تصویر

عرصه مطبوعات آزاد با پیشاهنگی زنان در حال توسعه است

خبرنگاران زن در شمال و شرق سوریه با توجه به اهمیت اتحادیه رسانه زنان (ی‌ر‌ژ) اعلام کردند که تلاش می‌کنند صدای زنان را به جهان برسانند.

اوین ابراهیم، ​​عضو هیئت اجرایی ی‌ر‌ژ و سیدرا مامو گزارشگر ژن تی‌وی در سالگرد تاسیس ی‌ر‌ژ در مورد مسائل و اهداف آن و نقش خبرنگاران زن در جامعه با خبرگزاری فرات صحبت کردند.

اوین ابراهیم عضو هیئت اجرایی ی‌ر‌ژ با تبریک سالروز تاسیس این نهاد به تمامی خبرنگاران زن در شمال و شرق سوریه، اظهار داشت که خبرنگاران زن در شمال و شرق سوریه نقش بسزایی داشته‌اند و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «در مناطق شمال و شرق سوریه مبارزه بزرگی شروع شده و زنان امروز به صورت گسترده در رسانه‌ها حضور دارند و نقش بزرگی ایفا می‌کنند. آنها برای رساندن صدای خلق و زنان روژاوای کوردستان به جهانیان و پاسداری از انقلابی که با رهبری زنان آغاز شده است، تا به امروز به مبارزه خود ادامه می‌دهند.»

اوین در ادامه سخنان خود به وضعیت خبرنگاران قبل از انقلاب روژاوا توجه کرد و بیان داشت: «در روژاوای کوردستان، به ویژه قبل از انقلاب روژاوا، به دلیل سیستمی که بر جامعه تحمیل شده بود روزنامه نگار زن وجود نداشت. این وضعیت نه تنها برای زنان بلکه برای همه خلق کورد در روژاوا نیز صادق بود. همچنین حتی اگر فردی در رسانه‌ها حضور می‌یافت، نمی‌توانست به عنوان یک خبرنگار آزاد عمل کند. روزنامه نگاران نمی‌توانستند فرهنگ، تاریخ و ملت خود را نمایندگی کنند. این وضعیت به هیچ وجه برای زنان قابل قبول نبود.»

اوین در سخنان خود با بیان اینکه در سال ۲۰۱۱ با انقلاب روژاوا، زنان جای خود را در مطبوعات آزاد یافتند و با قلم و دوربین خود به میدان آمدند، گفت: «قبل از انقلاب روژاوا طبق ایده‌هایی که به ما تحمیل شده بود ما رویای روزنامه نگار شدن را نداشتیم. اما با انقلاب روژاوا یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در سال ۲۰۱۱ وارد کار شد مطبوعات آزاد بود و آن زمان بود که بیشترین زنان وارد این کار شدند. زنان با دوربین و قلم به عنوان مجری و گزارشگر به میدان آمدند و جای خود را در رسانه‌ها یافتند. در اوایل انقلاب به دلیل فرهنگ غلطی که رواج یافته بود، کار مطبوعات آزاد مشکلات زیادی داشت. برای یک زن روزنامه نگاری قابل قبول نبود. زنان برای پذیرش این کار در جامعه تلاش زیادی کرده‌اند. زنان خود را تربیت کردند، انقلابی در درون خود به وجود آوردند و با استقامت و پیشرفت خود، جامعه پیرامون خود را نیز تربیت کردند.»

اوین ابراهیم به نقش خبرنگاران زن در انقلاب و مصائب زنان پرداخت و گفت: «نقش زنان خبرنگار در عرصه انقلاب بسیار زیاد بود. در کنار آن، زنان روزنامه نگار نقش بزرگی در افشای درد و رنج زنان داشتند. زیرا در ابتدای انقلاب روژاوا بزرگترین نقش آنها این بود که این مسائل را به مردم اعلام کنند تا زنان قدم‌های بزرگتری در این انقلاب بردارند و بتوانند خود را از این خشونت نجات دهند. به همین دلیل مبارزاتی که زنان روزنامه نگار در اوایل انقلاب انجام دادند بسیار بزرگ بود و امروز هم همان کاری که در آن زمان انجام شد ادامه دارد.»

