حاتم اوغولاری: دولت باید عذر خواهی کرده و کمیسیونی را تشکیل دهد

یاد و خاطره قربانیان قتل‌عام مرعش در چهل و دومین سالگرد این مراسم توسط بازماندگانشان گرامی داشته شد. تولای حاتم اوغولاری نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها به منظور افشای حقیقت این رویداد خواستار تشکیل کمیسیونی در این باره شد و گفت: لازم است دولت عذرخواهی کند.

در فاصله روزهای ۱۹-۲۴ دسامبر  ۱۹۷۸ جامعه علویان دچار قتل‌عامی گسترده شد. در این قتل‌عام ۱۱۱ شهروند علوی کشته شدند. حزب دمکراتیک خلق‌ها و نهادها و سازمانهای علوی به منظور گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این قتل‌عام، مراسم یادبودی را برگزار کردند.

تولای حاتم اوغولاری، نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها و زینل اوزن، نماینده حزب خلق جمهوری اورهان ساری بال، اسرافیل اربیل دبیرکل فدراسیون اتحادیه علویان انگلستان،  محمد علی چانگایا عضو فدارسیون اتحادیه علویان اروپا و تورگوت اوکر در این مراسم حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این مراسم نخست در روستای خدر پازارجیخ بر سر مزار محمد منگوچک حاضر شده و سپس در آرامستان شایهادی در کنار مزار صبری اوزکان حاضر شدند. پلیس نیز به محاصره افراد حاضر در آرامستان پرداخت.

اوزن: هنوز نیز دردهایمان را تحمل می‌کنیم

زینل اوزن بر سر مزار محمد منگوچک سخنرانی کرده و با واکنش به محاصره حاضران از سوی پلیس گفت: درد و آزار قتل‌عام علویان بعد از ۴۲ سال همچنان با ماست. ذهنیت آن روزها هیچگاه تغییر پیدا نکرده است و همچنان نیز ادامه دارد و باعث درد و آزار ما می‌شود. بعد از آن تولای حاتم اوغولاری نمانیده پارلمان از حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که آنها می‌خواهند که حقایق مربوط به قتل‌عام مرعش فاش شده و کمیسیونی به این منظور ایجاد شود. دولت باید در این باره عذرخواهی نماید. در این کشور علویان جزو شهروند حساب نمی‌شوند و همیشه با قتلعام روبرو و مواجه می‌شوند. اگر اجازه بدهند که خودمدیریتی خلق‌ها صورت گیرد، در این کشور ۷۲ خلق و باور می‌توانند در صلح با همدیگر زندگی کنند. بیش از یکصد نفر در این قتل‌عام کشته شدند، اما ۴ نفر از کشته شدگان مزار دارند. لازم است که یادبودی برای این افراد برپا شود.

ساریبال: قتل‌عام مرعش، سازماندهی شده بود

اورهان ساریبال نمانیده حزب خلق جمهوری نیز بر مزار یکی دیگر از کشته شدکان قتلعام مرعش سخنرانی کرده و خاطرنشان ساخت که این قتلعام با هماهنگی و برنامه‌ریزی صورت گرفته است. تا جایی که هم اکنون نیز از سوی دولت‌های ترکیه سعی می‌شود که پنهان نگاه داشته شود. ساریبال در این باره تاکید کرد که باید همه چز مشخص شود.

اسرافیل اریبل دبیرکل فدراسیون اتحادیه علویان انگلستان نیز اظهار داشت: ما مرعش را فراموش نمی‌کنیم، تا زمانیکه دولت با قاتلان روبرو نشود، پاسخگوی علویان نباشد، ما دست از مبارزه بر نمی‌داریم. ما هر سال یاد  قربانیان خود را گرامی می‌داریم. بعد از چند سخنرانی دیگر، هیات با انتشار بیانیه‌ای خاتمه مراسم قتل‌عام علویان مرعش را اعلام و عازم جمخانه محله یوروک سلیم شدند.