قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان: آماده‌تر از هر زمانی هستیم

فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) در پیام نوروزی به نیروهای مدافع خلق اعلام کرده است که برای پایان دادن به رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ در کمال آمادگی در تمامی عرصه‌‌ها حضور دارند.

فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) عید نوروز را به تمامی گریلاها شادباش گفته و در ادامه می‌افزاید:

"ما به عنوان تمامی گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان عید نوروز را به رهبر آپو شادباش می‌گوییم. درود، پایبندی و احترام خود را به ایشان اعلام می‌داریم. عید نوروز را به تمامی ملت کوردستان، به عموم خلق‌های منطقه، به تمامی رفقا، فعالان و دوستان شادباش می‌گوییم. عید نوروز را خصوصا به مادران شهیدان تبریک می‌گوییم. در این روز مقدس و ارزشمند با ادای دین به کاوه معاصر «مظلوم دوغان» یاد و خاطره تمامی شهیدان نوروز و همه شهیدان کوردستان را گرامی می‌داریم. پیمانی که با آنان بسته‌ایم را تجدید می‌کنیم. راه آنان را ادامه می‌دهیم. ما یاد آنان را با ارتقای مبارزه آزادی کوردستان، با شعله‌ور کردن آتش نوروز زنده نگاه می‌داریم. در این خصوص مبارزه‌ای که تا امروز به پیش برده شده و با روح آتش نوروز شعله‌ور شده است از این پس نیز همچون آتش نوروز فروزان خواهد بود و اینچنین قلب تمامی شهیدان را شادمان می‌کند. این پیمان و سوگند ماست.

جنبش ما همچون جنبش نوین مدیا به راه افتاده است. رهبر آپو در نوروز ١٩٧٣ با اولین نشست ظهور این حرکت تاریخی را آغازید. ما جنبش نوروز هستیم. به مناسبت روز نوروز این نشست، به نقطه سرآغاز جنبشمان مبدل گردید و سرآغاز مبارزه آزادی کورستان می‌باشد.

بدون شک رهبر آپو با این هدف در روز نوروز اولین نشست نوروزی را به انجام رساند. رهبری نوروز را نه یک روز عادی بلکه آنرا همچون روز رستاخیز مد نظر قرار داده است. رهبر آپو در سرآغاز روز نوروز را روز عصیان، روز مقاومت و روز آغاز پیروزی جنبش مدیا مورد توجه قرار داده و آنرا واجد اهمیت دانست. رهبر آپو به این دلیل نشست اول جنبش را در نوروز برپا کرد. سپس نیز آتش نوروز و روز نوروز همیشه در مراحل مبارزه ما جایگاه ویژه‌ای را دارا بوده و رهبری بدین شیوه به نوروز حیات تازه‌ای بخشید. پیش از این عید نوروز برای ترانه‌خوانی و گرامیداشت برپا می‌شد، اما جنبش ما خصلتی همچون روز مقاومت و شعله‌ورتر کردن مبارزه را به نوروز بخشید. نوروز در تاریخ ریشه دارد، اما با جنبش ما حیات تازه‌ای یافت.

قلعه ظلم به قلعه مقاومت بدل گردید

مقاومت زندان‌ها جایگاهی تاریخی را در مبارزه ما داراست. در زندان آمَد شکنجه و ستمی بزرگ وجود داشت، رفیق مظلوم دوغان در مقابل این ظلم بزرگ در روز نوروز دست به قیام زد. در روز نوروز عملیات فدایی تاریخی خود را به انجام رساند. رفیق مظلوم دوغان اینگونه به کاوه معاصر مبدل گردید. جنبش نوروز نوین اینچنین در زندان آمد که قلعه ظلم بود به قلعه مقاومت مبدل گردید.

همچنان که می‌دانیم زندان آمَد به قلعه مقاومت مبدل شد و دشمن شکست خورد. ظهور کاوه معاصر به نوروز معنی بخشید و آتش مقاومت را شعله‌ور کرده و به پیروزی رسید. رهبر آپو برای اینکه جنبش مدیا را نیرومندانه‌تر به پیش برد تلاش‌های همه‌جانبه و ارزشمندی نمود. بر این اساس با پیشاهنگی فرمانده گرامی رفیق عگید (معصوم کورکماز) کارزار ١۵ آگوست ١٩٨۴ شکل گرفت. اینچنین جنبش مدیا از ارتفاعات کوهستان‌های کوردستان به تمامی کوردستان تسری یافت. با پیشاهنگی مظلوم-ها و معصوم-ها آتش نوروز شعله‌ور گردید.

