"نیروهای گریلا در سال ۲۰۲۰ ضربات سنگینی را بر ارتش ترک تحمیل خواهند کرد"

دکتر باهوز اردال: شیوه‌های عملیاتی جدید و واقعی گریلا در سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته خواهند شد. سال ۲۰۲۰ سال گریلا خواهد بود. نیروهای گریلا سال جدید ضربات سنگینی را بر حاکمیت آ.ک.پ خواهند زد و از دولت فاشیست ترک حساب پس خواهند گرفت.

دکتر باهوز اردال از فرماندهان قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان (ن.پ.گ) با شرکت در برنامه ویژه رادیو دنگ ولات، به پرسشهای آرژین فلات پاسخ داد.

ارتش اشغالگر ترک در پاییز جاری مجموعه عملیاتی را در مناطق مختلف علیه نیروهای گریلا انجام داد. در رسانه‌های نزدیک به حاکمیت آ.ک.پ آمده است که این مجموعه عملیات با پیروزی همراه بوده است. شما نتیجه این مجموعه عملیات ارتش ترک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیش از آنکه به پرسش شما پاسخ دهم یاد و خاطره فرماندهان گرانقدرمان را گرامی بدارم که در ماه دسامبر به شهادت رسیده‌اند. در ۴ دسامبر شماری از فرماندهان و رفقای گرانقدرمان به شهادت رسیدند. شهید محی‌الدین، عادل، گلبهار و رستم زیدان در ۴ دسامبر به شهادت رسیدند. در ۴ دسامبر سال ۱۹۸۹ مجموعه‌ای از رفقایمان به منظور رساندن دستورات رهبری به میهن، به منظور ممانعت از تبهکاریهای هوگر و جلوگیری از اقدامات نابودکننده و نیز تثبیت خط‌مشی انقلابی حزب، از آکادمی معصوم کورکماز عازم بوتان شدند. در مقابل دشمن نیز به منظور ممانعت از اقدام رهبری و محدود نمودن آن، در نقطه مرزی آوا مزن تمهیدات بزرگی انجام داده بود، زیرا اقدامات هوگر در راستای منافع دشمن بود. گروهی از رفقایی که در تلاش بودند تا دستورات رهبری را به میهن انتقال دهند، در نقطه آوا مزن در کمین نیروهای دشمن افتاده و نبرد سنگینی روی می‌دهد. در جریان این نبرد، رفیق محی‌الدین، احمد، زنار و زوزان به شهادت رسیدند. روز بعد از این نبرد، در نقطه‌ای نزدیک به جودی ۹ نفر دیگر از رفقایمان به شهادت رسیدند. رفقای دیگر ما خود را به این منطقه رساندند. تمامی موانع را پشت سر گذاشتند و خود را فدا کردند تا دستورات رهبری را سرانجام به میهن برسانند. به منظور رساندن دستورات رهبری ۱۳ نفر به شهادت رسیدند.

این مقاومت قهرمانانه که با پیشاهنگی رفیق محی‌الدین انجام شده بود، به تاثیر بسیار بزرگی در میان خلق منجر شد. رفیق محی‌الدین در شهر دیرک روژآوای کوردستان چشم به جهان گشوده بود و از جوانان پیشاهنگ این منطقه بود. او رهبری را شناخته بود، حقیقت پ.ک.ک را درک کرده بود. مبارزه زندان آمد را نیز از نزدیک دریافته بود و به صفوف نیروهای گریلا پیوسته بود. فردی تحصیلکرده، فرهیخته و روشنفکر بود و از شخصیتی نظامی و با دیسیپلین برخوردار بود. ما از آن دوره با یکدیکر در صفوف مبارزه بودیم. رفیق محی‌الدین برای ما نمونه و سرمشق بود. واکنشهای وی بر ما تاثیرگذار بود. مقاومت افسانه‌وار وی در آوا مزن در آن منطقه، به نمادی بزرگ و تاثیر گذار بدل شده بود. رفیق محی‌الدین و رفقای وی به منظور رهایی گروهی که در مرز مستقر بود، به نبرد دست زدند و تا روز بعد نیز با دشمن به نبرد پرداختند. به دلیل این قهرمانی افسانه‌وار، او و رفقایش برای جوانان روژآوا به سمبل تبدیل شدند. با گرامیداشت یاد و خاطره رفیق محی‌الدین، احمد، زنار و زوزان، تمامی شهدای انقلاب را گرامی داشته و پیمان پایبندی خود را با این شهدا تجدید می‌کنیم.

