یادداشت

اردوغان رئیس قاتلان است

هیچ مردمی در ترکیه، سوریه و خاورمیانه نباید اشغالگرانی مانند اردوغان-باغچلی را باور کنند یا به دام دروغ‌های آنها بیفتند. (...) همانطور که اسرائیل می‌خواهد حماس را با ترور رهبرانش نابود کند، اردوغان نیز اقدامات بیشتری علیه جنبش کورد انجام می‌دهد.

زکی بدران

اردوغان همانند اینکه در لیبی و قره‌باغ مداخله کردند، اسرائیل را تهدید به مداخله کرد. همانطور که مشخص است اردوغان با گرفتن بردن تبهکاران از سوریه در جنگ داخلی لیبی شرکت کرد و باعث طولانی‌شدن و تعمیق جنگ شد. همچنین با استفاده از پهپادهایی که داشتند به قره‌باغ که هیچ دفاعی نداشت حمله کردند و آذربایجان را قادر ساختند که این مناطق را تصرف کند. اردوغان که رویاهای عثمانی و اهداف توسعه‌طلبانه دارد، با شهامتی که از این اقدامات به دست آورد سعی کرد اسرائیل را تهدید کند. وقتی اسرائیلی‌ها پاسخ دادند، مطبوعات و دار و دسته‌اش شروع به سر و صدا در مورد تهدید اسرائیل به ترکیه کردند. آیا اردوغان واقعا اسرائیل را تهدید می‌کند؟ به هیچ وجه. تمام این گفتمان‌ها و تحریکات تماماً متوجه افکار عمومی داخلی است. اردوغان یهودستیز است و جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه دارد. او با ساختار ذهنی و شخصیت ظالمانه‌اش، برای انجام انواع شرارت‌ها باز است. کاری که آنها با کوردها کردند کمتر از آنچه با فلسطینی‌ها شد نیست. او ارتش خود را به سرزمین‌های عراق و سوریه فرستاده و به اشغال و الحاق آنها مشغول است. تمام هدف آن در درجه اول تبعید، سرکوب و نسل‌کشی کوردهای آنجاست.

البته انتقاد و تهدید با صدای بلند اسرائیلی‌ها برای ترکیه که پروژه نسل‌کشی دارد قابل اعتماد نیست. اردوغان در انتخابات ۳۱ مارس شکست خورد. او در سیاست خارجی و اهداف توسعه‌طلبانه خود مسدود شد. او قدرت خود را دید. به همین دلیل سعی کرد تملق همه کشورهای عربی از جمله اسرائیل را بنماید و روابط آنها را بهبود بخشد. همچنین ترکیه را از نظر اقتصادی به مرز انقراض رساند. همچنین هدف تامین جریان پول داشت. در سیاست اردوغان حق و عدالت وجود ندارد. کاملاً مبتنی بر قدرت و منفعت است. به همین دلیل، سخنان آنها که گویی با استفاده از مسئله فلسطین در کنار ستمدیدگان هستند، کاملاً عوام‌فریبی و بازی با سیاست داخلی است.

اپوزیسیون ترکیه ضعیف است. اگرچه ج‌ه‌پ به عنوان اولین حزب در انتخابات ظاهر شد، اما نمی‌تواند خود را از پیروی از دنباله‌روی اردوغان نجات دهد. اوزگور اوزل می‌گوید ما در سیاست خارجی حزب ترکیه هستیم. به عبارت دیگر، از اردوغان به گونه‌ای حمایت می‌کند که گویی از یک تیم فوتبال حمایت می‌کند و در کنار سیاست‌های ارتجاعی و اشغالگرانه ایستاده است. آنها از اردوغان انتقاد می‌کنند که ترکیه را به باتلاق در سوریه کشانده است. اما آنها در مورد خصومت با کوردها چیز جدیدی نمی‌گویند که دلیل این امر است.

