برهم احمد: هدف از تئاتر نا روا نشان دادن جنگ اشغال‌گری است

کارگردان تئاتر ‘نا روا’ برهم احمد خاطر نشان کرد که در این نمایش، جنگ اشغال‌گری در کوردستان نشان داده می‌شود.

با حمایت گروه فرهنگ و هنر کانتون عفرین و شهبا، پنجمین فستیوال میتان با شعار «بازگشت نزدیک است، ما امیدوار هستیم» در ۱۰ ژانویه کار خود را آغاز کرده است. در روز چهارم این فستیوال تئاتر ‘نا روا’  به کارگردانی برهم احمد، توسط برهم احمد و نالی عسکر‌‌ که از شهر کرکوک شرکت کرده بودند، به نمایش درآمد.

برهم احمد بازیگر و کارگردان در مورد هدف از این تئاتر و شرکت در فستیوال سخن گفت.

‘دیدن روژآوای کوردستان برای من مانند یک رویا بود’

برهم احمد این را خاطر نشان کرد که همراه با نالی عسکر‌ بازیگر تئاتر، با گویش سورانی این تئاتر را اجرا کرده‌اند، گفت: «با وجود محاصره و حملات به منطقه، با شور و اشتیاق فراوان از شهر کرکوک واقع در باشور کوردستان وارد منطقه‌ی شهبا شدیم. از جانب کارگردانان و بازیگران کانتون‌ شهبا و عفرین مورد استقبال گرمی قرار گرفتیم. اولین بار است که به روژآوای کوردستان آمده‌ام. برای من مانند یک رویا بود که یک روز به روژآوا بیاییم و در این‌جا به اجرا بپردازم.»

‘هدف نشان دادن حمله‌ی اشغال‌گری است’

در ادامه برهم احمد با بیان این‌که هدف وی این بوده که ‘ تمامی زنان و مردان روی زمین در این تئاتر بازیگر هستند’به اجرای تئاتر خود پرداخته‌اند و گفت: «زمانی که می‌گوید بازیگر تئاتر، منظور من خلق است. بازیگر تئاتر نقش بیننده را ایفا می‌کند و بیننده نیز نقش بازیگر تئاتر را ایفا می‌کند. من در این اجرا به انتقاد از بازیگر تئاتر پرداخته‌ام و همچنین زندگی هر چهار بخش کوردستان را مورد نقد قرار داده‌ام که تحت اشغال است. انتخاب و نوشتن سناریوی این تئاتر تأثیر زیادی بر من گذاشت. زیرا تداعی‌گر واقعیت کوردهاست. در طول تاریخ کشورهای همسایه به کورد و کوردستان حمله کرده‌اند، هدف از این اجرا، نشان دادن جنگ اشغال‌گری است که در کوردستان علیه بشریت و خلق کورد صورت می‌گیرد.»