اعتراضات علیه قتل‌عام دولت اشغالگر ترکیه همچنان ادامه دارد

اعتراضات علیه قتل‌عام دولت اشغالگر ترکیه همچنان ادامه دارد. سازمان‌ها و نهادها علیه اشغالگری و فاشیسم پیام دادند.

شهید گلستان تارا و شهید هیرو بهاالدین

دولت اشغالگر ترکیه دیروز خودروی خبرنگاران کورد را در منطقه سیدصادق استان سلیمانیه باشور کوردستان بمباران کرد. دو زن کورد روزنامه‌نگار، گلستان تارا و هیرو بهاالدین در این حمله به شهادت رسیدند و ۶ خبرنگار از جمله مسئول بخش‌ رسانه‌های مجازی شرکت رسانه‌ای چتر، رِبین بَکر (۳۰ ساله) زخمی شدند. 

اعتراضات علیه این حمله به مطبوعات و رسانه آزاد همچنان ادامه دارد

مجلس کنگره استار بیانیه‌ای کتبی در مورد محکومیت حملات دولت اشغالگر ترکیه و شهادت خبرنگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین منتشر کرد.

در ابتدا گفته شد: «ما حمله وحشیانه دولت فاشیست ترکیه و شریک مزدورش پ‌د‌ک، به خودروی شرکت رسانه‌ای چتر را محکوم می‌کنیم. ما یاد همه شهدای آزادی کوردستان از جمله شهید گلستان تارا و شهید هیرو بهاالدین را گرامی می‌داریم و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم.»

در این بیانیه، حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه زنان سیاستمدار، خبرنگاران و رهبران جامعه به عنوان یک جنگ سیستماتیک توصیف شده است.

در ادامه با بیان اینکه دولت ترکیه یک رژیم نسل‌کش و فاشیست است که از آزادی زنان می‌ترسد گفته شد: «در این حمله آنها بار دیگر مرتکب جنایت جنگی شدند، هدف از این حمله شکستن اراده زنان و از بین بردن اراده جامعه است. او با حمله به زنان خبرنگار تلاش می‌کند صدای حقیقت را خاموش کند. این اقدامات جنایت جنگی و نقض حقوق بشر است.»

در این بیانیه آمده است که حملات علیه فعالان مطبوعات آزاد یک اتفاق غیرعادی در سرزمین روشنفکران و میهن‌دوستان (سلیمانیه) است. همچنین مدیریت اقلیم باشور کوردستان به وظیفه خود در برابر این حملات فراخوانده شد.

در ادامه این بیانیه، از همه خلق باشور کوردستان به ویژه زنان، تمامی نهادها و ارگان‌های باشور کوردستان خواستند در مقابل حملات دولت ترکیه موضع‌گیری کنند و در این باره آمده است: «باید به حملات پاسخ قاطع دهیم. با قدرت سازماندهی شده زنان و تقویت مبارزه آنها علیه اشغالگری، نسل‌کشی، سرکوب دولت‌های فاشیست و اشغالگر می‌توان پاسخ داد.»

در این بیانیه همچنین آمده است که حملات دولت اشغالگر ترکیه هرگز نمی‌تواند اراده و قدرت زنان را تضعیف کند. قول ارتقای سطح مبارزه در برابر حملات نسل‌کشی و فاشیستی داده شد و گفته شد: «هیچ چیز نمی‌تواند در برابر مبارزه ما سد ایجاد کند. هر سکوتی راه را برای قتل‌عام هموار می‌کند. بنابراین بیش از هر زمان دیگری باید خودمان را سازماندهی کنیم و سطح مبارزه را بالا ببریم. برای تحقق رویاهای گلستان تارا و هیرو بهاالدین، در برابر رژیم‌های متخاصم و قاتلان زنان مقاومت کرده و پیروز خواهیم شد.»

خبرنگاران بدون مرز: روزنامه‌نگاران کورد در امنیت نیستند

سازمان خبرنگاران بدون مرز در چارچوب واکنش‌ها و اعتراضات به حمله به خبرنگاران مطبوعات آزاد بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «یک روز پس از اخطار سازمان ما درباره افزایش خشونت علیه خبرنگاران در اقلیم کوردستان، ۲ خبرنگار زن به قتل رسیدند. در ۲۳ اوت در اثر حمله پهپادی گلستان تارا و هیرو بهاالدین جان خود را از دست دادند و رِبین بکر مجروح شد. هر سه خبرنگار در کانال تلویزیونی استرک که وابسته به شرکت رسانه‌ای چتر است، کار می‌کردند.