هیچ قاتلی وجود ندارد که از مظلومان و مبارزان آزادی حمایت کند

آنها اعلام نمی‌کنند که ارتش خود را از سوریه خارج خواهند کرد. آنها از سوق‌دادن ارتش ترکیه به عراق و دشمنی با مردم کورد انتقاد نمی‌کنند. ارتش ترکیه چند سال دیگر در عراق می‌ماند؟ آنها نه می‌پرسند و نه انتقاد می‌کنند که بهای این اشغال چقدر است. نمی‌پرسند چرا با کوردها صلح نمی‌کنیم، این دشمنی با کوردها تا کجاست؟ اردوغان از آنجایی که این وضعیت اپوزیسیون را می‌بیند و می‌شناسد، دشمنی خود با کوردها و مسئله فلسطین را برجسته می‌کند تا افکار عمومی را از سیاست‌های داخلی و شکست‌های خود منحرف کند. اردوغان نمی‌تواند اسرائیل را تهدید کند. او می‌داند که اسرائیل فقط اسرائیل نیست. اسرائیل یعنی آمریکا و اروپا. این نیروها کاملاً در کنار اسرائیل هستند. اردوغان اسرائیل را با چه تهدیدی تهدید خواهد کرد؟ با پهپاد و پهپادهای مسلح در دستش؟ فقط می‌توان به این موضوع خندید. این تسلیحات در برابر پدافند هوایی و تجهیزات فنی مانند اسرائیل بی‌معنی است. این در حالی است که هواپیماها و دیگر تجهیزهات در اختیار ترکیه همگی کالاهای آمریکایی و اروپایی هستند.

با این حال، چرا اردوغان اینگونه رفتار می‌کند؟ وارد می‌شود زیرا خصومت و مخالفت با اسرائیل بر پایگاه ملی و مذهبی آن تأثیرگذار است. او می‌خواهد پایگاه خود را در خانه نگه دارد و با نفوذ از طریق مذهب کوردها را به سمت خود جذب کند. ما همیشه می‌گوییم اردوغان حقوق، اخلاق و قوانین را به رسمیت نمی‌شناسد. این را با مشاهده و تجربه سال‌های طولانی قدرت می‌گوییم. سوریه را ویران کرد. کارخانه‌های شهرهایی مانند حلب را برچیده و به ترکیه منتقل کردند. آثار تاریخی را غارت کردند. آنها با داعش نفت معامله کردند. آنها پاکسازی قومی را علیه کوردها انجام دادند. هیچ جنایتی از جمله نسل‌کشی که آنها مرتکب نشده‌اند، باقی نمانده است. حالا مثل اینکه اتفاقی نیفتاده به اسد می‌گوید بیا با هم ملاقات کنیم، بیا با هم صلح کنیم. چرا او باید صلح کند؟ چون شکست خورد، نتوانست اسد را سرنگون کند، نتوانست کوردها را کاملاً از بین ببرد. وقتی نقشه‌هایش به نتیجه نمی‌رسد، او می‌خواهد این کار را با مشارکت با اسد انجام دهد تا کوردها را نابود کند و سوریه را به مشکلات جدیدی بکشاند.

هیچ مردم یا مسلمانی در ترکیه، سوریه و خاورمیانه نباید نیروهای نژادپرست و اشغالگر مانند اردوغان و باغچلی را باور کنند یا به دام دروغ‌های آنها بیفتند. اینها گرگ‌هایی در لباس میش هستند. همانطور که اسرائیل می‌خواهد رهبران حماس را با ترور آنها متفرق کند، اردوغان نیز اقدامات بیشتری علیه جنبش کورد انجام می‌دهد. آنها با پهپادها و قاتلان خود به دنبال کوردها در سوریه، عراق و ترکیه می‌گردند و یکی پس از دیگری قتل می‌کنند. هیچ قاتلی وجود ندارد که از مظلومان و مبارزان آزادی حمایت کند.