کنگره جامعه دمکراتیک: درسیم همواره مایه عظمت و شکوه خلق کورد است

هیچگونه نسل‌کشی نمی‌تواند در مقابل نیروی آزادی و مبارزه و مقاومت خلق ایستادگی کند. هر چند این قتلعام برای جامعه علوی تراژدی بزرگی نیز به شمار رود، درسیم همواره مایه عظمت و شکوه خلق کورد خواهد بود.

کنگره جامعه دمکراتیک (ک.ج.د) به مناسبت سالروز نسل‌کشی درسیم بیانیه‌ای را منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

"نسل‌کشی درسیم با تاسیس دولت- ملت آغاز گشته و سیاستهای سرکوب و نسل‌کشی خونین‌ترین گام‌های آن هستند. نسل‌کشی درسیم در سالهای گذشته با تاسیس جمهوری قدم به قدم دنبال شد. در گزارش‌ها آمده است که درسیم روز بروز کورد خواهتر شده و بکرات پیشنهاد انجام عملیانی علیه این شهر شده بود. بعد از آنکه نام درسیم به تونجلی تغییر یافت، تحت حاکمیت نظامی فرستاده ویژه رژیم حاکم و فاشیست باقی ماند. بعد از آن در میان سالهای ۱۹۳۷-۱۹۳۸ قتلعام و تبعید آغاز شد.

ما به عنوان کنگره جامعه دمکراتیک یاد و خاطره ده‌ها هزار نفر از علویانی را که در قتلعام درسیم بین سال‌های ۱۹۳۷-۱۹۳۸ جان خود را از دست دادند، با احترام گرامی‌ داشته و بار دیگر این نسل‌کشی را نفرین می‌کنیم. مانند همیشه در این نسل‌کشی زنان دردها و آلام عمیقی را متحمل شده‌اند. به همین علت زنان باید بیشترین پیگیری و حسابرسی را نسبت به این نسل‌کشی داشته باشند.

هیچگونه نسل‌کشی نمی‌تواند در مقابل نیروی آزادی و مبارزه و مقاومت خلق ایستادگی کند. هر چند نسل‌کشی برای جامعه علوی تراژادی بزرگی نیز به شمار رود، درسیم همواره مایه عظمت و شکوه خلق کورد خواهد بود.

به مناسب سالروز نسل‌کشی درسیم به عنوان کنگره جامعه دمکراتیک خواست ما از افکار عمومی اینست که: این نسل‌کشی که علیه جامعه علویان کورد روی داده است، در واقع اقدام به نسل‌کشی علیه تمامی جامعه بشری است. به منظور مشخص شدن عوامل این قتلعام باید آرشیوهای این قتلعام در دسترس قرار گرفته و همه صدای خود را علیه این نسل‌کشی طنین‌انداز کنند. در درسیم جنایت علیه بشریت روی داده است. نه فقط این آرشیوها به روی همه باز شوند بلکه مزار کشته شدگان نیز مشخص شوند، تا تحقق این خواسته‌ها سکوت نمی‌کنیم.

به مناسبت نسل‌کشی درسیم به عنوان کنگره جامعه دمکراتیک از تمامی آحاد خلقمان می‌خواهیم: نسل‌کشی جامعه کورد علوی، در واقع نسل‌کشی تمامیت خلق کورد بوده است. تا زمانیکه کورد در قالب زیرمجموعه‌هایی مانند علوی، سنی، ایزدی به همکاری با یکدیگر نپرداخته و اتحاد ملی خود را ایجاد نکند، از این قتلعام‌ها رهایی نمی‌یابد. به همین دلیل در مقابله با سیاستهایی نسل‌کشی، تبعید، فقر و سرکوب معیار اساسی ما اقدام سریع در راستای دستیابی به اتحاد ملی است."