلکه ایده‌های او برای همه زنان جهان مناسب است. باید به جاهایی که ظلم بیشتر است توجه کنیم تا بتوانیم زنان را نجات دهیم. همچنین، همه زنان باید برای رهایی خود از نظام مسلط اطمینان داشته باشند.

حکومت‌های ظالم و ستمگر چه تأثیری بر زنان دارند؟

دولت‌های ستمگر به گسترش عقاید مردسالارانه کمک کردند. علاوه بر این، حکومت‌های ستمگر از انقیاد زنان حمایت می‌کنند و به گفته آنها، زنان نمی‌توانند کاری انجام دهند. در عین حال، آن دولت‌ها به خوبی می‌دانند که اگر زنان به آزادی خود ایمان داشته باشند، هیچ کس نمی‌تواند در برابر آنها بایستد.