در سال ۲۰۰۷، رفیق عادل بیلکی و گلبهار نیز همراه با گروهی از رفقا در گابار به شهادت رسیدند. رفیق عادل برخاسته از روستای بیلکی در منطقه جودی بود و در جوانی به صفوف گریلا پیوسته بود. در شرایط دشوار گریلایی، رشد کرده بود. در شرایط دشواری زندگی را شناخته بود. زیرا در سنین پایین در میان جنگ رشد کرده بود، به همین دلیل از شخصیتی قدرتمند و با اراده برخوردار بود. مهمترین خصیصه وی، اراده پولادین وی و خشم بی‌امان وی در مقابل دشمن بود. رفیق عادل امید، دردها و خشمهای خلقمان در بوتان را در سینه انباشته بود و گریلایی نمونه به شمار می‌رفت. رفیق عادل با قدرت رزمندگی و ضرباتی که به دشمن وارد کرده بود، از گریلاهای پر آوازه بود. در میانه سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۹ آشکارا در صفوف رزم جای گرفته بود. در عملیات‌های نظامی نقش مهمی را ایفا کرده بود. فرمانده حملات بود. در زاگرس ضربات سنگینی را بر دشمن وارد کرده بود، تا جاییکه هنوز نیز می‌توان رد وی را در زاگرس پیگیری کرد. دشمن از این نکته اطلاع داشت که چه ضربات سنگینی را از عادل خورده بود. عادل بر مبنای فلسفه رهبری پرورش یافته بود و زندگی خود را به معنای تسویه حساب با دشمن پی‌ریزی کرده بود. در جایی اگر دشمن را می‌یافت، به چشم نخچیر، به شکار آنان دست می‌زد. زمانی که از دشمن خبری نبود، نمی‌پرسید که چگونه از خود محافظت کنیم یا چگونه عقب‌نشینی کنیم. بلکه می‌گفت چگونه ضربات سنگین را بر دشمن وارد کنیم. در آن مقطع تدابیر لازم را اتخاذ می‌کرد و به طراحی عملیات دست می‌زد. به این مناسبت یاد و خاطره رفیق عادل را گرامی می‌دارم که بر مبنای اصول معصوم کورکماز شخصیت خود را با رنجی بزرگ ساخته و پرداخته بود.

رفیق گلبهار که از جمله همراهان رفیق عادل بود؛ یکی از فرماندهان پیشگام زنان بود. از زنان بسیار قدرتمند کورد بود. او نیز در سنین جوانی به صفوف گریلا پیوسته بود و در سنین جوانی خود، در شرایط دشوار در جبهه‌های نبرد حضور خود را حفظ کرد. رفیق گلبهار نیز در میان شعله‌های جنگ رشد کرده بود و به یکی از فرماندهان پیشاهنگ  فداکار سازمان تبدیل شده بود. سبک زندگی و حیات وی و نوع ارتباط وی با زندگی گریلایی و فرماندهی، وی را در زمره یکی از رفقای نمونه سازمان قرار می‌دهد. در مقابل خط مشی آ.ک.پ که تلاش داشت گریلا را نابود نماید، در جریان مرحله ۱ ژوئن ۲۰۰۴  با اصرار فراوان عازم باکور کوردستان می‌شود. در تمامی ابعاد، فرماندهی این مرحله را برعهده داشت. تا سال ۲۰۰۷ در گابار رهبری این این مرحله را برعهده داشت. در این مرحله، رفیق گلبهار همراه با رفیق عادل رهبری مقاومت را بر عهده داشتند. با گرامیداشت یاد و خاطره رفیق گلبهار، یاد تمامی شهدای یژاستار را گرامی می‌داریم.

