کمال حسن رمضان مجددا به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه اورمیه منتقل شد

کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کورد صبح امروز (شنبه ۲۸ تیر)، به دلایل نامعلوم از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه منتقل شد.

برپایه‌ گزارش منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان، کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کورد صبح امروز از زندان مرکزی اورمیه به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه اورمیه منتقل شده است. نامبرده طی چند سال گذشته علیرغم قطعی شدن حکم خود بارها به بازداشتگاه‌های امنیتی شهر ارومیه منتقل شد. این زندانی سیاسی در آخرین مورد ۲۴ خرداد امسال او به یک بازداشتگاه امنیتی در اورمیه منتقل و پس از ۵ روز به زندان بازگردانده شد.

محمد صالح نیکبخت، وکیل کمال حسن رمضان پس از انتقال این زندانی سیاسی به یک بازداشتگاه امنیتی در اورمیه در خرداد امسال به شبکه حقوق بشر کوردستان گفته بود: "با توجه به نزدیکی پایان دوره حبس موکلم در تماسی که چند روز پیش با دفتر اجرای احکام دادگاه انقلاب اسلامی اورمیه داشتم، به من گفته شده بود مشکلی برای آزادی او وجود ندارد و ما می‌خواهیم که او آزاد شود. اما روال معمول آزادی زندانی‌ها به این صورت است که به فرد اعلام می‌شود که او آزاد می‌شود و اجازه دارد لباس‌ها و وسایلش را بردارد. اتفاقی که در هنگام انتقال کمال حسن رمضان نیفتاده و همین باعث نگرانی‌ من است."

این وکیل دادگستری همچنین با اشاره به اتهام «محاربه» و حکم اعدامی که به دلیل تشابه اسمی به کمال حسن رمضان منتسب شده است، گفت: "البته با وجود این نگرانی‌ها من از فعالان و سازمان‌های حقوق بشری درخواست می‌کنم موضوع را طوری مطرح نکنند که انگار ایشان را برای اجرای حکم اعدام برده‌اند، زیرا حتی اگر بخواهند همچنان اصرار داشته باشند که کمال حسن رمضان سولو همان کمال سور محکوم به اعدام است (چون برای این شخص به صورت غیابی حکم اعدام صادر شده) باید دادگاه دیگری تشکیل شود. من نسبت به این موضوع و حکم غیابی اعتراض کرده‌ام و اگر دادگاه دیگری تشکیل شود قطعا اجرای حکم صورت نخواهد گرفت."

کمال حسن رمضان، متولد ۱۹۹۰ میلادی در شهر سریکانی روژآوای کوردستان است که تابستان سال ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی در اورمیه بازداشت و بعد از ۴ ماه بازجویی در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در اورمیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. وی مرداد ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به اتهام «عضویت در حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک)» به ١٠ سال حبس محکوم شد. این حکم به دلیل عدم اعتراض متهم، طبق قانون تسلیم به رای به ۷ سال کاهش پیدا کرد.

اداره اطلاعات اورمیه در پاسخ به استعلام دادگاه این شهر برای شناسایی و معرفی عامل انفجار یک پاسگاه مرزی در سال ۱۳۸۵، کمال حسن رمضان سولو را به دلیل تشابه اسمی با کسی به نام کمال سور که به عنوان فرمانده منطقه‌ایی حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در زمان انفجار مذکور در منطقه معرفی کرد. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از سوی بخش اجرای احکام زندان مرکزی اورمیه احضار و صدور حکم اعدام رسما به وی ابلاغ شد. این حکم پیشتر در آبان ماه سال ۱۳۹۰ به صورت غیابی از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب برای شخصی به اسم «کمال سور» صادر شده بود.

محمد صالح نیکبخت پیش‌تر به شبکه حقوق بشر کوردستان در این باره گفته بود: "با توجه به مدارک هویتی و تحصیلی کمال حسن رمضان که به دادگاه نیز ارائه شده است، وی در زمان انفجار پاسگاه مرزی اربیلان تقریبا ۱۶ ساله بوده و نمی‌توانسته مسئولیت فرماندهی حزب مذکور در منطقه را داشته باشد."