اسرائیل و ترکیه: مخالفان جعلی و شرکای واقعی

حتی اگر اسرائیل و ترکیه از بیرون دشمن هم به نظر برسند، به دلیل روابط اقتصادی و استراتژی‌های بین آنها، دوقلوهای جدایی ناپذیری شده‌اند که برای استراتژی‌ها و منافع مشترک کار می‌کنند.

دو چهره سیاسی؛ سود و تجارت، استفاده از مذهب و احساسات ملی برای حفظ منافع خود به شکلی از سیاست‌های ترکیه و اسرائیل تبدیل شده است، به طوری که در ۲۰ سال گذشته حجم مبادلات تجاری ترکیه و اسرائیل از ۱ میلیارد دلار به ۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

دولت اشغالگر ترکیه همواره خود را نماینده اسلام در خاورمیانه و جهان معرفی می‌کند. دولت اشغالگر ترکیه با استفاده از دین و تجارت با دین تا حدودی توانست وفاداری بسیاری از مسلمانان جهان را جلب کند، اما استفاده از دین و تجارت با دین به عنوان غیراخلاقیترین راه پذیرفته شده است.

حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی همیشه به گونه‌ای سیاست می‌کنند که گویا دشمنی با اسرائیل مبنای کارشان است، اما از نظر سیاسی و تجاری وضعیت کاملا برعکس است. تجارت بین اسرائیل و ترکیه در دوره حکومت اردوغان که همواره از اسرائیل انتقاد می‌کند ۹ برابر شده است. حجم مبادلات تجاری دو کشور در زمان ورود اردوغان یک میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بود اما در بیست سال گذشته به ۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.

علاوه بر این، بر خلاف تصور افکار عمومی، تعادل در روابط تجاری دوجانبه برای دولت ترکیه سودآورتر بوده است نه برای اسرائیل. صادرات سالانه دولت ترکیه ۶.۵ میلیارد دلار و صادرات از اسرائیل ۲.۴ میلیارد دلار است. با این حال ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین صادرات فولاد به اسرائیل را دارد.

سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار فولاد از ترکیه به اسرائیل صادر می‌شود. اگرچه مقامات می‌گویند که در زیرساخت‌های اسرائیل از آن استفاده می‌شود ، اما در واقع همه می‌دانند که فولادی که از ترکیه می‌آید در ساخت تسلیحات به ویژه توسط شرکت‌های نظامی اسرائیلی استفاده می‌شود. بنابراین تسلیحاتی که اسرائیل در غزه استفاده می‌کند از فولادی است که از ترکیه می‌خرد.

بنابراین دو دلیل عمده برای این سیاست وجود دارد. اولین مورد تداوم روابط تجاری کنونی اسرائیل و ترکیه با وجود همه درخواست‌ها برای تحریم است. زیرا دولت اشغالگر ترکیه و حزب عدالت و توسعه به ویژه خانواده اردوغان علاقه شدیدی به این موضوع دارند.

دیگری محاسباتی است که برای دوران پس از جنگ انجام شده است. پس از پاکسازی حماس از منطقه، کشورهای عربی و غربی با ابتکار ترکیه فعالیت ساختمانی بزرگی را در منطقه آغاز خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌ای که برای ساخت غزه استفاده می‌شود از ۲۵ میلیارد دلار فراتر رود.

ترکیه با راهپیمایی برای غزه وارد سال ۲۰۲۴ شد که بلال پسر اردوغان برای فریب جامعه به همان شیوه پدرش روی صحنه رفت. همه نزدیکان به دولت و به ویژه خانواده اردوغان در این راهپیمایی شرکت کردند. بلال اردوغان سعی کرد پدرش را راضی کند و بار دیگر خواستار تحریم تجارت با اسرائیل شد. اما از زمان شروع جنگ بین اسرائیل و حماس، همکاری‌های اقتصادی ترکیه و اسرائیل گسترش یافته است و هیچ کاهشی نداشته است.

همزمان با گذشت چند روز از آغاز سال جدید میلادی، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که نهادهای امنیتی ترکیه یک شبکه جاسوسی ۳۲ نفره تحت نظر موساد شامل ۳ مصری، ۲ فلسطینی، ۳ ترک، ۲ تونسی و مابقی اهل سوریه، را توقیف کرده‌اند.

ترکیه و اسرائیل دو روی یک سکه هستند. ترکیه از دین مقدس اسلام استفاده می‌کند و از اسلام سیاسی به نفع خود استفاده می‌کند و از حماس حمایت می‌کند و اسرائیل به نام خطر سرزمین دست به نسل‌کشی می‌زند.