تکمیلی | بیانیه کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطه با زینی ورتی: ما مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌دهیم

ک.ج.ک در بیانیه‌ای فراخوان هنرمندان، روزنامه‌نگاران، کنگره‌ ملی کوردستان، شخصیت‌ها و نهادهای دمکراتیک کوردستان در مورد رخدادهای زینی ورتی را ارزشمند دانسته و خاطرنشان کرده است که به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل خواهد کرد.

متن بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان به شرح زیر است؛

"استقرار نیروهای پ.د.ک در یکی از عرصه‌های قندیل واکنش‌های گسترده‌ای را در افکار عمومی کوردها به دنبال داشت. به منظور ممانعت از تبدیل این تنش به برخورد، فراخوان‌هایی داده شد. این فراخوان‌ها و حساسیت به وجود آمده در میان افکار عمومی کوردها بسیار ارزشمند است. از نظر ما، این موضع نشانه‌ ابراز موجودیت و ملت دمکراتیک شدن خلق کورد به شمار می‌رود. این موضعگیری در مقابله با تنش بین نیروهای سیاسی کورد، نشان‌دهنده آرزو و خواست خلقمان برای اتحاد ملی را عیان می‌کند.

فراخوان هنرمندان خلق کورد بسیار مهم است

صدها هنرمند کورد به منظور ممانعت از روی دادن هرگونه برخوردی بین نیروهای سیاسی کورد و نیفتادن در دام دشمنان کورد، فراخوانی را منتشر کرده بودند. این فراخوان برای ما بسیار مهم است. باید به فراخوان و خواست هنرمندان و روشنفکران خلقمان که وجدان اگاه جامعه ما هستند گوش فرا دهیم. هنرمندان آفرینندگان زیبایی هستند. سخنگویان حق، عدالت، وجدان، آزادی و دمکراسی خلقمان هستند. خواهان خیر و نیکی برای خلقمان هستند. از آنها برای این فراخوان تشکر کرده و اعلام می‌کنیم که ما نیز نسبت به فراخوان آنان مسئولیت‌پذیری خود را اعلام کرده و با دقت عمل می‌نماییم. منطقه‌ای که نیروهای پیشمرگه به ان اعزام شده‌اند، برای ما منطقه‌ای بسیار مهم است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم که بر اساس آرزوها و خواست خلق کورد عمل نماییم.

فراخوان کنگره ملی کوردستان مهم است

کنگره ملی کوردستان که نیروهای سیاسی بسیاری در آن حضور دارند، از پ.د.ک/ ی.ن.ک و پ.ک.ک خواسته‌اند که با عقل سلیم نسبت به این مسئله برخورد و آن را حل کرده و به مواضع پیشین خود بازگردند. این فراخوان مهم است. اما هرچند تا کنون پاسخ شفافی نسبت به فراخوان کنگره ملی کوردستان داده نشده است، با مسئولیت پذیری خود، نسبت به این فراخوان مراتب امتنان خود را اعلام می‌کنیم. به این موضوع اشاره می‌کنیم که زمانی که از انتشار این فراخوان اطلاع یافتیم، تلاش کردیم که بر اساس درخواست آنان عمل کنیم. تلاش‌های ما به همین منوال ادامه می‌یابند. ما هیچ نیت خاصی برای برخورد و جنگ با پ.د.ک یا ی.ن.ک یا هیچ نیروی سیاسی کوردی دیگری نداریم. خواست و آرزوی خلقمان مبنی بر برقراری ارتباط بین تمامی نیروهای سیاسی کوردی، خواست و آرزوی ما نیز است.

فراخوان روزنامه‌نگاران نیز ارزشمند است

روزنامه‌نگاران و فعالان عرصه رسانه کوردی که خواهان ایجاد ذهنیتی دمکراتیک و آزادیخواهانه برای خلقمان هستند نیز فراخوانی را مبنی بر حل این تنش از طریق دیالوگ منتشر کردند. این فراخوان نیز جزو مطالبات خلقمان است. روزنامه‌نگاران و تلاشگران عرصه روزنامه‌نگاری کوردی اتحاد ملی و حل تنش‌ها از طریق دیالوگ است. این خواست آنان مسئولیتی تاریخی بر دوش ما می‌گذارد.