در چهارم دسامبر رفیق رستم زیدان نیز در قندیل همراه با گروهی از رفقای دیگر به شهادت رسیدند. رفیق رستم از فرزندان یک خانواده نزدیک به حکومت بود. رفیق رستم در مقابل این رویه خانواده خود سر به عصیان برداشت. در مقابل رویکرد خانواده‌اش، موضع صریحی در پیش گرفت.  علیرغم آنکه خانواده آنان ثروتمند بود، رفیق رستم این وضعیت را نپذیرفته و به صفوف گریلا پیوست. این موضع وی نمونه و نمادی از تعهد و پایبندی وی بود. رفیق رستم تا آخرین نفس نیز این خط مشی را پیگیری کرد. در مدت زمان گریلایی خود، با رنج و زحمت، با رفتار گریلایی ویژه و موضع خود، پرولتر وار زندگی کرد. بیشتر مبارزات وی در مناطق زاگرس و بوتان گذشت. بعد از توطئه بین المللی علیه رهبریمان و خط تصفیه‌ای که در مقابل حزبمان رشد کرد، به مبارزات وسیعی دست زده و همراه با برخی از رفقای دیگر به شهادت رسید. با گرامیداشت خاطره رفیق رستم، یاد و خاطره تمامی شهدای دیگر را نیز گرامی داشته و تحت عنوان گریلاهای آزادی کوردستان پیمان خود را با این شهدا تجدید می‌کنیم.

حملات پاییز به موفقیت دست نیافتند

در رابطه با سوال شما، دشمن هم در باکور کوردستان و هم در مناطق حفاظتی مدیا به حملاتی دست زد. این حملات علیه یک نقطه انجام شده‌اند یا در مجموع کلی بوده‌اند. با تبلیغات و جنگ ویژه روانی تلاش دارند تا موفقیت را در اذهان جا بنیدازند، خوب می‌توان پرسید با این حملات و این ادعای پیروزی کجا را فتح کرده‌اند؟ بعد از این حملات اطلاعات غلطی را ارائه می‌دهند. گویا در منطقه سرحد، طی دو روز ۱۵ نفر از رفقای ما به شهادت رسیده‌اند. چنین گفته‌ای صحت ندارد. در این منطقه دو نفر از رفقای ما به قهرمانی مقاومت کرده و به شهادت رسیده‌اند. در منطقه بوتان نیز شمار شهدا را بیش از آنچه که بوده است اعلام می‌کنند. آمار آنها در این منطقه نیز صحت ندارد. در جودی، رفیق آندوک و عادل تا آخرین گلوله به نبرد ادامه داده و قهرمانانه به شهادت رسیدند. در این منطقه دشمن ضربات سنگینی را متحمل شد، اما هیچگاه به این نکته اشاره نمی‌کنند. غیر از این دو مورد، در جریان حملات پاییزه، مسئله دیگری روی نداده است. به همین دلیل نیز به تبلیغات سنگینی دست زده‌اند. تلاش می‌کنند تا اتمسفری منفی را در روحیه نیروهای گریلا ایجاد کنند و از طریق جنگ روانی بر روحیه خلق تاثیر بگذارند.

برای نمونه؛ دشمن وارد یکی از کمپهای گریلا می‌شود که ۵-۶ سال قبل مورد استفاده نیروهای ما بوده است و از این طریق به تبلیغات دست می‌زند. خوب؛ در این کمپ به چه دست یافته‌اند؟ در این کمپ صرفا به آشغالهای برجای مانده از حضور نیروهای گریلا دست یافته‌اند. به همین دلیل است که هر روزه فریاد می‌زنند که ما در فلان منطقه به فلان چیزها دست پیدا کرده‌ایم، ما این تعداد کمپ را ویران کردیم، تمامی این کمپها، کمپهای قدیمی رفقایمان هستند. با تصرف آشغالهای رفقایمان، خود را پیروز این حملات نشان می‌دهند. خلاصه کنم؛ پیروزیهای آنها در جریان عملیات پاییزه، تصرف آشغالهای رفقایمان بوده و این مسئله را می‌توان از وضعیت ارتش ترک در مقابل نیروهای گریلا نیز دریافت.

نیروهای گریلا در پاییز جاری در حرکات خود تغییراتی را اعمال کرده‌اند. گریلاهای آزادی کوردستان به چنان سطحی رسیده‌اند که همواره رد خود را گم کنند. به همین دلیل نیز ارتش ترک و سازمان اطلاعات این مسئله را درنیافته و می‌خواهند حملاتی را انجام دهند. اما در واقع نمی‌توانند نیروهای گریلا را رد گیری کنند. پاسخ اینکه گریلا کجاست و به کجا می‌رود را نمی‌دانند و نمی‌توانند اطلاعات لازم را در این باره کسب کنند. ارتش اشغالگر ترک نمی‌تواند نیروهای گریلا را رد گیری کند و به همین دلیل نیز در مقابل نیروهای گریلا دچار سرآسیمگیهای شدیدی شده است. این پیروزی گریلا به معنای شکست نیروهای ترک است.