هفته قهرمانی با توجه به میراث خود گرامی داشته می‌شود

رفیق عگید در ٢٨ مارس ١٩٨۶ به شهادت رسید. شهادت مظلوم دوغان و معصوم کورکماز در میان یک هفته روی داده است. یعنی از ٢١ مارس تا ٢٨ مارس موضع و مقاومت این رفقا به عنوان هفته قهرمانی شناخته می‌شود. هفته قهرمانی در تاریخ ما به عنوان ارتقای مقاومت، زنده نگه داشتن یاد و خاطره مظلوم و معصوم دیده می‌شود و بر این اساس به سرچشمه پیشرفت مبارزه مبدل گردیده است. هفته قهرمانی در تاریخ مبارزه ما همیشه چنین نقشی را بازی کرده است. اکنون نیز هفته قهرمانی پیش روی ما قرار دارد. بدون شک باید با توجه به میراث هفته قهرمانی به استقبال آن بشتابیم و بر این مبنا عمل کنیم.

نقشه دشمن برای نابودی شکست خورد

مبارزه ما در حقیقت مراحله‌ای تاریخی را سپری می‌کند و وارد سال بسیار مهمی می‌گردد. اشغالگری ترکیه، رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ و ارگنکون مدتی مدید است که با تمامی توان خود در داخل و خارج به جنبشمان حمله‌ور شده‌اند. یکبار دیگر با حمایت گلادیوی ناتو پیشرفته‌ترین تکنولوژی جنگی را دریافت کرد. خواست تا با استفاده از آن در مقابل مبارزه آتش نوروز یعنی جنبش مدیا به پیروزی دست یابد. برای این منظور سیستم شکنجه کور را در امرالی به مرحله اجرا گذاشت. حصر را تشدید کرد و بر اساس آن به گریلا حمله‌ور شد، به عرصه سیاست دمکراتیک حمله کرد، به خلقمان حمله کرد، به زنان و جوانان حمله کرد، یکبار دیگر به تمامی دستاوردهای ملت کورد حمله کرد. خواست در باکور (شمال) کوردستان جنبش آزادیخواهی را نابود کند، خواست در باشور (جنوب) کوردستان، روژاوا و در شنگال دستاوردهای خلق کورد را از میان بردارد. چنین برنامه‌ای را تدارک دیده بودند. اما موفقیتی کسب نکردند. در مقابل تمامی این حملات مقاومتی تاریخی نشان داده شد.

بحران و تنش داخلی و خارجی صفوف دشمن عمیق‌تر شد

به اختصار می‌توان گفت که دشمن در جنگ علیه ما نتیجه‌ای کسب نکرد. این امر در میان صفوف دشمن، یعنی در داخل سیستم استعمارگر و قاتل به بحران و تنش عمیق‌تری انجامید. بحران و تنش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی امروز در داخل این سیستم عمیق‌تر از همیشه است. دشمن برای گذار از این بحران تنها یک راه حل پیش رو دارد. و آن چیست؟ باید بجنگد.

رژیم فاشیست برای اینکه بتواند با دستاوردی به استقبال سال تازه رود درصدد استفاده از فرصت زمستان برآمد. در باکور کوردستان عملیات‌هایی را تحت عنوان 'اَرَن' آغاز کرد. در تمامی ایالیت‌های باکور عملیات‌های را آغاز کردند. اما در این عملیات‌های نتایجی آنچنانی نگرفتند.

مقاومت گاره با روح کاوه معاصر «مظلوم دوغان» به پیروزی رسید

[دشمن] در پایان خواست که عملیات‌های زمستانه خود در باکور را اینبار در مناطق حفاظتی مدیا انجام دهد و به نتیجه دست یابد. در ١٠ فوریه با کمک نیروهای منطقه‌ای و نیروهای هژمون در جبهه جنوب کوردستان درصدد حمله‌ای قریب‌الوقوع برآمدند. خود را به شیوه‌ای سورپرایز نمایش دهند و به موفقیت دست یابند. تا از این راه نیرویی تازه، روحیه‌ای تازه را برای رژیمشان مهیا کنند، خود را در منطقه‌ای همچون گاره مستقر کنند و همزمان برای اعلام حاکمیت خود بگویند:'ما اسرایمان در نزد پ.ک.ک را نجات دادیم' و اینچنین پا به مرکز گاره بگذارند و ضربه‌ای به مرکز گریلا وارد کنند. به عنوان ٢٢مین سالگرد توطئه بین‌المللی این توطئه را زنده کنند و آنرا به سطح بلندتری رسانده به جنبشمان ضربه وارد کنند و اینچنین به روحیه دست یابند و برای کسب پیروزی در سال جاری حملات خود را آغاز کردند. همچنانکه تمامی رفقا اذعان دارند این نقش‌ دشمن با مقاومت تاریخی روبرو شد. با پیشاهنگی فرمانده گرامی رفیق شورش بیت‌الشباب مقاومت در گاره به مقاومت تاریخی مبدل گردید. ضربه‌ای سهمگین بر دشمن وارد شد. روحی که در گاره در حضور رفیق شورش خود را نشان داد همان روح مظلوم دوغان کاوه معاصر است. وی الگویی تازه و زنده از چگونگی مقاومت و دستیابی به پیروزی را در وجود خویش به همه نشان داد.

