تصویر

آدم اوزون سازمان ملل را فراخواند‌: در امرالی هیچ حقوقی اجرایی نمی‌شود

سیاستمدار کورد، آدم اوزون در کنفرانس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد سخنرانی کرده و اعلام داشت که در امرالی یک نظام شکنجه ایجاد شده است و سازمان ملل متحد را فراخواند که هرچه زودتر از امرالی بازدید کند.

در چارچوب ۵۷مین نشست حقوق‌بشری شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد که در اداره شهر ژنو این سازمان در روز ۷ سپتامبر آغاز شد و تا روز ۷ اکتبر ادامه خواهد داشت، از سوی جنبش دوستی میان خلق‌ها علیه نژاپرستی ‌(MRAP) با عنوان ‌‌«حقوق‌بشر در ترکیه-جنایت علیه کوردها ادامه دارد» یک کنفرانس برگزار کرد. در این کنفرانس،‌ جنایات تاریخی دولت ترکیه علیه خلق کورد و شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به بحث گذاشته شد. از تاریخ‌دانان دانشگاه زوریخ، پروفسور هانس لوکاس کایزِر. نماینده پارلمان از حزب دم‌ پارتی در شهر آمد،‌ چنگیز چاندار و عضو کنگره ملی کوردستان، آدم اوزون به مثابه سخنران در این کنفراس شرکت کردند.

نماینده دائم سازمان ملل متحد از MRAP، گیانفرانکو فاتورینی مدیریت این کنفرانس را برعهده داشت و در ابتدا، تاریخدان دانشگاه زوریخ، پروفسور هانس لوکاس کایزر سخنرانی کرد.

پروفسور کایزر‌: ترکیه دارای میراث نیست‌انگاری است

پروفسور هانس لوکاس کایزر توجه‌ها به ریشه‌های تاریخی علیه خلق کورد معطوف داشت و گفت‌:‌‌ «برای فهمیدن فشارها و جنایات دولت ترکیه که در ترکیه و خارج از آن علیه خلق کورد انجام می‌دهد، باید به تاریخ بنگریم.‌»

پروفسور کایزر اشاره کرد که دولت ترکیه دارای میراث نیست‌انگاری است و قبل از همگان، کوردها به عنوان یک ملت کم جمعیت را نیست‌انگاشته‌اند و گفت‌: ‌«بدین معنا، جنایات علیه خلق کورد چیز جدیدی نیست و ادامه تاریخی همان جرم و جنایات گذشته می‌باشد.‌»

پروفسور کایزر اشاره کرد که نتایج و پیامدهای پیمان‌نامه لوزان برای کوردها بسیار سنگین و دشوار بوده است و گفت‌: ‌«کوردها که در پیمان‌نامه‌ لوزان نیست انگاشته شده و از آن روز تا کنون در چهار بخش کوردستان با سیاست‌های انکارگرایانه روبرو شدند.»

چنگیز چاندار‌: سیاست‌های اشغالگری وجود دارد

نماینده پارلمان ترکیه از حزب دم پارتی در شهر آمد، چنگیز چاندار حق سخنرانی گرفت. چاندار اعلام کرد که در وضعیت موجود ممکن نیست که در ترکیه از دمکراسی حرف زد و اینچنین به سخنان خود ادامه داد‌: ‌«علیرغم اینکه یکی از اولین کشورهایی است که پیمان‌نامه حقوق‌بشر اروپا را امضا کرده است، اما امروزه به سختی می‌توان از وجود دمکراسی در ترکیه حرف زد.‌»

چاندار به سیاست‌های دولت ترکیه در سوریه اشاره کرد و بیان داشت که یکی از دلایل اساسی تعمق یافتن جنگ در سوریه، وجود دولت ترکیه در سوریه است و گفت‌: ‌«ترکیه که از جنبه نظامی به وجود خود در سوریه ادامه می‌دهد. بسیاری از مناطق کوردستان اشغال شده و از سوی دولت ترکیه کنترل می‌شوند.‌»

چاندار اعلام کرد که ترکیه علیرغم بحران اقتصادی، بیشتر درآمد خود را به جنگ اختصاص داده است.

چاندار در ادامه سخنان خود، توجه‌ها به نقض‌ها و تخلفات حقوق‌بشری که از سوی رژيم اردوغان صورت گرفته است، معطوف داشت.

آدم اوزون‌: در امرالی هیچ حقوقی اجرایی نمی‌شود

عضو ک‌ن‌ک‌، آدم اوزون در پایان این کنفرانس سخنرانی کرد. اوزون درباره شرایط شکنجه علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مواردی را بیان کرد.

