لیلا گووَن: اتحاد لازمه دست‌یابی به آزادی است

لیلا گووَن: کوردهایی که برای آزادی خلق خود مبارزه کرده‌اند، اکنون زندانی و در زندان‌ها به کام مرگ فرستاده شده‌اند. این اقدام در نتیجه تفرقه خود کوردهاست و کوردها باید پیش از هر چیز به اتحاد ملی دست یافته و اتحاد ملی خود را شکل دهند.

شعبه ۱۶ دادگاه عالی ترکیه، محکومیت ۷ سال و ۶ ماه زندان را برای سلما ایرماک ریاست پیشین کنگره جامعه دمکراتیک تصویب کرده است. لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک و نماینده شهر جولمرگ از حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان در خصوص تصویب محکومیت سلما ایرماک، غیر قانونی کردن مبارزات کنگره جامعه دمکراتیک با آژانس خبری ژن نیوز گفتگو کرد.

لیلا در آغاز این گفتگو با اشاره به جایگاه زنان کورد در سیاست اظهار داشت: زنانی که سیاست‌ورزی می‌کنند همواره با دشواری‌های بیشماری روبرو شده‌اند. در ابتدا مردان خواهان حضور زنان در عرصه سیاست نبودند. این امر ناشی از ذهنیت ملی‌گرایانه و پدرسالاری بود که سیاستمداران زن را قبول نداشتند. زمانی که زنان در حوزه سیاست قدرت گرفتند، سبک سیاست نیز تغییر پیدا کرد. زیرا زنان مخالف با تک محوری بودند. بعد از انکه زنان به نیروی سیاسی تبدیل شدند، تلاش‌ها برای نابودی زنان در عرصه سیاست نیز آغاز شد.

تصویب محکومیت سلما ایرماک ناعادلانه است

لیلا گووَن در سخنان خود خاطرنشان ساخت که از ۴ نوامبر سال ۲۰۱۷ در مقابل سیاست‌ورزی کورد کودتایی شکل گرفت که تا هم اکنون نیز ادامه دارد. سیاستمداران کورد-زن دستگیر شدند. یکی از این زنان سلما ایرماک است. سلما در سال‌های دهه ۹۰ میلادی نیز دستگیر شده بود. به همان اندازه که دستگیر شده است از خود قدرت بیشتری نشان داده است. نیروی خود را در مبارزه نشان داده است. مسئولیتهای مهم و خطیری داشته است. هم نماینده پارلمان بود و هم ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک را نیز بر عهده داشت. سلما اکنون در زندان است و سناریوهای فراوانی علیه وی آماده شده‌اند. مقام ریاست مشترکی وی و سخنان وی در مراسم‌های مختلف را نیز به عنوان مدرک جرم وی عنوان کرده‌اند. همه از نقش و مسئولیتهای کنگره جامعه دمکراتیک اگاهند و می‌دانند که کنگره جامعه دمکراتیک برای حل مسئله کورد مبارزه می‌کند. ریاست این سازمان نیز جرم نیست. به همین دلیل است که محاکمه وی و حکم وی به هیچ وجه مایه قبول نیست.

مسئله مهم ممانعت و مخالفت با موقعیت سیاسی کورد است

لیلا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسئله کنگره جامعه دمکراتیک نیست، مسئله کورد بودن است. ما به خوبی می‌دانیم که مسئله کنگره جامعه دمکراتیک یا چیز دیگری نیست. مسئله اساسی مسئله کورد است. سیاست کورد و سیاست زنان کورد است که مورد هدف قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۷ زمانیکه کنگره جامعه دمکراتیک تاسیس شد، بسیاری از نمایندگان دولت نیز در آن حضور داشتند. آنزمان احمد ترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک بود و اردوغان نیز از آن استقبال کرده بود. اما اکنون می‌خواهند تمامی سازمان‌ها و نهادهای کوردی را تحت پیگرد قرار دهند. تلاش‌های آنان به منظور ممانعت کوردها از دست‌یابی به موقعیت سیاسی است.

ایستار ملت-دولت مایه پذیرش نیست

لیلا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توقف سیاست جهانی اظهار داشت سیاست از جامعه به دور است. سیاست به منظور سوداگری و معامله است. اکنون ایستار ملت دولت مایه پذیریش نیست. ترکیه یکی از این کشورهاست. پیش از این نیز خلق براین باور بود که ما نیز باید دولتی از آن خود داشته باشیم و در درون آن دولت زندگی کنیم برای ما کافی است. اما اکنون اینگونه نیست. خلق کورد تا به امروز بدون دولت زندگی کرده است. ما امروز برای ایجاد سیستمی دمکراتیک مبارزه می‌کنیم و در این سیستم باید همه بتوانند خود را تعریف کنند. اگر دولت می‌توانست مایه حل مشکلات باشد تا کنون دولت‌های عرب منطقه با این حجم از مشکلات روبرو نمی‌شدند، خلق‌های این دولت‌ها تا این اندازه تحت حاکمیت قرار نمی‌گرفتند. در اساس مسئله ایجاد دولت نیست، مسئله ایجاد ذهنیتی جدید است.

لزوم اتحاد ملی برای کوردستان

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت اتحاد ملی در میان کوردها اظهار داشت: به این دلیل که کوردها تا کنون قادر به دستابی به اتحاد ملی نشده‌اند، سال‌هاست که در هر چهار بخش کوردستان با قتل و کشتار مواجه شده‌اند. اکنون تمامی جهان در حال مواجهه با تجربه‌ای جدید است. در هر چهار بخش کوردستان کوردها سالیان درازی است که به مبارزه دست زده‌اند. اما در یکصد سال گذشته با ناکامی مواجه شده‌اند. به همین دلیل لازم است که اتحاد خود را به عنوان امری لازم شکل دهند. کوردهایی که برای آزادی خلقشان مبارزه می‌کنند اکنون در زندان‌ها به کام مرگ رها شده‌اند، این امر در نتیجه تفرقه و اختلافات خود کوردهاست و باید کوردها این کاستی را ببینند و اتحاد ملی را تحقق بخشند.