غرور دشمن در گاره درهم شکست

مقاومتی که با پیشاهنگی شورش-ها، روژهات‌-ها و سیفی‌-ها نشان داده شد و بویژه در منطقه سیانه با مقاومت شورش، جودی، باور، اردال، آرگش و آوارش به اوج رسید همچون روزآمد کردن روح قیام ١۴ ژوئیه می‌باشد. این مقاومت حماسه قهرمانیست، این مقاومت دشمن را شکست داد. دشمن برای تحمیل حاکمیت در طول سال درصدد کسب نتیجه در این منطقه بود، می‌خواست امسال به موفقیت دست یابد. اما در مقابل حماسه ایستادگی غرور دشمن را درهم شکست، هیبت ارتش ترک با خاک یکسان شد.

میلاد قبل و بعد از گاره

از اینرو مقاومت گاره تأثیر بزرگی را بر این برهه گذاشت. زیرا کذب بودن تصویری که استعمارگری ترک در افکار عمومی نقش کرده بود آشکار شد. وقتی در مقابل آنان اراده‌ای وارد میدان شود نیرویی برای مقابله ندارند و با تکنیک هم نمی‌توانند به هیچ نتیجه‌ای دست یابند. این مهم در مقاومت گاره بخوبی آشکار شد. از اینرو هر کسی که به ارزیابی تحولات می‌پردازد به تفکیک این مرحله به عنوان 'قبل گاره، بعد از گاره' اشاره می‌کند. اکنون همه وضعیت ترکیه را در مرحله بعد از گاره مورد سنجش قرار می‌دهند.

اکنون اردوغان به دنبال تنها یک پاسخ کوتاه از رئیس جمهوری مصر، السیسی است. اکنون دست به دامن عربستان سعودی شده است تا ارتباط کوچکی را ایجاد کند. ماه‌هاست منتظر پذیرش یک مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری تازه آمریکاست، اما از تلفن خبری نیست. یعنی همچنانکه در داخل با بحران روبروست در خارج نیز وضعیتی مشابه جریان دارد. هر نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر وا می‌دهند. ترکیه در عرصه بین‌المللی نیز با انزوا مواجه شده است. بدون شک تمامی اینها نتیجه مقاومت گاره نیست اما مقاومت گاره به این روند سرعت بخشید.

خبر تازه: فرمانده عملیات گاره، سرهنگ نجمی آرمان کشته شد

همه شاهد بودیم که سرنوشت نظامیان برگزیده شده نیروهای ویژه تحت فرمان فرماندهی کل ارتش ترک در عملیات گاره به چه انجامید. ما خبر تازه‌ای دریافت کرده‌ایم و می‌خواهیم با رفقا در میان بگذاریم؛ دشمن در گاره تلفات بسیار سنگینی داده است. بله، دشمن برخی از تلفاتش یعنی درجه‌داران را آشکار کرد. اما در طول تمام سال‌های گذشته دشمن تلفات خود را مخفی کرده است. بنابراین تعداد دقیق تلفات خود در جنگ گاره را اعلام نکردند. تاکنون تنها سه کشته خود را آشکار کرده‌اند. اما بر اساس اطلاع موثقی که به دست ما رسیده است فرمانده کل عملیات گاره نیز کشته شده است. نام فرد مذکور سرهنگ نجمی آرمان است و روز ١٣ فوریه در آخرین روز عملیات کشته شده است. این سرهنگ فرمانده کل عملیات بوده و مسئول کل عملیات هم شخص وی بوده است. بنابراین در عملیات گاره نیز این فرد کشته شد. علی‌رغم اینکه دشمن نظامیان برگزیده خود را آورده بود این ضربه‌ی سنگین را متحمل گردید.

ما هفته قهرمانی را به مرحله مهمی از تاریخ مبدل کنیم

ما می‌خواهیم در این چارچوب هفته قهرمانی را به اساس تفکر و همچنین وارد شدن به مرحله تاریخی [مبارزات گریلایی] مبدل کنیم."