باتوفا چکدار: زنان کورد با اراده‌ای نستوه در سنگرهای دفاع از کوردستان مقاومت می‌کنند

باتوفا چکدار از فرماندهان قرارگاه مرکزی یژا ستار اعلام کرد، زنان کورد علیه اشغالگری ترکیه مقاومتی تاریخی انجام می‌دهند. وی گفت "ارتش ترکیه نمی‌تواند در مقابل گریلا بجنگد و به همین دلیل از سوریه تبهکاران را آورده تا با نیروهای گریلا بجنگند."

باتوفا چکدار از اعضای شورای فرماندهی قرارگاه مرزی یگان‌های آزاد زنان (YJA star) در مورد مقاومت علیه اشغالگری ترکیه با پیشاهنگی یژا ستار صحبت کرد و گفت؛"زنان کورد در سنگرها و در کوهستان‌ها مقاومتی تاریخی انجام می‌دهند. این مقاومت که ما در باکور و باشور انجام می‌دهیم، با پیشاهنگی یژا ستار انجام می‌شود. نیروی زنان و هویت یژاستار در همه سنگرهای مقاومت وجود دارد. این مقاومت در مقابل اشغالگری و در مقابل فاشیسم انجام می‌شود. با زنان کورد میهن‌دوست و مقاوم صورت می‌گیرد. در حقیقت اینها فقط حرف نیستند، چون مقاومت زنان کورد در سال گذشته در هفتانین دیده شد. همچنین در چند ماه گذشته در زاپ، متینا و آواشین زنان با اراده در مقابل پاکسازی و اشغالگری ایستادند."

"مسئله‌ی آنها مقاومت و شکوه کوردستان بود"

باتوفا چکدار فرمانده یژا ستار در ادامه سخنان خود در مورد مقاومت ۱۴ ژوئیه در زندان آمد صحبت کرد و گفت؛"ما در ماه ژوییه هستیم. ابتدا در وجود شهدای مقاومت زندان‌ها، یاد شهدای مبارزات آزادی را گرامی می‌دارم و در مقابل آنها سر تعظیم فرود می‌آورم. ما می‌گوییم روح ۱۴ ژوئیه در میان ما زندگی می‌کند و اکنون بیشتر از همیشه همراه ماست. به راستی روح ۱۴ ژوئیه در کوردستان به اساس انقلاب رستاخیز تبدیل شد. انقلاب رستاخیز در همه عرصه‌ها و در زندگی خلق کورد و در مقاومت مبارزان آزادی زنده می‌ماند و بزرگتر می‌شود. امروزه روح مقاومت ۱۴ ژوئیه در همه خیابان‌ها، در همه شهرها، در همه میادین و در همه سنگرهای مقاومت گریلا و در دل مبارزان و میهن دوستان کورد و در همه کسانی که می‌گویند؛ 'دل ما برای آزادی می‌تپد'، در مبارزات همه افراد و در همه جا وجود دارد و زنده است و  روز به روز بزرگتر می‌شود. روح ۱۴ ژوئیه همیشه در مبارزات ما زنده و حاضر است و همیشه و به طور مداوم زنده می‌ماند.  به همین دلیل یاد این شهدای بزرگ و با کرامت را گرامی می‌دارم."

"به تفکر پاکسازی ادامه می‌دهند"

