"مسرور بارزانی به اشغالگری ترکیه مشروعیت می‌دهد"

کمیته روابط خارجه ک.ج.ک در بیانیه‌ای با اشاره به تظاهرات اعتراضی جنوب کوردستان و تلاش برای نسبت دادن این اعتراضات به آنان اعلام کرد:"آنهایی که این تبلیغات را انجام می‌دهند آگاهانه مردم را علیه همدیگر می‌شورانند و بحران‌ها را تعمیق می‌بخشند."

کمیته روابط خارجه کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در مورد سخنان مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کوردستان که روز گذشته در نشستی خبری بر زبان آورد بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه آمده است:"مسرور بارزانی در همان کنفرانس خبری، ایستادگی قهرمانانه پ.ک.ک در مقابل اشغالگری رژیم ترک در کوردستان را وارونه جلوه داد و علیه مقاومت به سیاه‌نمایی دست زد. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم با این ذهنیت حملات اشغالگرانه دولت فاشیست ترک به خاک جنوب کوردستان را نادیده می‌گیرد و اشغالگری ترکیه را مشروع و دائمی می‌نماید."

کمیته روابط خارجه ک.ج.ک در این بیانیه اعلام کرده است:"مسرور بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کوردستان در کنفرانس خبری دیروز خود بسیاری از وقایع را تحریف کرد. پارت دمکرات کوردستان که سال ٢٠١۴ در حمله داعش به شنگال از مردم ایزدی دفاع نکرده و آنها را تنها گذاشته بود، روز ٩ اکتبر نیز با توافق با حکومت عراق یکبار دیگر مردم ایزدی را با خطری بزرگ مواجه کرده است.

جنبش پ.ک.ک در زمان حمله داعش به یاری خلق ایزدی شتافت و آنان را از قتلعام نجات داد، پس از آنکه [خلق شنگال] توانایی دفاع از خود و مدیریت امور خویش را کسب کردند، در آگوست ٢٠١٨ [پ.ک.ک] به شیوه‌ای رسمی از شنگال خارج شد. تمامی جهان از طریق مطبوعات شاهد این عقب‌نشینی بوده‌اند. اما پ.د.ک و رژیم ترک پیاپی به سوء تبلیغات دست زدند، خودمدیریتی و خودگردانی مردم این منطقه را جرم قلمداد کرده و آنرا هدف حمله قرار دادند.

خودمدیریتی و خودفاعی خلق ایزدی که تاکنون با ٧۴ فرمان روبرو شده است حق اساسی آنان است. خلق شنگال خواستار دفاع از خود و خودمدیریتی می‌باشند که توسط قوانین عراق تضمین شده است. ما همیشه از این خواسته مشروع و موجه حمایت کرده و خواهیم کرد. خلق شنگال توافق هولیر -بغداد در ٩ اکتبر را به عنوان تلاشی علیه خود می‌دانند و در ٢ ماه گذشته فعالیت‌های اعتراضی را به انجام رساندند و خواستار ابطال این توافقنامه هستند. اما مسرور بارزانی با بیانیه روز گذشته خود یکبار دیگر شنگال را هدف قرار داد. خودمدیریتی مردم شنگال خلاف قوانین اقلیم کوردستان و عراق نیست، بلکه آنها را تقویت می‌کند.

مسرور بارزانی در همان کنفرانس خبری، ایستادگی قهرمانانه پ.ک.ک در مقابل اشغالگری رژیم ترک در کوردستان را وارونه جلوه داد و علیه مقاومت به سیاه‌نمایی دست زد. مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم با این ذهنیت حملات اشغالگرانه دولت فاشیست ترک به خاک جنوب کوردستان را نادیده می‌گیرد و فقط اشغالگری ترکیه را مشروع و دائمی می‌نماید. ما یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که پ.د.ک باید در کنار ما علیه اشغالگری ترکیه قرار گیرد و مشکلات نیز از طریق مذاکره و گفتگو برطرف شوند.

همچنین برخی از رسانه‌های نزدیک به پارت دمکرات کوردستان در تلاشند برخی از رویدادهای خشونت‌آمیز اعتراضات گسترده جنوب کوردستان را به جنبش ما نسبت دهند. بخش‌هایی که این تبلیغات را انجام می‌دهند آگاهانه مردم را علیه همدیگر می‌شورانند و به تعمیق تنش کمک می‌کنند. در واقع آنان آگاهانه زمینه ایجاد بی‌ثباتی و جنگ داخلی در جنوب کوردستان از سوی رژیم ترکیه را فراهم می‌کنند. سازمان میت ترکیه در این زمینه فعالیت‌های جدی و تحریک‌امیز خود را ادامه می‌دهد. جنبش ما همیشه اعلام کرده است که مطالبات مشروع خلق باید برآورده شوند و مسائل به شیوه‌ی دمکراتیک حل گردند. در تظاهرات اعتراضی اخیر هم همان موضع را داریم. به آتش کشیدن مقرهای احزاب و نهادهای رسمی غیرقابل قبول بوده و تنها به منافع دشمنان کورد خدمت می‌کند. همزمان ما اِعمال خشونت و حمله مسلحانه علیه معترضین را محکوم می‌کنیم. خواسته‌های خلق مشروع هستند و باید فورا و به شیوه‌ی دمکراتیک حل شوند. در این راستا فعالیت اعتراضی توده‌های خلق باید بدون توسل به اقدامات تخریبگرانه باشد. ما یکبار دیگر اعلام می‌کنیم که باید به شیوه صلح‌آمیز و دمکراتیک مطالبات خود را بیان کنند."