کمیته‌ی فرهنگ و هنر پ‌ک‌ک: لازم است سینماگران در شخصیت کریمیان به وظیفه‌ی خود عمل کنند

کمیته‌ی فرهنگ و هنر پ‌ک‌ک یاد منصور کریمیان کارگردان سینما را گرامی داشت که در پی حملات دولت اشغال‌گر ترکیه به روژآوا به شهادت رسیده بود، گفته است: «لازم است تمامی هنرمندان و سینماگران با وجدان در شخصیت منصور کریمیان به وظیفه‌ی خود عمل نمایند.»

 کمیته‌ی فرهنگ و هنر (TEV-ÇAND) حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) طی بیانیه‌ای مکتوب، یاد منصور کریمیان، کارگردان سینما و هنرمند را گرامی داشت که در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ در پی بمباران‌های دولت اشغال‌گر ترکیه به شهادت رسیده بود.

در بیانیه ذکر شده است: «دولت فاشیست و نسل‌کش و آسمیلاسیون‌گر ترکیه که نسل‌کشی و قتل‌عام کورد را بهانه‌ی موجودیت خود قرار داده است، در برابر دیدگان تمام جهان نسل‌کشی انجام می‌دهد. زن و جوان و پیر را قتل‌عام می‌کند، تمامی قوانین بشری را نقض می‌کند و با حملات نسل‌کشی از مرزهای سیاسی خود عبور می‌کند و بر نقض و زیر پا گذاشتن قوانین دولتی اصرار دارد. هر گاه فرصتی به دست بیاورد، با نقض قوانین بین‌المللی جنگی، مناطق غیرنظامی مختلف روژآوا، شنگال، مخمور و باشور کوردستان را بمب باران می‌کند. با این عمل نیز لیست جنایت‌های جنگی را بیشتر می‌کند.»

در ادامه‌ی بیانیه ذکر شده است: «دولت ترکیه با بمباران مکان‌ها و مناطق غیرنظامی تلاش می‌کند تا شکست‌ بزرگ اخیر خود را در مناطق خواکورک و زاپ و متینا در برابر مقاومت باشکوه و عملیات سازمان‌یافته‌ی گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان را پنهان نماید. به دلیل این شکست در برابر مقاومت و مبارزه‌ی گریلا، به عنوان سیاست اساسی خود، هر فرصت کوچکی را به نسل‌کشی کوردها تبدیل می‌کند. هر روز در رابطه با نسل‌کشی‌های اسرائیل علیه غزه، در مورد حقوق بشر و قوانین جنگی سخن می‌گوید، اما با حملاتش به چندین مکان غیرنظامی شمال و شرق سوریه نمونه‌ای جدید از کارکتر نابودگر و نسل‌کش خود را اضافه نمود. ما به خانواده‌ی کسانی که در این حملات به شهادت رسیده‌اند تسلیت می‌گوییم و خواستار شفای عاجل برای مجروحین هستیم. هر شهادتی مایه افزایش عصبانیت و پافشاری ما بر مبارزه خواهد شد.

در بین غیرنظامیان که در پی حملات اخیر به شهادت رسیده‌ بودند، کارگردان سینما، منصور کریمیان متولد شهر سنه در روژهلات کوردستان به شهادت رسیده است. ما با تقدیر و احترام یاد کارگردان گرامی کورد منصور کریمیان را گرامی می‌داریم، وی زندگی خود را فدای مبارزه‌ی سینمایی کرد تا آزار و حقیقت خلق کوردستان را در زمینه‌ی سینما نشان دهد و با تمامی توان زحمت کشید، مرزهای دولتی را زیر پا گذاشت و با روحیه‌ای‌ اتحاد ملی به روژآوا آمد. از تمامی هنرمندان و سینماگران با وجدان خاورمیانه و جهان به ویژه سینماگران کورد می‌خواهیم که علیه این نسل‌کشی‌ها موضع‌گیری نمایند و برای مقاومت با شکوه فریاد برآورند.

می‌خواهیم بگوییم، علیه این حملات از طریق گسترش مقاومت و مبارزه از زحمات و یاد و مبارزات شهدا صیانت می‌کنیم. سکوت کردن در برابر این نسل‌کشی و حملات، به معنای گم کردن روح و وجدان است. به همین سبب لازم است تمامی هنرمندان و سینماگران با وجدان در شخصیت منصور کریمیان به وظیفه‌ی خود عمل نمایند و از وی صیانت نمایند.»