سیاستمدار کورد،‌ آدم اوزون در ابتدای سخنرانی خود اعلام کرد که تاریخ ترکیه با قتل‌عام ملل کم جمعیت شناخته می‌شود و اشاره کرد که آنان سیاست‌های ‌نسل‌کشی را امروزه نیز ادامه می‌دهند. اوزون چنین گفت‌: ‌«علیه خلق کورد،‌ نه تنها سیاست‌های قتل‌عام فیزیکی، بلکه سیاست‌های قتل‌عام فرهنگی و سیاست‌هایی از این دست ادامه دارند.‌»

اوزون درباره شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز سخرانی کرد و گفت‌: ‌«این ۴۲ ماه است که هیچ اطلاعی از عبدالله اوجالان که میلیون‌ها انسان از چهارسوی جهان او را به عنوان رهبر خود می‌پذیرند، دریافت نمی‌شود. اوجالان تماما تحت وضعیت مطلق عدم کسب اطلاع، بسر می‌برد. دولت ترکیه که در امرالی هیچ حقوقی را اجریی نمی‌کند، به شیوه‌ای آشکار تمام پیمان‌نامه‌های جهانی سازمان ملل، اتحادیه اروپا، پیمان‌نامه ژنو و معیارهای نِلسون ماندلا را نقض می‌کند.‌»

‌«عبدالله اوجالان راه‌حل را ارائه می‌کند»

آدم اوزون بیان کرد که بنیان بسیاری از مشکلات ترکیه، بدلیل اصرار بر عدم رهیافت مسئله کورد است و ابراز کرد که علیرغم تمام تلاش‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز، دولت ترکیه از رهیافت این مسئله به دور می‌ایستند. آدم اوزون اشاره کرد که مسئله کورد یک مسئله بین‌المللی است و اینچنین به سخنان خود ادامه داد‌: ‌«کوردستان در میان ۴ دولت تقسیم شده است. قبل از همه انگلیس و فرانسه و نیروهای اروپایی این تقسیمات را ایجاد کردند. جنگی را که دولت ترکیه علیه کوردها انجام می‌دهد بدلیل پشتیبانی بدون قید و شرط آمریکا و دیگر اعضای ناتو، روی می‌دهد.‌» آدم اوزون توجه‌ها را به پیشنهادات و اندیشه‌های رهیافت یا راه‌حل که از سوی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ارائه شده است معطوف داشت و گفت‌: ‌«چارچوب راه‌حل سیاسی عبدالله اوجالان که برای مسئله کورد آن را ارائه کرده است، می‌تواند به جنگ و ظلم صدساله ترکیه و دیگر کشورهای اطراف پایان دهد.  جناب اوجالان با نظریه‌هایی که مطرح نموده است، برای مسائل امروزی که با آن روبرو هستیم، راه‌حل‌‌های بنیادین را ارائه کرده و همچنین آلترناتیوهای نوینی را نیز عرضه می‌کند.‌»

‌«باید به نظام شکنجه امرالی پایان داده شود»

اوزون یادآور شد که نگرانی بزرگی در مورد امنیت و وضعیت تندرستی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان وجود دارد و گفت‌: ‌«انزوای تحمیلی در عرصه بین‌المللی به مثابه یک شکنجه پذیرفته می‌شود. بیش از ۳ سال ادامه دادن این شکنجه، کاری بسیار خطرناک است. ما درباره سرنوشت اوجالان، در مدت اخیر، بجز مانع از شدن ملاقات با وی به وسیله ‌«مجازات انضباطی» و تهدید به قتل، چیز بیشتری نمی‌دانیم.‌» عضو ک‌ن‌ک، آدم اوزون اینچنین به سخنان خود ادامه داد‌: ‌«این نظام که در امرالی ایجاد شده است، حقوق بین‌المللی را به تمامی متوقف کرده است. دیگر بدین شکل نمی‌تواند ادامه داشته باشد.‌‌» اوزون تصمیمات کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد مرتبط با وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را یادآور شد.

‌«باید هرچه زودتر اقداماتی انجام شود»

آدم اوزون اشاره کرد که در این برهه، نهادهای بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد نباید در مقابل شرایط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان‌، ساکت بمانند و این فراخوان را داد‌: ‌«باید راه گشوده شود تا وکلا و خانواده بتوانند با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ملاقات کنند و برای اینکه او بتواند در رهیافت مسئله کورد نقش ایفا کند، شرایطی مهیا و وی آزاد شود. باید شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد هرچه زودتر یک هیئت را به امرالی بفرستد و شرایط شکنجه‌ای که علیه اوجالان انجام می‌شود به پایان برسد. اگر دولت ترکیه این وضعیت را ادامه دهد، باید علیه ترکیه مجازات‌های چشمگیری صادر شود.‌»