اردوغان طبق سنت هر ساله، در ابتدای سال نیز گفته بود که در جودی و تندورک ما آنها را نابود می‌کنیم. اما در آستانه پایان سال هستیم و فعالیتهای گریلا در این مناطق همچنان ادامه دارد.  نتایج امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدای سال جاری طرحها و برنامه‌های آ.ک.پ را می‌توان بدینگونه برشمرد: در انتخابات محلی به پیروزی برسد، اقتدار و حاکمیت خود را تحکیم بخشد. و در این میان تمامی برنامه‌های آنان مبتنی بر جنگ با خلق کورد بود. طبق نظر و برنامه‌های آنان، هر نوع پیروزی آنان می‌توانست بر بقای حاکمیت و تداوم قدرت آنها در مسند قدرت منجر شود. به همین دلیل نیز در جریان انتخابات محلی در کوردستان و ترکیه، شهر به شهر گشتند و گفتند که در جودی، گابار و تندورک ما را نابود می‌کنند. این خواسته را به شعارهای انتخاباتی خود تبدیل کردند. دشمن به منظور تحقق وعده اردوغان، در هر منطقه‌ی باکور کوردستان به حمله دست زد. اما این حملات دشمن به نتیجه‌ای دست نیافته و گریلا ضربات سنگینی را به نیروهای دشمن وارد کرد. تا ماه مه، آنها حریف ما نشدند. دشمن در هر منطقه‌ای که به حمله دست می‌زد، در همان منطقه ضربات سنگینی می‌خورد. این مجموعه عملیات تحت کنترل نیروهای گریلا بود و نیروهای ما ابتکار عمل را در دست داشتند.

سپس به خاکورک حمله کردند. در این منطقه نیز دست به عملیات روانی بزرگی زدند. در این منطقه به چه اهدافی دست یافتند؟ نتیجه این حملات نیز برای انها گران تمام شده است. در پاییز در منطقه هفتانین نیز به حمله‌ای دست زدند. حمله آنها به منطاق دفاعی مدیا چندان سهل و آسان نبود. به دلیل میادین مین موجود در این منطقه پیشروی و ورود آن‌ها به منطقه آسان نیست. هم اکنون و در آینده نیز آسان نخواهد بود. اگر اکنون از فرماندهان و نظامیان ترک که در منطقه خاکورک و هفتانین مستقر هستند پرسیده شود، هیچیک خواهان ماندن در این دو منطقه نیستند. زیرا نیروهای گریلا هر روز ضربات سنگینی را برآنها وارد می‌کنند. اردوغان نیز به منظور تداوم سلطه خود هر روز می‌تواند نظامیان ترک را فدا کند.

دشمن به اهداف خود دست نیافت

دشمن با حمله به منطق حفاظتی مدیا تبلیغات وسیعی را آغاز کرد، اما در عمل نتایجی کسب نکرد. ضربه سنگینی متوجه نیروهای گریلا نشد و عرصه حرکتی و عملیاتی نیروهای گریلا محدود نشد. درست است که رفقایمان به شهادت رسیدند، اما دشمن نیز به اهداف خود دست پیدا نکرد. در جریان تابستان دشمن به حملات دیگری دست زد، اما نیرهای گریلا نیز حملات وسیع و بزرگی را انجام دادند. دشمن تلاش داشت تا در باکور کوردستان نیروهای گریلا را نابود کند و در مناطق حفاظتی مدیا سیستم دفاعی ما را تضعیف نماید. اما در جریان پاییز مشخص شد که به نتایج پیش بینی شده خود دست نیافته است. در مناطق حفاظتی مدیا بر حملات هوایی تمرکز کردند تا شکستهای خود را در تابستان و بهار تلافی کنند. در جریان پاییز به این حملات دست زدند. اما حملات آنها در پاییز نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

