ی‌ر‌ژ: صدای حقیقت باشید

ی‌ر‌ژ در چهارمین سالگرد تاسیس خود بر اهمیت تقویت نظام دفاع از خود و سازماندهی تاکید کرد و اعلام کرد که خبرنگاران زن باید صدای حقیقت باشند.

اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان (ی‌ر‌ژ) به مناسبت چهارمین سالگرد تأسیس این اتحادیه بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

آنها در این بیانیه از خبرنگاران زن خواستند که صدای حقیقت باشند و برای برملا کردن آن تلاش کنند.

اطلاعیه ی‌ر‌ژ به این شرح است: «چهارمین سالگرد تاسیس اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان را به همه خبرنگاران زن، حقیقت جویان و دست اندرکاران مطبوعات آزاد تبریک می‌گوییم. همگان فداکاری‌های رفقای ما را برای بیان حقیقت به یاد دارند.

در کوردستان و سراسر جهان، خبرنگاران زن با قلم و دوربین خود حقیقت و همچنین سطح بالای خشونت علیه زنان و جامعه را فاش می‌کنند. آنها این واقعیت را به جهانیان گزارش می‌دهند و در عین حال از قهرمانی‌ها و رهبری زنان مبارز می‌گویند. نظام دولت-ملت در این عصر، سیاست‌های جنگ‌های ویژه، غارت‌گری، نسل‌کشی، کشتار، تفرقه، تهاجم و نقض حقوق را تنها راه‌های بقا و وجود خود می‌داند. حکومت یک دست، باعث ایجاد نژادپرستی و تنش در جامعه می‌شود. این نیز بحران‌ها، جنگ‌ها و درگیری‌ها را به همراه دارد. ریشه همه این جنگ‌ها از بین بردن پایه‌های جامعه دموکراتیک است. امروز خبرنگاران آزاد با مبارزه با انواع تخلفات، حقیقت را برجسته می‌کنند.

جنگ جهانی سوم بر اساس تبعیض جنسی سازماندهی شد. این واقعیت جنگ در کوردستان، خاورمیانه و جهان را برجسته می‌کند. زنان و کودکان سنگین‌ترین هزینه را می‌پردازند. همه نهادهای قدرت، بدن زن را کالایی ساخته و روح و وجود او را نابود کرده است. در برابر نظام دولت-ملت، سازماندهی زنان و جامعه با آگاهی از اهمیت یک زن آزاد، به این روند ناعادلانه پایان داده و موفقیت مبارزات را تضمین خواهد کرد. مطبوعات آزاد در برابر این اقتدار می‌تواند قلعه‌ای در برابر نظام مردانه باشد که ارزش‌های جامعه امروزی را زیر پا می‌گذارد. این واقعیت در کوردستان به وضوح دیده می‌شود.

ی‌ر‌ژ خود را در خط غوربتلی ارسوز و سکینه‌ها سازماندهی کرد و مکانی شد برای برجسته کردن حقیقت و بالا بردن سطح مبارزه. ی‌ر‌ژ با مبارزه سختی روبروست. این یک مبارزه قوی حقیقت در یک طرف و وحشیگری سیستم جنسیتی در طرف دیگر است.

با جرقه انقلاب روژاوا-شمال و شرق سوریه، زنان در صفوف مبارزه شرکت کردند. زنان خود را در این زمینه سازماندهی کردند و می‌خواستند رنگ و صدای خودشان را داشته باشند. بدون اینکه قدمی به عقب بردارند با قلم و دوربین خود انقلاب آزادی را رهبری کردند. آگری یلماز، ایلول نوهلات، نوژیان ارهان، دیلشان ایبیش، دنیز فیرات و دلوان گور با وحشیگری داعش و اشغالگری دولت ترکیه مبارزه کردند و به نمادی از سخت کوشی، فداکاری و آزادی‌خواهی تبدیل شدند. زندگینامه آن روزنامه نگاران و مبارزان به همه ما خبرنگاران زن، ندایی است که باعث افتخار ماست و به ما هدف و امید می‌دهد.

بر اساس این ندا، به عنوان خبرنگاران زن در شمال و شرق سوریه، در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۰ وجود خود را به عنوان اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان اعلام کردیم. در چهارمین سالگرد تشکیلات خود به عنوان ی‌ر‌ژ، به آنها قول می‌دهیم که به دنبال حقیقت باشیم. ما مبارزه خود را علیه انواع سیستم‌های جنسیتی، مهاجم و بی‌رحم که جامعه، طبیعت و تاریخ را ویران می‌کنند، تقویت خواهیم کرد. ما آزادی زنان و خلق را مبنای موفقیت خود قرار می‌دهیم و در آن راه کار می‌کنیم. به عنوان زنان روزنامه نگار، قلم و دوربین خود را در برابر انواع فشارها و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، تقویت می‌کنیم. در برابر زبان جنسی، رنگ و صدای زنان آزاد را به بالاترین سطح می‌رسانیم.

بنابراین، این روز را به رهبر آپو، رهرو بزرگ حقیقت، خبرنگارانی که حقیقت را آشکار کردند و حقیقت را دنبال کردند و اکنون در زندان هستند، تبریک می‌گوییم و البته به همه خبرنگاران به صورت کلی هم تبریک می‌گوییم. ما از همه زنان می‌خواهیم که سیستم دفاع از خود و سازماندهی را تقویت کنند. از همه زنان دعوت می‌کنیم که سطح این خط مقدس مقاومت را بالا ببرند. تنها با کشف حقیقت، یک جامعه آزاد و دموکراتیک ایجاد می‌شود. برای آن، اول از همه، زنان خبرنگار باید صدای این حقیقت باشند و برای برملا کردن آن مبارزه کنند.»