به گفته شاهدان، یک خودرو در منطقه سیدصادق نزدیک سلیمانیه هدف حمله پهپادی قرار گرفت. وزارت دفاع ترکیه در آنکارا به خبرگزاری فرانسه اطلاع داد که این حمله توسط ارتش ترکیه انجام شده است.»

همچنین در همین بیانیه آمده است که جاناتان داگر رئیس دفتر خبرنگاران بدون مرز در خاورمیانه گفت: «با قتل سه خبرنگار در عرض تنها دو ماه، اقلیم کوردستان به یکی از خطرناک‌ترین نقاط جهان برای خبرنگاران تبدیل شده است. ما این حمله را که باعث کشته شدن هیرو بهاالدین و گلستان تارا شد محکوم می‌کنیم. ما از مقامات کورد می‌خواهیم تا تمام جزئیات این جنایت را که در قلمرو آنها انجام شده است، فاش کنند. مقامات ترکیه باید پاسخگو باشند. بیانیه وزارت دفاع کافی نیست. خیرنگاران کورد باید محافظت شوند و عدالت برای هیرو بهاالدین و گلستان تارا اجرا شود.»

سی‌پی‌جَی: ما پاسخی از دولت ترکیه دریافت نکرده‌ایم

کمیته بین المللی حفاظت از خبرنگاران در رابطه با این حمله بیانیه‌ای صادر کرد.

یگانه رضاییان هماهنگ‌کننده برنامه MENA  با بیان اینکه از این حمله بسیار ناراحت هستند، گفت: «مقامات ترکیه باید فوراً این حمله را بررسی کنند و مشخص کنند که آیا تیم گزارش‌دهنده به دلیل کارشان هدف قرار گرفته است یا خیر.»

سی‌پی‌جَی در بیانیه خود اعلام کرد که در خصوص این حمله ایمیلی به نمایندگی دائم ترکیه در سازمان ملل ارسال کرده است اما مقامات ترکیه به آنها پاسخی نداده‌اند.

ی‌ن‌ک: زندگی غیرنظامیان هدف قرار گرفته است، سکوت نکنید

فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان (ی‌ن‌ک) در پارلمان عراق در خصوص حمله دیروز دولت اشغالگر ترکیه به خودروی خبرنگاران مطبوعات آزاد در منطقه سیدصادق سلیمانیه که منجر به شهادت خبرنگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین و زخمی شدن ۶ خبرنگار شد بیانیه‌ای منتشر کرد.

بیانیه فراکسیون ی‌ن‌ک به این شرح است:

«ما به عنوان فراکسیون اتحادیه میهنی کوردستان در پارلمان عراق، حمله پهپادی به خودروی تیمی از خبرنگاران در نزدیکی سید صادق را که در نتیجه آن دو خبرنگار زن کشته و یک خبرنگار به شدت مجروح شد، به شدت محکوم می‌کنیم.

چنین حملاتی غیرقانونی و خلاف تمام قوانین، استانداردها و سنت‌های بین المللی است. این همچنین نقض حاکمیت ارضی و هوایی عراق است.

بنابراین، ما از دولت فدرال می‌خواهیم که سکوت خود را در برابر تخلفات روزانه در زمین و هوای عراق و اقلیم کوردستان که تهدیدی جدی برای جان غیرنظامیان است بشکند.»

جبهه خلق: این کار با کمک همدستان محلی انجام می‌شود!

بیانیه جبهه خلق به این شرح است:

«ما به عنوان جبهه خلق حمله تروریستی امروز در سیدصادق را که در آن دو خبرنگار به نام‌های گلستان تارا و هیرو بهاالدین هدف قرار گرفتند و کشته شدند، به شدت محکوم می‌کنیم.

مسئولیت حفاظت از جان، امنیت و حاکمیت خاک عراق و شهروندان آن بر عهده دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان است. متاسفانه هر دو طرف در اوج بی‌تفاوتی نسبت به جان، امنیت و خون شهروندان کوردستان هستند.

