جمال شیخ باقی: مگر حضور پایگاه‌های ارتش تُرک مشروع است؟

جمال شیخ باقی رئیس حزب دمکرات کورد سوریه در مورد سخنان مسئولین پ.د.ک که مشروع بودن پ.ک.ک را هدف قرار داده‌اند، از بارزانی می‌پرسد: آیا آنچه شرعیت دارد پایگاه‌های ترکیه در باشور کوردستان است؟

شیخ باقی در مورد سخنان نیچیروان بارزانی رئیس اقلیم کوردستان و سایر مسئولین پ.د.ک که می‌گویند «پ.ک.ک در اقلیم کوردستان هیچ شرعیتی ندارد، باید از خاک اقلیم کوردستان خارج شود» اعلام می‌کند، اینها همه سخنان پوچ و بیهوده و بی‌اساس هستند.

شیخ باقی گفت:"چرا مسئولین پ.د.ک حضور پ.ک.ک در باشور کوردستان را مشروع نمی‌دانند؟ انسان چگونه می‌تواند علیه منافع خلق، ملت و وطنش بایستد. معیارها اینگونه نیستند. آنچه شرعیت دارد، وضعیت خلقمان و وجود وطنمان، مبارزات و جنبشمان است. مشروع بودن این است و از اینجا سرچشمه می‌گیرد."

"توطئه‌ها و نقشه‌ها علیه باشور و روژاوا متفاوت نیستند"

جمال شیخ باقی در ادامه‌ی سخنانش به رخدادهای زینی ورتی اشاره کرد و گفت: "نقشه‌های دولت ترکیه علیه روژاوا و باشور متفاوت از یکدیگر نیستند. با نقشه‌هایی که در ورتی عملی می‌کند، دولت ترکیه می‌خواهد باشور کوردستان را بی‌اراده کند و به خدمت خود در آورد."

"می‌خواهند روژاوا و قندیل را خفه کنند"

شیخ باقی همچنین گفت:"دولت ترکیه کاملا آشکارا می‌خواهد قندیل و روژاوای کوردستان که دو روشنایی جنبش آزادیبخش کوردستان و خط انقلابی کورد هستند را محاصره کند. دولت ترکیه از طرف دیگر می‌خواهد از زاخو و دهوک آغاز کند و همه‌ی مرزهای ترکیه و عراق را کنترل کند و قندیل را از سایر مناطق گریلا جدا کند و آنرا محاصره کند. اگر بتواند این نقشه را عملی کند، آنگاه ارتشش را در دیگر مقرهای باشور کوردستان به شنگال و منتقل می‌کند و آن مناطق را اشغال می‌کند. اگر بتواند این کار را انجام دهد، قندیل و روژاوا را محاصره می‌کند و آنها را خفه خواهد کرد."

"آیا آنهایی که مشروعیت دارند، مقرهای ترکیه هستند؟"

جمال شیخ باقی در مورد سخنان نیچیروان بارزانی که گفته بود،«پ.ک.ک در هیچ منطقه‌ای از اقلیم کوردستان مشروعیت ندارد. اقلیم کوردستان منطقه‌ی مبارزات و عملیاتهای پ.ک.ک نیست»، گفت:"این اشتباه است که برخی مسئولین باشور کوردستان در مورد پ.ک.ک و گریلا و مشروعیتشان سخن می‌گویند. این گونه سخنان پوچ و بیهوده و ناحق و بی‌اساس هستند. قبل از هر چیزی می‌پرسیم، آیا ده‌ها پایگاه نظامی ترکیه که در باشور کوردستان هستند، مشروعیت دارند؟ اگر حزبی با طیفی حضور ارتش ترکیه در باشور کوردستان را مشروع بداند، باید این را هم بگوید که آیا دولت عراق پایگاه‌های ترکیه را پذیرفته است؟ آیا خلق کورد از حضور ترکیه در باشور خشنود هستند؟ آیا آنهایی که شرعیت دارند، پایگاه‌های ترکیه هستند؟"

شیخ باقی به انفال و حمله‌ی شیمیایی به هلبجه اشاره کرد و گفت:"آیا حضور آن زمان ی.ن.ک و پ.د.ک (یکیتی و پارتی) در روژهلات کوردستان و ایران مشروعیت نداشت؟ آیا کوردها در روژهلات کوردستان از حضور آنها استقبال نکردند؟ امروز حضور حزب دمکرات کوردستات ایران(پ.د.ک ایران) در باشور کوردستان شرعیت ندارد؟ همه‌ی ما علیه بمباران قرارگاه حزب دمکرات ایران حدک در باشور کوردستان اعتراض نکردیم؟

مسئولین پارتی (پ.د.ک) چرا به حضور پ.ک.ک در باشور کوردستان شرعیت نمی‌دهند؟ انسان نمی‌تواند علیه منافع یک خلق، ملت و یک وطن بایستد. معیارها اینگونه نیستند. این معیارها اشتباه هستند. آنچه مشروعیت دارد مسئله‌ی ماست، وجود میهن ماست، مبارزات آزاد میهنمان و جنبشمان است. اینها مشروع هستند و از اینجا سرچشمه می‌گیرد."

"نباید به ابزار نقشه‌های ترکیه تبدیل شویم"

در مورد فرستادن نیروهای پ.د.ک به زینی ورتی، شیخ باقی گفت:"این نقشه‌ی دولت ترکیه است. می‌خواهند در داخل کوردها اختلاف و فتنه درست کنند و آنها را در مقابل هم قرار دهند و دستاوردهای خلق کورد را از بین ببرند. آنهایی که این نقشه را طراحی کرده‌اند، دشمنان مبارزات آزادیبخش کورد هستند. باید این نقشه را با شکست مواجه کنیم. این جنبش (پ.ک.ک) جنبشی آزادیخواه است. جنبش آزادیبخش کوردستان است. مسئله‌ی جامعه‌ای تاریخی است. در این راه صدها و هزاران شهید داده است. این نقشه‌های قبیح دیر یا زود شکست خواهند خورد. نباید به ابزار نقشه‌های دشمنان تبدیل شویم. باید از وجود و هویت و مسئله‌ی خلقمان صیانت کنیم."

"آزادی در دست دشمن نیست بلکه از راه اتحاد ملی بدست می‌آید"

جمال شیخ باقی رئیس حزب دمکرات کورد سوریه در پایان سخنانش تاکید کرد که منافع خلق کورد نزد دشمنان کورد نیستند، کورد با اتحاد ملی می‌تواند منافع خود را حفظ کند و گفت:"راه نجاتمان، در مسیر و راه دشمنان قرار ندارد. نجاتمان در دست کورد و حمایت و صیانت از خودمان است."