اوین ابراهیم با بیان اینکه اگر زنان در عرصه‌های انقلاب ساماندهی نمی‌شدند، موفقیت‌های بزرگی به دست نمی‌آمد، گفت: «به همین دلیل است که زنان خبرنگار تا قبل از تأسیس ی‌ر‌ژ تاثیر زیادی در جامعه نداشتند ولی بعدا دیدگاه جامعه را نسبت به زنان تغییر دادند. همچنین زنان خبرنگار توانستند با قلم و دوربین خود توجهات را به برخی مسائل اجتماعی جلب کنند. صدای انقلاب زنان به لطف مبارزات زنان روزنامه نگار به گوش جهانیان رسید و این مبارزه همچنان ادامه دارد.»

اوین ابراهیم، ​​عضو هیئت اجرایی ی‌ر‌ژ در سخنانی از مشارکت خبرنگاران زن در مبارزات خبر داد و گفت: «بسیاری از خبرنگاران زن در مبارزات و جنگ‌های آزادی‌بخشی که در مناطق شمال و شرق سوریه رخ داد، شرکت کردند. یکی از آنها نبرد کوبانی بود که نبرد و پیروزی که به رهبری ی‌پ‌ژ رخ داد به لطف دوربین‌ها و قلم‌های خبرنگاران زن به افکار عمومی و جهانیان رسید. حتی امروز دنیا از مبارزه و مقاومت کوبانی صحبت می‌کند. الآن نیز زنان در عرصه های مهمی مانند نیروهای امنیتی و ی‌پ‌ژ حضور دارند.»

اوین ابراهیم به آغاز راه اندازی اتحادیه ارتباطات زنان هم پرداخت و گفت: «اتحادیه ارتباطات زنان در سال ۲۰۲۰ تاسیس شد. علاوه بر این، عرصه‌های انقلاب گسترش یافت و مناطق زیادی آزاد شد و زنان نیز مانند همه اجزای مناطق شمال و شرق سوریه به عرصه مطبوعات آزاد پیوستند. برای همین لازم بود اتحادیه‌ای ایجاد شود تا زنان روزنامه نگار بتوانند خود را زیر چتر آن سازماندهی کنند و کار خود را بهبود بخشند. در نتیجه امروز زنان مشارکتی ۷۰ درصدی در عرصه مطبوعات آزاد دارند. همانطور که زنان در هر عرصه‌ای جایگاهی را به دست گرفتند و پیشقدم شدند، امروز نیز زنان در عرصه مطبوعات آزاد به نقش پیشاهنگی به میدان می‌آیند.»

اوین ابراهیم در پایان سخنان خود با بیان اینکه خبرنگاران زن همواره مورد هدف دولت ترکیه قرار می‌گیرند تا صدای زنان شمال و شرق سوریه به گوش جهانیان نرسد، گفت: «امسال ترکیه به تیم ژن تی‌وی حمله کرد. در نتیجه حملات دولت ترکیه یک خبرنگار مجروح و همکار ما نجم الدین به شهادت رسید. این نیز نشان می‌دهد که دولت ترکیه با حملات خود مطبوعات آزاد را هدف قرار داده است. همچنین از آنجایی که صدای زنان روژاوای کوردستان از طریق زنان خبرنگار به گوش جهانیان می‌رسد، مورد هدف دولت اشغالگر ترکیه قرار می‌گیرند تا زنان آزادانه زندگی نکنند و کار خود را انجام ندهند. ما تمامی حملات دولت ترکیه به مناطق شمالی و شرقی سوریه و زنان و خبرنگاران برجسته را محکوم می‌کنیم. ما همیشه مبارزات خود را در خط شهدا ادامه خواهیم داد.»

از سوی دیگر سیدرا مامو، خبرنگار شبکه ژن تی‌وی با یادی از همه شهدایی که جان خود را در راه حقیقت فدا کردند، این روز را به آنان تبریک گفته و بیان داشت: «در بحبوحه انقلاب روژاوا دستاوردهای زیادی با رهبری زنان به دست آمد. یکی از آن دستاوردها این است که زنان در رسانه‌ها تاثیر زیادی بر جامعه و افکار عمومی گذاشته‌اند.»