باتوفا چکدار فرمانده یژا ستار در ادامه گفت؛"در حقیقت فاشیسم امروز علیه خلق‌ها و در مقابل جنبش آزادی ادامه دارد و هیچ تفاوتی با مرحله زندان آمد وجود ندارد. ممکن است در برخی چیزها تغییراتی به وجود آمده باشد، اما جوهره‌ی اشغالگری و فاشیسم و همان تفکر ادامه دارد. به ویژه تفکر پاکسازی علیه خلق کورد به مانند خود باقی مانده است. اگر پرسیده شود، دولت ترکیه از آن زمان تاکنون چه چیزی را تغییر داده است، باید بگوییم هیچ چیزی تغییر نکرده است. دولتی اشغالگر است که در مقابل مبارزات خلق کورد و در مقابل جنبش آزادی در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد. این دولت در حال حمله است، آن هم دلایل خود را دارد. از مقاومت ۱۴ ژوئیه تاکنون ۳۹ سال گذشته است و مبارزات قبل از آن و تاکنون نیز ادامه دارد و فاشیسم در مقابل مبارزات ضعیف شده و تحت فشار قرار گرفته است، اما دست از تفکر پاکسازی خود بر نداشته است. در ترکیه چیزی تحت عنوان اصالت باقی نمانده است. به عنوان مثال بسیار در مورد مسائل ملی و محلی صحبت می‌کنند، اما در حقیقت این گونه نیست. آنچه قابل توجه است، این است که هیچ نیروی جوهری باقی نمانده است. زمانی که در مورد پاکسازی کوردها صحبت می‌شود، بسیاری از طیف‌ها سکوت می‌کنند. این سکوت در حقیقت مشروعیت بخشیدن به سیستم آ.ک.پ و م.ه.پ است."

"دولت ترکیه قوانین خود را نقض می‌کند"

می‌خواهند با فشار حمله و عملیات علیه خلق کورد و جنبش آزادی در مورد موضوع کوردها همه را ساکت کرده و همه چشم‌های خود را ببندد. کسانی که پیشاهنگی این تفکر را به عهده دارند، از این مسئله جسارت می‌گیرند و اینگونه عمر خود را طولانی‌تر می‌کنند. آنها خود خوب می‌دانند که علت این حملات همین است. این عملیات علیه مناطق باکور و باشور و هم حملات علیه خلق کورد و هم فشار علیه زندان‌ها وجود دارد و باید آن را متوقف کنند و برای این منظور نیز باید مانند یک دولت و بر اساس قانون و حقوق خود رفتار کنند و با حقایق خود در میان خود روبه‌رو شوند، اما برای آنکه این صدا و واکنش ها را از بین ببرند، جنگ در مقابل خلق و گریلا را در صدر اخبار قرار می‌دهند. در این مرحله حملات علیه نیرو و طیف‌های دمکراسی‌خواه و برای حملات علیه خلق باکور کوردستان و حملات علیه خلق ترکیه مقیاس و سطح خود را در مقابل این مسئله پشت سر گذاشته است. به طور خلاصه دولت ترکیه قوانین و حقوق خود را پایمال می‌کند."

"بدون شک گریلا به عقب قدم بر نمی‌دارد"

بدون شک هدف آنها این است که مانع از عملیات‌های موثر گریلا شود. ما می‌دانیم که در مراحل گذشته نیز علیرغم همه عملیات‌ها و تکنولوژی مدرنی که در اختیار داشتند و با همه همکاری‌ها و پشتیبانی‌هایی که برای آنها وجود داشته است، اما مزدوران و تبهکاران و کنتراها را در اطراف خود سازماندهی کرده‌اند. علیرغم همه‌ی این‌ها یکبار دیگر نیروهای گریلا در مقاومت خود حتی یک قدم به عقب برنداشته‌اند. در همه میادین باکور عملیات گریلا انجام شده است. گریلا در درسیم، بوتان و سرحد عملیات‌های بزرگ و موثری انجام داده است. قطعا نیروهای گریلا در باکور کوردستان پیشاهنگی مقاومت را بر عهده دارد."

"خواستند باشور کوردستان را اشغال کنند"

در حملات ۲۳ آوریل مشخص شد که آنها می‌خواهند سیستم گریلا را از بین ببرند و مناطق گریلا را محدود کنند. ما می‌دانیم این عملیات به دشواری ادامه خواهد یافت. علیرغم آنکخ این عملیات مدت سه ماه است که ادامه دارد، اما پیشتر آمار ۲ ماه این عملیات توسط مرکز مدافع خلق منتشر شد. مقاومتی که در میادین انجام می‌شود، حقیقت دولت ترکیه را آشکار کرده و به همه نشان می‌دهد. در سال‌های گذشته چندین عملیات علیه مناطق حفاظت شده‌ی میدیا انجام شد. از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰ در منطقه هفتانین عملیات‌هایی انجام شد. این مکان‌ها که گریلا در آن ها مقاومت می‌کند، همان مکان‌هایی هستند که ارتش ترکیه عملیات را در آن انجام می‌دهد و همین امر اهداف دولت ترکیه برای این مکان‌ها را آشکار می‌کند.

