یسری رجب: بر اساس قانون اساسی عراق، شنگال حق خودگردانی دارد

یسری رجب نماینده‌ی مجلس عراق به چادر تحصن در شنگال رفته و گفت؛"بر اساس قوانین عراق مردم شنگال این حق را دارند که به صورت مستقل زندگی کرده و از خود دفاع نمایند".

هیئتی به ریاست یسری رجب نماینده‌ی مجلس عراق به دیدار جنبش آزادی زنان ایزدی تاژه و خیمه تحصن علیه توافق عراق-ترکیه-هولیر رفت. مردم شنگال علیه این توافق بیشتر از چهار ماه است که با شعار «ما همه آسایش ایزدخان هستیم» چادر زده‌اند. در این دیدار آنها درخواست‌های خود را اعلام کردند.

یسری رجب نماینده‌ی مجلس عراق در این دیدار با خبرگزاری فرات مصاحبه‌ای انجام داده و یادآور شد که آنها سوگند یاد کرده‌اند، بدون آنکه تفاوتی میان ادیان و مذاهب و ملیت‌ها قائل شوند، در هر شرایطی به وظیفه و مسئولیت خود عمل کنند و اعلام نمود؛ درخواستهای مردم شنگال که ۱۲۸ روز است در تحصن می‌باشند باید فوراً پذیرفته شود.

"مقاومت مردم شنگال مانع همه‌ی نقشه‌ها شد"

یسری رجب در این رابطه گفت، حکومت عراق و هیچ کدام از طیف‌های دیگر تاکنون به دیدار چادر محل تحصن مردم شنگال نرفته و به درخواست‌ها و مطالبات مردم گوش نکرده‌اند. وی گفت؛"این مردم خواستار حقوق مشروع خود هستند. یکی از خواسته‌های اصلی مردم این است که نیروهایی که در روزهای سخت آنها را تنها گذاشته و فرار کردند، دیگر به شنگال باز نگردند. این هم درخواستی طبیعی است چون دیگر به این نیروها هیچ اعتمادی ندارند.

مردم می‌خواهند شنگال دارای خودمدیریتی باشد. این هم بر اساس قانون عراق ممکن است. مردم شنگال شهروند عراق هستند. قانون اساسی عراق این حق را به هر کسی داده است که بر اساس دین، هویت و زبان خود زندگی کند. به همین دلیل مطالبات فعالین مشروع می‌باشد. من خود از آنها پشتیبانی کرده و می‌خواهم درخواست‌های آنها عملی شود. آنها حق دارند دارای نیروی خود باشند. چون غیر از نیروی خود آنها هیچ کس نمی‌تواند بهتر از آنها دفاع کند."

یسری رجب در ادامه‌ی سخنانش به مسئولیت حکومت عراق در مقابل مسئله‌ی آباد نمودن شنگال اشاره کرده و اعلام نمود؛"حکومت عراق برای آباد نمودن شنگال باید بودجه‌ی مناسب اختصاص دهد. برای آنکه نیروهای خارجی بر عراق تاثیر نگذارند باید ما دارای اراده و تصمیم گیری خود باشیم. باید ما مسائل مان را در داخل حل نماییم. موضع‌گیری با اراده و همچنین مقاومت مردم ایزدی نقشه‌ی همه‌ی نیروها را در شنگال خنثی نمود. ما تا پایان با مردم شنگال همراه هستیم.

"باید درخواست‌های ما پذیرفته شوند"

امشه شنگالی عضو جنبش آزادی زنان شنگال (TAJÊ) خوشنودی خود را از دیدار یسری رجب و هیئت عراقی اعلام کرد و گفت، آنها از هیئت عراقی درخواست کرده‌اند تا صدا و مطالبات آنها را به گوش مسئولان برسانند. شنگالی همچنین گفت، باید فشارها علیه آنها هرچه زودتر پایان یابد. آنها هرگز خاک شنگال را ترک نخواهند کرد. آنها هیچ نیروی خارجی را نخواهند پذیرفت و آنها فراموش نکرده‌اند که در زمان داعش نیروهای عراق و پ.د.ک چگونه آنها را تنها گذاشتند.

امشه شنگالی همچنین اعلام کرد، غیر از ی.ب.ش و ی.ژ.ش و آسایش ایزیدخان آنها به هیچ نیرویی اعتماد ندارند. وی گفت؛"ی.ب.ش و ی.ژ.ش و آسایش ایزیدخان باید توسط حکومت عراق برسمیت شناخته شوند. ی.ب.ش و ی.ژ.ش و آسایش ایزیدخان که از شنگال دفاع می‌کنند، فرزندان این خاک هستند، فرزندان ما هستند. باید اجازه بدهند ما از خود دفاع کنیم. زمانی که هزاران زن و کودک ایزدی توسط تبهکاران داعش ربوده شد، نیروهای عراقی کجا بودند؟ نیروهای عراقی که اکنون می‌خواهند به شنگال بیایند، آن زمان برای ما هیچ کاری انجام ندادند. اما اکنون با یک نیروی نظامی بزرگ می‌خواهند به ما حمله کنند".

امشه شنگالی همچنین اعلام کرد که آنها هفت سال است علیه داعش مقاومت می‌کنند و باید حکومت عراق درخواست مردم ایزدی برای تشکیل خودمدیریتی دمکراتیک را بپذیرد. شنگالی یادآور شد که در عراق نیروهای مختلف بسیاری وجود دارند و گفت؛ "ما هم مانند هر کسی این حق را داریم که از خود دفاع کنیم. ما معتقدیم غیر از خودمان هیچ نیرویی نمی‌تواند از ما دفاع کند. نیروهای آسایش می‌توانند از ما دفاع کنند. تنها درخواست ما این است که این خواسته‌ی ما پذیرفته شود".