اتفاقی که هر روز می‌افتد این است که با کمک دستان داخلی و بر اساس برنامه‌های سیاسی، پهپادهای نظامی هر روز غیرنظامیان بی گناه را هدف قرار می‌دهند. تکرار مداوم این نقض‌های امنیتی، شکست مدیریت اقلیم کوردستان است که باعث شده هیچ فردی در زندگی خود احساس امنیت و آرامش نکند.

برنامه‌های خارجی، لجاجت، تفرقه‌های حزبی و شخصی مقامات اقلیم کوردستان همه مرزها را درنوردیده است؛ باید به این بی‌تفاوتی‌ها و برنامه‌های خطرناک در قبال جان شهروندان ما پایان داد.

جبهه خلق به خانواده دو خبرنگار شهید تسلیت می‌گوید. مسئولیت جان و امنیت شهروندان کورد بر عهده مقامات اقلیم کوردستان و عراق است.

برای جبهه خلق، جان و امنیت شهروندان خط قرمز است؛ باید این حملات، کشتارها و ارعاب محکوم شود نه اینکه همراهی گردد.»

ک‌ن‌ک: مبارزه برای حقیقت علیه فاشیسم و ​​اشغالگری آن ادامه دهید

کمیته مطبوعاتی کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) بیانیه‌ای به شرح زیر علیه این حمله صادر کرد:

«دولت اشغالگر ترکیه همواره از همه شیوه‌های جنگ و ظلم علیه مردم کورد، انقلاب و دستاوردهای آنها استفاده می‌کند. اما هرگز نتوانست شجاعت و مقاومت قهرمانانه مردم کورد را بشکند. توطئه‌ها و حملات پی در پی دولت ترکیه خنثی شده است. این حمله علیه خبرنگاران و صدای آزاد مردم کورد، اگرچه خسارات زیادی به بار آورد، اما همچنان بی‌نتیجه است. خبرنگاران شجاع و صادق همیشه صدای واقعی مردم و حقوق مشروع آنها بوده‌اند. روزنامه‌نگاران و دست اندرکاران مطبوعات آزاد همواره حقیقت اشغال، ظلم و فساد را آشکار کرده‌اند. بنابراین جای تعجب نیست که یک دولت اشغالگر و یک دیکتاتور مدرن از قلم و دوربین خبرنگاران می‌ترسد.

به عنوان کمیته مطبوعاتی کنگره ملی کوردستان این ضایعه را به خانواده‌ها، همکاران و همرزمان شهدای صدای آزادی تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم. ما این جنایات فجیع دولت ترکیه و دولت اردوغان-باغچلی را به شدت محکوم می‌کنیم. ما قول خود را تکرار می‌کنیم که نمی‌گذاریم مشعل آزادی در دستان این خبرنگاران خاموش شود. ما به مبارزه آنها برای افشای حقیقت فاشیسم و ​​اشغال دولت ترکیه ادامه خواهیم داد.»

«دولت ترکیه یک تهدید بزرگ است»

آرِز عبدالله یکی از اعضای شورای رهبری ی‌ن‌ک نیز در حساب کاربری خود در رسانه‌های مجازی بیانیه‌ای صادر کرد. آرز عبدالله به حمله دولت ترکیه اعتراض کرد و گفت: «دولت اشغالگر ترکیه به بزرگترین تهدید برای عراق و اقلیم کوردستان تبدیل شده است.»

ادهم بارزانی: مرتکب یک جنایت بین‌المللی شدند

ادهم بارزانی سیاستمدار کورد در خصوص حمله به تلاشگران مطبوعات آزاد پیامی منتشر کرد.

ادهم بارزانی در پیام خود گفت: «شهادت دو خبرنگار یک جنایت بین المللی و بر خلاف تمامی قوانین و موازین حقوق بشری و نقض حقوق مدنی و روزنامه‌نگاری است. این ضایعه را به خانواده و رفقای این دو خبرنگار شهید تسلیت می‌گویم و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنم. من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که به این نقض‌ها که به تهدیدی جدی برای جان غیرنظامیان تبدیل شده است، پایان دهد.»

آلا طالبانی: غیرقابل‌قبول است

آلا طالبانی نماینده سابق پارلمان عراق هم از این حمله ابراز ناخرسندی کرد و گفت که هدف قرار دادن خودروهای خبرنگاران غیرقابل قبول است.