تصویر

زنان برای امنیت خود با از خودگذشتگی کار می‌کنند

نیروهای امنیتی داخلی زن با تامین امنیت اجتماعی، با آموزش و خوددفاعی تقویت می‌شوند. چهارمین کنفرانس که قرار است در سال جاری برگزار شود، هدف از آن رفع کمبودهای سال‌های گذشته است.

نیروهای امنیتی داخلی زن با از خودگذشتگی و عزم به عنوان ضامن امنیت اجتماعی خدمت می‌کنند. از زمان تأسیس این سازمان، زنان از خانه‌های خود بیرون آمده و از جامعه و از خود دفاع کرده‌اند و در طی این دوره‌ی دشوار، به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. هدف از آکادمی‌های هیرا وان و کنفرانس‌هایی که به ویژه بر توسعه مهارت‌های خوددفاعی زنان تمرکز دارد، ایجاد یک جامعه آگاه و یک همبستگی قوی بین زنان است. زنان، علاوه بر تضمین امنیت خلق، با تلاش برای برقراری برابری جنسیتی، حقوق زنان و آگاه‌سازی جامعه، وظیفه مهمی را به عهده می‌گیرند.

حلیمه محمود، عضو فرماندهی کل نیروهای امنیت داخلی شمال و شرق سوریه، سال‌های تاسیس و فعالیت‌های نیروهای امنیتی داخلی زنان شمال و شرق سوریه را ارزیابی کرد.

ابتدا در محله عنتریه تاسیس شد

حلیمه محمود با بیان اینکه نیروهای امنیتی داخلی زن در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴، توسط دو زن تاسیس شده است، گفت: «نیروهای امنیتی داخلی زن به طور رسمی برای اولین بار توسط دو زن اهل قامشلو در محله‌ی عنتریه قامشلو تاسیس شد. دوران سختی بود. جامعه قبول نداشت که زن در نیروهای امنیتی باشد. و این که زن از خانه بیرون بیاید و لباس نظامی بپوشد و از خودش و جامعه دفاع کند، غیرقابل قبول بود. مبارزه‌ی زن که به عنوان زن خانه، زن مرد و مادر کودک شناخته می‌شد، به راحتی به امروز نرسیده است. دفاع به عنوان کار مردانه در نظر گرفته می‌شد. چنین فضایی حاکم بود. زنانی که نیروی امنیت داخلی را تاسیس کردند، زنانی بودند که در این جامعه حضور داشتند. زنان تصمیم گرفتند که در جامعه از خودشان دفاع کنند. آنها خودشان با مشکلاتی که داشتند روبه رو می‌شدند. و سرانجام، به اين نتيجه رسيدند. در اولین دوره‌های سازماندهی، ما اغلب خانواده‌ها را ملاقات می‌کردیم، با زنان گفتگو می‌کردیم. در این بازدیدها، گاهی اوقات خشونت لفظی و جسمی به ما وارد می‌شد، و گاهی اوقات درها به روی ما بسته می‌شد. با آموزش جامعه و زنان متلاشی کردن این فضا میسر گردید.»

اولویت آنها تضمین رفاه جامعه است

حلیمه محمود با اظهار اینکه پس از مبارزه‌های بزرگ زنان، نیروهای امنیت داخلی زنان در کانتون های جزیره، فرات و عفرین در راستای مطالبه مردم ایجاد شد، در ادامه سخنان خود افزود: «اکنون به صورت سازماندهی شده در این منطقه فعالیت می‌کنیم. اکنون در ۷ کانتون زنان در نیروهای اورژانسی (ضربت)، نیروهای آنتی ترور (ه‌آ‌ت) و نیروهای عملیاتی هستند. امنیت پست‌های بازرسی داخل و بیرونی شهر و خطوط مرزی در شمال و شرق سوریه را فراهم می‌کنند. همچنین زنانی هستند که به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی، مسئول تامین نظم ترافیکی و نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی هستند.»

چهارمین همایش امسال برگزار می‌شود

حلیمه محمود با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی مبنی بر برگزاری اولین کنفرانس نیروهای امنیت داخلی زنان در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ گفت: «در این کنفرانس وظایف و مسئولیت‌های زنان، سازوکار سازمانی و خودمدیریتی از جمله موضوعاتی بود که به طور عمیق مورد بحث قرار گرفت. با برگزاری دومین همایش تغییرات و تحولاتی در آیین‌نامه ایجاد شد تا نیروی سازمان‌یافته‌تری ایجاد شود. با این آیین‌نامه تا امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. امسال چهارمین کنفرانس خود را برگزار خواهیم کرد.»

آکادمی هیرا وان بر روی خوددفاعی متمرکز شده است

حلیمه محمود با جلب توجه به آکادمی هیرا وان وابسته به نیروهای امنیت داخلی زنان که در ۴ آوریل ۲۰۱۹ با هدف تقویت زنان در بعد فکری افتتاح شد، با گفتن: «برنامه درسی آکادمی شامل آموزش‌های نظامی و ایدئولوژیکی است، بر بهبود دفاع، استراتژی و مهارت‌های زنان تمرکز دارد. موضوعاتی که هر بخش از زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند مبارزه و زندگی زنانی که در تاریخ نقش خود را ایفا کردند، ارتباط با جامعه، اهمیت ارتباط صحیح با جامعه و سیاست‌های جنگ ویژه نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.» به اهمیت آموزش توجه کرد.

هدف ایجاد یک جامعه و زنان آگاه است

حلیمه محمود با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های نیروهای امنیت داخلی زنان، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «اولویت ما تامین امنیت مردم و پیشگیری از وقوع جرایم، مداخله در حوادث و انجام تحقیقات مطابق با قانون است. افزایش آگاهی جامعه در مورد برابری جنسیتی و حقوق زنان، برای جلوگیری از جنگ ویژه مانند مواد مخدر و فحشا که سعی می‌شود در گسترش آنها در جامعه دارند، برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و تامین امنیت زنان می‌باشد. همچنین با سازماندهی فعالیت‌هایی مانند آموزش و آگاهی‌بخشی، جامعه و زنان آگاه را ایجاد می‌کند.»