شماره ماه جولای مجله نوای ژن منتشر شد

روزنامه ماهانه زنان به نام نوای ژن، شماره ماه جولای را منتشر شد که با این شماره ۱۲ سال انتشار را پشت سرگذاشت.

روزنامه نوای ژن شماره ماه جولای

در شماره ماه جولای این روزنامه تیتراول ‌«انقلاب اصلی عصر» به دست خوانندگان رسید، از خوددفاعی تا سیستم اجتماعی به پیشاهنگی زنان، مقالات بسیاری در این شماره جای گرفتند.

روشن سامسات از نویسندگان این روزنامه، افکاری که برای انقلاب به یک منبع مبدل شده و پیروزی این تفکرات را ارزیابی کرد که چگونه کاراکتر سده نوین را تعیین کرده است.

ساریا حلب از فرماندهان یگان‌های مدافع زنان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(ی‌پ‌ژ)، به سوالات نوای ژن پاسخ داده و بیان کرد که عرصه دفاع پس از آغاز انقلاب چگونه سازماندهی شده است، ساریا حلب اشاره کرد که ی‌پ‌ژ سازمان به یقین رساندن موجودیت زنان است و گفت‌: ‌«در سیستم کنفدرال زنان، خوددفاعی قبل از هرچیز دیگر مسئله‌ای ایدئولوژیک و فلسفی است. ی‌پ‌ژ هویت آن زنانی است که در جستجوی خویش‌اند و خود را می‌بینند.‌»

۳ خواهر عرب در صفوف ی‌پ‌ژ

زنان از خلق‌های کورد، عرب، ارمن، ترکمن، سوریانی، چرکز با هویت، باورداشت و رنگ فرهنگی خود در میان انقلاب روژاوا مشارکت کردند و خود را شناختند. دجله دمهات داستان سَمَر تبقا را برای نوای ژن گردآوری نموده است. سمر می‌گوید‌‌: ‌«با انقلاب زنان من خود را شناختم.‌‌»، او و دو خواهرش در صفوف ی‌پ‌ژ عضو هستند.

ژنئولوژی راه را نشان می‌دهد

از نویسندگان این روزنامه، هیژا زَریا نیز توجه‌ها را به نقش کار و کنش‌های ژنئولوژی در تحولات اجتماعی در روژاوا معطوف داشت، زریا می‌گوید‌: ‌«ژنئولوژی در شمال و شرق سوریه از فرهنگ مقاومت تغذیه می‌شود، در عین‌حال انقلاب خلق‌ها و زنان را نیز نیرومند می‌سازد.‌»

گولر یلدز نیز به ابعاد اکولوژیک انقلاب اشاره داشت.

انقلابی در انقلاب

در صفحات روزنامه به زبان کوردی نیز عضو هماهنگی کنگره استار، به شرح سیستم کنفدرال زنان، کارهای ایجاد و بنا کردن و انقلاب اجتماعی می‌پردازد.

امید زنان جهان

شَروین نودَم با نقل سخنان ایوانا هافمن، آنا کمبل، آلینا سانچز، اَلفتریا هامبی، سارا هاندلمان و بسیاری کسان دیگر به مانند آنان بحث نموده است که زنان جهان چگونه انقلاب روژاوا را به مثابه یک امید می‌بینند.

مسئله جمعیت و جنسیتگرایی

در صفحات ارزیابی این روزنامه، ارزیابی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان منتشر شد که در آن بیان شده است، مسئله جمعیت چگونه به مسئله سرمایه و انحصار مبدل می‌شود.

اَسرا چیفتچی با بحث از کتاب منتشر شده خود به نام «زن بودن در زندان»، از به اسارت گرفتن زنان پرده برمی‌دارد.

زندانی مِرگه پولات از زندان بسته زنان به نام بنیان، مقاله‌ای با عنوان ‌«قیام بیصدا» را نوشته است.

مقاومت جولمرگ و زنان

روزا متینا از نویسندگان روزنامه، درباره مبارزه علیه اشغال شهرداری جولمرگ و مقاومت جولمرگ دربرابر این امر یک مقاله نوشت. روزا متینا عملکردهای قیم علیه زنان و جامعه را یادآورد شده است و اشاره کرده است که جولمرگ علیه این اعمال غارتگری یک مثال مهم از مقاومت است.

جشنواره و بازگشت به ریشه خود

موزیسین مَرال آلکان درباره جشنواره‌های برگزار شده در اروپا مقاله‌ای برای این روزنامه نوشته است. این مقاله با عنوان ‌«انسان بروی ریشه خود رشد می‌کند» منتشر شده، آلکان گفت‌: ‌«زنان کورد خود و خاکشان را بخوبی می‌شناسند، بر کسانی که به آنان حمله می‌کنند هم بخوبی واقف هستند. جشنواره برای تمامی ما به عرصه مبارزه مبدل شده است. مبارزه علیه نیروهایی که در تلاشند با اره ما را از ریشه‌هایمان قطع کنند.‌»

سازماندهی زنان کورد در سوئیس

یوردوسَو اوزسوکمَنلر با سخنگوی اتحاد زنان کورد در سوئیس ‌‌(ی‌ژک-سوئیس)، سَلما سورَر درباره سطح سازماندهی، کارهای اساسی مبارزاتی و مسائل زنان کورد گفتگو کرده است.

سارینا آگری در رابطه با مقاومت ۱۴ جولای یک مقاله به رشته تحریر درآورده است.

بیوگرافی نورا کورتیناس

فیدان یلدرییم بیوگرافی نورا کورتیناس را تدارک دید که در ماه گذشته درگذشت، شخصیتی نمونه که پشتیبان زنان کورد بود.

در صفحات به زبان کوردی، بَرژین تِکوشر مرتبط با داستان زندگانی ملکه مصر به نام تیی یک مقاله منتشر نموده است.

روکن تولهدان در صفحات یادبود، از بَرچَم امید ‌(سوزان دومان) یاد کرده که توسط سلاح‌های شیمایی، مورخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ به قتل رسید.