پیام حزب دمکراتیک خلق‌ها به اپوزیسیون: با کسانی که حل مسئله کورد را نمی‌خواهند ارتباطی نخواهیم داشت

طیب تمل معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که تا زمانیکه مسئله کورد حل نشود، عدالت و آزادی تحقق پیدا نمی‌کند و خطاب به اپوزیسیون ترکیه نیز اظهار داشت: با کسانی که خواهان حل مسئله کورد نیستند هیچ ارتباطی نخواهیم داشت.

حزب دمکراتیک خلق‌ها نشست ۳ روزه‌ای با عنوان «خود را سازماندهی کرده و فاشیسم و انزوا را در هم می‌شکنیم» را در آمد برگزار کرده است. این نشست عصر روز گذشته آغاز شد. طیب تمل و آلیجان اونلو معاونین روسای مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، همچنین عضو مجلس حزب دمکراتیک خلق‌ها، مدیران شهر و منطقه‌ای این حزب، مسئولین ک.ج.د و حزب مناطق دمکراتیک، فعالان جنبش زنان و نمایندگان سازمان‌های مدنی نیز در این نشست حضور داشتند. آلیجان اونلو معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در ابتدای این نشست سخنرانی کرده و اعلام کرد که حزبشان نقشه راه جدید خود را برای عناصر و گروه‌ها و نیروهای دمکراسی اعلام می‌کنند.

خط مبارزاتی دوره جدید

سپس طیب تمل معاون ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها سخنرانی کرده و اظهار داشت که  این نشست را به منظور تعیین حدود و ثغور خطوط جدید مبارزاتی در دوره جدید برگزار کرده‌اند. تمل در این باره ضمن اشاره به فشارهای تشدید شده بر کورد و سیاستهای کوردی اظهار داشت: خلق کورد و آقای اوجالان در معرض انزوای شدیدی قرار گرفته‌اند. حملات صورت گرفته علیه خلق کورد نه فقط در شمال کوردستان، بلکه در تمام کوردستان علیه خلقمان در جریان هستند. در مقابل زنان و جوانان حملات گسترده‌ای در جریان است. در مقابل حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز سیاستهای حذف این حزب وارد مرحله اجرا شده است. در این باره نیز به تمام راهکارهای ممکن دست زده‌اند. اما به هیچ نتیجه‌ای دست پیدا نکرده‌اند و در مقابل نیز کورد در مواجهه با تمام شرایط دشوار مقابله و مقاومت خود را افزایش داده است.

بار دیگر این پیام را صادر کردند که مسئله ای به نام مسئله کورد وجود ندارد

طیب تمل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار  داشت که این نشست‌ها را در بسیاری از شهرهای ترکیه نیز برگزار کرده‌اند و در این باره نیز اظهار داشت که در ترکیه رژیمی فاشیست وجود دارد. تا جایی که می‌توان گفت که حتی هیچ کس در ترکیه وجود ندارد که دست به مقاومت بزند. چنین تصوراتی را دامن می‌زنند. تلاش می‌کنند تمام جامعه را تحت فشار قرار دهند. چند روز قبل اردوغان وارد آمَد شد. با ذهنیت و عقلانیت و طرز تفکر م.ه.پ وارد آمد شد. گویا آمده بود کوردها را ببیند. اما بار دیگر این سیگنال را فرستاد که مسئله‌ای به نام کورد وجود ندارد. آمدی‌ها در این میدان حضور نداشتند. از یک طرف اردوغان موجودیت و زبان کوردی را ممنوع می‌کند و از طرف دیگر نیز در این شهر برای کورد پیام می‌فرستد. دیگر هیچ پیمان و وعده‌ای وجود ندارد که اردوغان آن را به خلق کورد بدهد. در آستانه شکست قرار دارند و به همین دلیل است که سریعا و دست پاچه تلاش می‌کند تا از طریق این دیدارها، وضعیت را به نفع خود بازگرداند. اما تا زمانیکه مسئله کورد حل نشود، عدالت و دمکراسی محقق نمی‌شود. در مسئله کورد هر گروه و طرفی که بر راه حل دمکراتیک تاکید نداشته باشد، در هیچ حوزه‌ای با آن ارتباط نخواهیم داشت. ما هیچ نیازی به نژاد‌پرست‌ها نداریم.

دست‌یابی به راه‌حل از طریق آزادی اوجالان امکان‌پذیر است

طیب تمل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که آنها تلاش می‌کنند تا مسیر جدیدی را بگشایند که هر شخصی بتواند در آن آزادانه مواضع خود را ابراز دارد. وی ضمن اشاره به انزوای تشدید شده علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان اظهار داشت که تا زمانیکه دیدارها با آقای اوجالان آغاز نشوند و انزوا خاتمه پیدا نکند، هیچگونه تلاشی برای دست‌یابی به راه حل به نتیجه نمی‌رسد. خواست ما این است که انزوای تحمیل شده بر ایشان از میان برداشته شود و آقای اوجالان بتواند مستقیما وارد فرایند گفتگوها شود. شعار و خواست ما این است که انزوا رفع و راه دست‌یابی به راه حل دمکراتیک مسئله کورد باز شود. با ذهنیت کنونی هیچگاه مسئله کورد حل نمی‌شود. با برخوردهای کنونی، هرگز عدالت و دمکراسی در ترکیه محقق نمی‌شود.