در این عملیات‌ها هدف اصلی آنها اشغال خاک باکور کوردستان است. هدف دوم آنها نیز همچنین این است که می‌خواهند به سیستم گریلا در این مناطق که سال‌های سال است، در آن جا خود را سازماندهی کرده و در این مناطق مهارت و توان کافی را به دست می‌آورند، ضربه وارد کنند. هرچند به نیروهای توطئه‌گر علیه کوردستان پشت بسته‌اند، اما می‌گویند ما نیروی ناتو هستیم. در مناطق جنگی و در این مناطق که نیروهای گریلا در آنها مقاومت می‌کنند، به خوبی مشخص می‌شود و دیده می‌شود که این ارتش دارای آن نیرو و توان نیست که بتواند در مقابل گریلا چیزی بدست آورد. این ارتش نمی‌تواند در مقابل گریلا بایستد.

آنهایی که در مقابل ما می‌جنگند تبهکاران سوری هستند. تبهکارانی هستند که تحت عنوان پناهجو آنها را آورده و در مقابل نیروهای گریلا به جنگ وا می‌دارند. ارتش ترکیه با این تبهکاران و هم با کنتراها و مزدورانی که از باکور کوردستان آورده است، در مقابل ما می‌جنگد. اما آنهایی که برای پول می‌جنگند بدون شک نمی‌توانند در مقابل مبارزان آپویی بجنگند. عرصه‌های مقاومت در تاریخ جنگ ما، مرحله‌ای جدید را آغاز کردند. در متینا، زاپ و آواشین و در زاگرس فقط جنگ تونل‌ها انجام نمی‌شود، بلکه جنگ تونل‌ها فقط یک بخش از جنگ است. در تاریخ جنگ اما این اولین بار است که مقاومتی تا این حد طولانی انجام می‌شود و تا این حد توانایی، مهارت و ابتکار عمل دیده می‌شود.

"باید موضع‌گیری ملی انجام شود"

چندین موضوع که مورد انتقاد هستند این است که باید در مقابل این اشغالگری موضع‌گیری وجود داشته باشد. در مقابل از بین بردن طبیعت کوردستان باید موضع‌گیری ملی وجود داشته باشد. ما این را برای خلق باشور کوردستان می‌گوییم. مناطقی که در آنها جنگ ادامه دارند، از هفتانین گرفته تا خاکورک، همان مناطق کوهستانی هستند که در زمان اشغالگری صدام نیز بارها روستاهای آن‌ها ویران شد. در این مرحله و در مراحل گذشته نیز حملات دولت ترکیه علیه این مناطق بوده است. خاک باشور کوردستان امروز با یک حقیقت دشوار مواجه است. در ده‌ها حمله‌ای که علیه این خاک انجام شده است، موجودیت و هویت آنها در همین خاک بوده است و به همین خاک و به همین کوهستان‌ها تکیه داشته‌اند. ما می‌دانیم که فرهنگ این عشیره‌ها فرهنگی میهن‌دوستانه و بسیار عمیق است. دارای فرهنگی کوردی هستند که فرهنگ و کرامت خود را حفظ می‌کنند. اکنون در خط زاخو، متینا، قاشورا، دامنه زندورا، عشیره‌های سندی، گلی، برواری و همچنین در خط خاکورک عشیره‌هایی که در زاپ و اطراف آن هستند، عشیره‌های زیباری و ریکانی هستند که همگی میهن‌دوست می‌باشند. آنها دارای کارکتر میهن‌دوستی هستند.