گریلاهای آزادی کوردستان با مقاومتی تاریخی به واکنش دست زدند

دشمن هر روز ادعا می‌نماید که نیروهای ما تلفات سنگینی داده‌اند. به منظور واقعی نشان دادن این ادعاهای خود نیز، فرماندهی کل ژاندارمری خود در این عملیات شرکت نمود. این شخص به منطقه جولمرگ امده و بعد از یک روز حضور در این منطقه در مقابل دوربینهای تلویزیونی ادعا می‌کند که ما منطقه را پاکسازی کردیم. در حالیکه در این منطقه اصلا عملیاتی روی نداده است. بر عکس در همین منطقه رفقایمان دست به حمله زدند. این چگونه حمله پاکسازی است؟! از این مسئله نیز می‌توان درک کرد که گفته‌های انها عاری از حقیقت بوده و کاملا هدف تبلیغاتی داشته است. دشمن تلاش نمود تا در مناطق دیگر نمایش تلویزیونی دیگری به همین ترتیب برگزار کند. بدین منظور نیز به کوهپایه‌های جودی امده و تلاش نمودند تا به حمله دست بزنند. همان شخص، فرماندهی کل ژاندارمری عازم گری چلی شده و خواست در این منطقه شو تلویزیونی خود را برگزار کند. در همان زمان رفقایمان در جودی، با رهبری شهید عادل و شهید سرهات در روز روشن، علیه آنها دست به حمله زدند. رفقایمان وارد استحکامات آنها شده و حتی سلاحهای آنها را برداشته و ضربات سنگینی را به دشمن وارد کردند. دشمن در مقابل این حمله دچار شوک شد. این فرمانده ژاندارم به زور توانست خود را از این مهلکه نجات داده و خود را به سیلوپی برساند.

در باگوک نیز دشمن می‌خواست که دست به حمله بزند. ما اطلاع پیدا کردیم که دشمن در این منطقه نیز ضربات سنگینی را خورده است. و حمله بدون نتیجه ماند. اگر تمامی رویدادهای امسال را ارزیابی کنیم می‌توانیم بگوییم که دولت اشغالگر ترک در باکور کوردستان و مناطق حفاظتی مدیا به حملات فراوانی دست زده است. خصوصا علیه مناطق حفاظتی مدیا بدون وقفه متحمل حملات هوایی شدند. اما گریلاهای آزادی کوردستان با مقاومتی تاریخی در مقابل حملات پاسخ دادند. بسیاری از رفقایمان داستانهای قهرمانانه‌ای خلق کردند و به شهادت رسیدند. چیچک کورتالان، فرمانده گرانقدر ما در درسیم به شهادت رسید. از بوتان گرفته تا گارزان و ارزروم، از سرحد گرفته تا آمانوس مقاومت و مبارزه گریلا قهرمانیهای بی‌نظیری را خلق کرده است. در سایه شهدای قهرمانمان با این مقاومت اهداف و برنامه های دولت اشغالگر ترک و اردوغان در هم شکسته شد. به دلیل همین مقاومت و مبارزه قهرمانانه گریلا با رهبری رفیق چیچک کورتالان، وی با شهادت خود مهر خویش را بر این مقاومت گذاشته است.

گریلا در نبرد شکست ناپذیر است

بله، دشمن می‌تواند به حمله دست بزند، می‌تواند عملیات انجام دهد، و احتمال دارد که  در این میان ما دچار صدماتی نیز بشویم. اما گریلاهای آزادی کردستان بار دیگر ثابت کرده‌اند که شکست ناپذیر هستند. گریلا بار دیگر به دشمن درس داد، زیرا گریلا چنان نیرویی است که در نبرد شکست ناپذیر است. شکست ارتش ترک بزرگترین مدعای شکست ناپذیری گریلاست. تا زمانیکه نیروهای گریلا وجود داشته باشند، ارتش ترک محکوم به شکست است. سیاست و رویهی دولت اشغالگر ترک که بر نابودی گریلا استوار است هیچگاه نمی‌تواند به پیروزی دست یابد. تا زمانیکه گریلاهای کوردستان در کوهها حضور داشته باشند، ارتش ترک شکست خواهد خورد. پراتیک سال ۲۰۱۹ بار دیگر این واقعیت را ثابت نمود. با وجود  مبارزه بی‌امان گریلا، موضع خلقمان در فرایند بهار در مقابل انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد و موضع خلق در انتخابات محلی نیز نشان داد که مقاومت و مبارزه علیه تصرف شهرداریها، می‌تواند امید دشمنان را بر باد دهد.