موضع زنان و مادران کورد برای ما یک دستور اکید است

فراخوان زنان کورد بعد از رویدادهای زینی ورتی برای تحقق اتحاد ملی و مقابله با دشمن نیز منتشر شد، کارزاری که از این طریق راه انداخته شد، برای ایجاد فضایی عمومی در میان کوردها و نشان دادن خواست و مطالبه خلق کورد بسیار اهمیت دارد. زنان کورد جسورانه برای پایان دادن به این تنش‌ها حضور یافته‌اند. زنان کورد با احساس مسئولیت‌پذیری و برخورداری از فرهنگ اجتماعی که زمینه‌ای تاریخی دارد روسری‌های سپید خود را در میانه این تنش‌ها برافراشته‌اند. این موضعگیری زنان و مادران برای تمامی کوردها فرمانی اکید به شمار می‌رود. زنان کورد خواسته‌اند که تمامی مسائل از طریق اتحاد ملی، با برخورداری از نگرش ملی حل شده و تمامی نیروهای سیاسی به وضعیت و موقعیت پیشین خود عقب‌نشینی نمایند. بدون تردید هر نیروی سیاسی کوردی این فراخوان را می‌شنود. فراخوان زنان و هنرمندان کورد، احساس برحق بودن، برابری، عدالت و وجدان آگاه خلق کورد را نمایندگی می‌کند. نیروهایی که هدف آنان تحقق این خواست است، باید با مسئولیت‌پذیری به این فراخوان پاسخ بدهند.

حساسیت هنرمندان، روشنفکران، روزنامه‌نگاران، شخصیتها و سازمان‌های دمکراتیک کوردی و زنان کورد که بعد از تنش‌های زینی ورتی نشان داده شدند، فضای عمومی مهمی را برای خلق کورد آفریده است. وجدان خلق کورد خواهان پاسخ دادن به این درخواست است. بار دیگر  مشاهده می‌شود که افکار عمومی کوردی، در حل مسائل و ایجاد موضعی ملی از نقش مهمی برخوردار است. این وضعیت برای ملت شدن کورد و برای خلق کورد مایه خوشحالی است. این موضع نه تنها حامی خلقمان خواهد بود، بلکه همزمان می‌تواند دستاورد تمامی نیروهای سیاسی کورد نیز محسوب شود.

براین باوریم که لازم است تمامی نیروها به مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کنند

ما دستیابی به راه‌حل برای تنش‌های ایجاد شده بین نیروهای سیاسی کورد که در زینی ورتی به وقوع پیوسته‌اند، را براساس درخواست و مطالبات خلق مهم ارزیابی می‌کنیم. به همین دلیل تداوم این حساسیت افکار عمومی برای حل تنش موجود که همچنان ادامه دارد و می‌تواند نتایج سهمگینی را به دنبال داشته باشد، تعیین کننده ارزیابی می‌کنیم. نه فقط برای حل مسائل و مشکلات کنونی، بلکه برای حل مسائل مهم یحتمل آینده و اتخاذ موضع ملی کوردی، این اقدام می‌تواند نقشی بسیار مهم را ایفا کند. اگر حساسیت افکار عمومی کوردی ادامه یابد، ما براین باور هستیم که تمامی نیروهای مستقر در زینی ورتی به مواضع پیشین خود عقب‌نشینی می‌کنند.

ما مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌دهیم

به نمایندگی از جنبش آزادیخواهی خلق کورد، درخواست‌هایی را که ما مخاطب آنها بوده‌ایم پاسخ داده و در این رابطه نیز طبق این فراخوان عمل می‌نماییم. باید بر این نکته واقف بود که در مقابل خواست و فراخوان افکار عمومی کوردی، ما مسئولیت‌پذیری خود را نشان می‌دهیم. براین اساس فراخوان و انتظارات هنرمندان، روزنامه‌نگاران، کنگره ملی کوردستان، نهادهای دمکراتیک و شخصیتهای هر چهار بخش کوردستان و زنان کورد را بسیار مهم و ارزشمند ارزیابی کرده و مراتب امتنان و تشکر خود را نسبت به این تلاش‌ها ابراز می‌داریم.

ما انتظار داریم که مسئولیت‌پذیری و حساسیت افکار عمومی کوردی برای دست‌یابی به راه حل، با موضع ملی بین نیروهای سیاسی کورد، برای ایجاد اتحاد ملی همراه بوده و نقش مهمی را در این رابطه ایفا کنند."

* تیتر این خبر پس از تکمیل آن تغییر یافت.