سیدرا در ادامه سخنان خود به نقش زنان در عرصه رسانه پرداخت و ادامه داد: «زنان نقش مهمی در کار رسانه‌ای دارند. به ویژه در زمینه خودسازماندهی نقش مهمی دارند. همچنین زنان ما در سراسر جهان تاثیر زیادی بر تمام زنان جهان گذاشته‌اند. بعد از انقلاب همگان به چشم دیدند که زنان به صورت گسترده در مطبوعات آزاد شرکت می‌کنند و نقش خود را ایفا می‌کنند.»

سیدرا در سخنان خود با بیان اینکه زنان نیز با دوربین و افکار خود با نظام سرمایه‌داری مبارزه می‌کنند، گفت: «امروز سربازان با سلاح خود می‌جنگند، سیاستمداران با قلم می‌جنگند و زنان نیز با اندیشه خود با نظام سرمایه‌داری مبارزه می‌کنند. بر اساس این اصل است که ما باید صدای حقیقیت باشیم و به خصوص در همه جا باید صدای زن باشیم و چشم حقیقت بین باشیم و کار خود را پیش ببریم.»

سیدرا درباره اعلام تاسیس ی‌ر‌ژ و سیستم آن صحبت کرد و گفت: «ی‌ر‌ژ در کنفرانس ۲۰۲۰ تاسیس شد. ی‌ر‌ژ نظام خود را در شمال و شرق سوریه به صورت منظم ایجاد کرد و در همه مناطق و کانتون‌ها مجمع خود را تأسیس کرد. در همین راستا، کار و فعالیت ما مبتنی بر رشد زنان و آموزش زنان و جامعه است.»

سیدرا در سخنانی هدف اصلی خود را رساندن صدای زنان در مناطق اشغالی عنوان کرد و گفت: «به عنوان خبرنگاران زن هدف اصلی ما این است که صدای زنان در مناطق اشغالی مانند عفرین، سری‌کانی و گری‌سپی باشیم. زنان در این مناطق تحت شکنجه‌های شدید دولت اشغالگر ترکیه قرار می‌گیرند. به عنوان خبرنگاران زن در منطقه شهبا، وظیفه ما این است که صدای این زنان باشیم و رویکرد دولت ترکیه در قبال زنان را به جهانیان نشان دهیم. همچنین نشان دهیم که دولت ترکیه از قدرت و سازماندهی زنان می‌ترسد و به همین دلیل آشکارا زنان را در همه جا هدف قرار می‌دهد. دولت ترکیه به ویژه زنانی را هدف قرار می‌دهد که به دنبال آزادی و آموزش خود هستند و نظرات خود را در همه جا بیان می‌کنند.»

سیدرا مامو، گزارشگر تلویزیون ژن تی‌وی گفت که رساندن صدای این زنان را وظیفه خود می‌دانیم و سخنان خود را اینگونه ادامه داد: «ما زنان وظیفه خود می‌دانیم تا زمانی که زنان در سرزمین‌های اشغالی آزاد نشوند صدای آن زنان را در سراسر جهان طنین انداز کنیم. ما صدای حقیقت خواهیم بود و همیشه برای این کار خواهیم کرد. همچنین وظیفه ماست که مقاومت زنان عفرین را که علیرغم حملات دولت اشغالگر ترکیه و محاصره دولت دمشق در مقابل تمامی فشارها و مشکلات در شهبا مقاومت می‌کنند، به جهانیان گزارش دهیم.»

سیدرا مامو خبرنگار ژن تی‌وی با بیان اینکه موفقیت‌های امروز حاصل سال‌ها تلاش و کوشش است، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «موفقیت‌هایی که امروز به دست آمده به برکت سال‌ها تلاش همرزمان شهیدمان است که در این راه جان باختند. انقلاب سعی کرد صدای حقیقت باشد. ما به عنوان خبرنگاران زن در شمال و شرق سوریه همیشه در راه شهدای خود خواهیم بود و آنها را فراموش نخواهیم کرد. همچنین قول می‌دهیم که هرگز از خط آنها عقب ننشینیم و به اهداف آنها برسیم و همیشه صدای حقیقت باشیم.»