توجه کنید؛ دشمن اکنون همانند ۲-۳ سال پیش مرتبا بر نابودی گریلا تاکید نمی‌کند. فردی وجود دارد به نام سویسوز؛ که اخیرا نیز گیج شده است. هر روز می‌گوید نیروهای گریلا کجا هستند؟ روی بی‌سیم تماس نمی‌گیرند. از آنجا که تاکتیکهای گریلا عوض شده است دشمن در بهت فرو رفته است. اکنون نیروهای گریلا مانند دوره‌های گذشته آشکارا حرکت نمی‌کنند. اجازه نمی‌دهند رد گیری شوند. ارتش ترک در مقابله با این تاکتیک آشفته شده است. زیرا ارتش ترک از نیروهای گریلا که قابل مشاهده نیستند در هراس است، به دلیل تحرک نامشهود نیروهای گریلا، دیگر دشمن نمی‌تواند از نیروهای گریلا اطلاعی در دست داشته باشد. به همین علت ارتش ترک دچار خلا عظیمی شده است. ما این مسئله را درک می‌کنیم که اگر رفقایمان گریلایی واقعی را پیشه کنند، دشمن قادر به انجام هیچ کاری نیست. این مسئله امسال اثبات شده است. یکی از دلایل اصلی حمله دولت ترک علیه روژآوا عدم موفقیت برنامه‌های این دولت علیه باکور کوردستان و مناطق حفاظتی مدیا است. اردوغان تلاش دارد که جنگ علیه کوردها را ادامه دهد. زیرا تلاش دارد تا از این طریق بر زمان حاکمیت خود بیفزاید. بدین منظور نیز می خواهد در ترکیه روحیه شونیستی را گسترش داده و از این طریق حمایت از خود را تضمین نماید. اما سال ۲۰۱۹ برای گریلا با مقاومت و قهرمانی بزرگی همراه بود. جدا از این مسئله، مقاومت در زندانها نیز در سایه موضع شرافتمندانه خلقمان به مرحله‌ای بسیار مهم و افتخار آمیز ارتقا یافت.

گریلا چگونه از بهار استقبال می‌نماید؟

اسلوب و طرز عمل واقعی گریلا در سال ۲۰۲۰ خود را نشان خواهد داد. سال ۲۰۲۰ به سال گریلا بدل خواهد شد، در این سال گریلا از نیروهای فاشیست ترک حساب پس می‌گیرد و ضربات کشنده‌ای بر آ.ک.پ وارد خواهد نمود. به طور خلاصه، این هدف گریلا در سال آینده است.

جوانانی که در مسئله نصیبین مورد محاکمه واقع می‌شوند، در دادگاه در دفاعیات خود ذکر کرده‌اند که پشیمان نیستند و این پرونده را دنبال کرده و شعار «زنده باد رهبر آپو» و «زنده‌باد کوردستان» سر داده‌اند. با توجه به این دستگیر شدگان، در رابطه با تمامی زندانیان سیاسی چه گفته‌ای دارید؟

اگر برنامه‌های دولت ترک برای قتلعام و نابودی به پیروزی دست نیافته باشد، باید بر نقش زندان به عنوان قلعه مقاومت تاکید نمود. رفقایمان در زندان پیشاهنگی مرحله مقابله با انزوای رهبری را در دست داشتند. یعنی همانگونه که زندان برای خیری، مظلوم و کمال عرصه نبرد بود، اکنون نیز رفقایمان با همان روح و فرهنگ به مقاومت دست می‌زنند. رفقایمان در زندان با مقاومتی که از خود به نمایش گذارده‌اند، موضع خود را علیه سیاستهای دشمن نشان دادند و در واقع مقاومت زندان با شعار خاتمه دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کوردستان، نقشی مهمی را ایفا کرده و در واقع رهبری این مبارزه را در دست گرفت.

مقاومت صورت گرفته در زندان تاثیر بزرگی بر گریلا از خود برجای گذاشت. برای نمونه در گزارش بسیاری از رفقای گریلا، انتقاداتی در رابطه با مقاومت زندان و وعده انتقام برای گرانقدری مقاومت زندان مشاهده می‌شد. این رویکرد بسیار ارزشمند است. فرهنگ اپویی بدینگونه است. این فرهنگ همواره ما را به واقعیت می‌رساند. این فرهنگ مقاومت علیه تاریک اندیشی‌ای که دشمن تلاش دارد تا در زندان بیافریند، با مشعل مبارزه آزادی کوردستان روشنی یافته است. بدینگونه است که به روح و جان همه ما تبدیل شده است. این مقاومت در میان شرایط و زمینه‌های دشواری ایجاد شده است. مقاومت در میان سختی و ترور دشمن، از سوی رفیق زولکف گزن به شیوه‌ای فدایی انجام شد و وی پیشاهنگ این مقاومت بود. با گرامیداشت یاد و خاطره رفیق زولکف گزن، یاد و خاطره تمامی شهدای زندان را گرامی می‌دارم.

دولت فاشیست ترک علیه جوانان و میهن‌دوستان پرونده نصیبین مجازات سنگین حبس ابد صادر کرده است. این امر بدین معنا نیست که دولت ترک چه عظمتی دارد. برعکس نشان می‌دهد که در مقابله با روح مقاومت تا چه پست و زبون است. یعنی عقده سندروم نصیبین هنوز نیز گریبانگیر دولت ترک است. هر چند اکنون درباره آن چندان سخنی گفته نمی‌شود، اما امنیت، گروههای ویژه و نیروهای شبه نظامی به خوبی درک می‌کنند که این جوانان در نصیبین آنها را دچار چه سندرومی کرده‌اند.

پیش از این از سندروم ویتنام سخن گفته می‌شد. سندروم نصیبین نیز ایجاد شده است و این یک واقعیت است. این سندروم تاثیر روانی بزرگی بر پلیسهای دشمن گذاشته است. خیرا رفقای ما در مردین این فرمانده گروههای ویژه را که در نصیبین دست به قتلعام زده بود به سزای خود رسانده و انتقام کشتار جمعی نصیبین را از وی گرفتند. اما دشمن خشم و ناراحتی خود را از سندروم نصیبین با مجازات سنگین بر جوانان جبران می‌کند. دوستان و میلیتانهای این پرونده نمایندگان میهن‌دوست نصیبین هستند. زیرا نصبیبن تجسم قیام و میهن‌دوستی است. جوانان انقلابی تحت فرماندهی رفیق خباتکار، سکوان بنوش گابار و نیز کاوه که مایه هراس دشمن بود، با دهها قهرمان حماسه نصیبین، با موضع کنونیشان اکنون رهبران ما هستند. این روحیه، پایان دولت ترک را بن‌بست می‌کشاند. این روحیه دولت ترک را روز به روز تضعف می‌نماید.

دولت اشغالگر ترک اسلحه دارد، ارتش دارد، می‌تواند طرفداران ما را دستگیر کند یا به شهادت برساند. اما دولت ترک در مقابل این روحیه سرآسیمه و در تنگنا قرار دارد. دولت فاشیست ترک با زندان، نظامیان، پلیس و سلاحهای خود نمی‌تواند روح قهرمانی و اراده پولادین مقاومت و مبارزه نصیبین را درهم بشکند. مقاومت زندان، فرهنگ مقاومت زندان را دوباره احیا و اثبات نموده است. فرایند مقاومت در زندان از طرق گوناگون می‌تواند ادامه داشته باشد. دشمن تلاش دارد روح مقاومت را در زندان تضعیف نماید. اما مقاومتی که نشان داده شد، تمامی راهکارهای پلید دشمن را درهم شکسته و اثبات نمود که مقاومت شکست‌ناپذیر است.

احتمالا رفقای زندان اطلاع داشته باشند که بین نیروهای گریلا و زندان پیوندهای روحی، احساسی و ایدئولوژیک قدرتمندی وجود دارد. قلب گریلا برای رفقای زندان می‌تپد، از مقاومت آنان هیجان و شوق می‌گیرد. یعنی بین مقاومت زندان و مقاومت کوهها رابطه بسیار قدرتمندی وجود دارد. بدین مناسبت و به نمایندگی از گریلاهای آزادی کوردستان مراتب احترام و سلامهای خود را به مقاومت زندان می‌فرستم.