دادگاه‌های وریشه مرادی و پخشان عزیزی برگزار شد

معلوم شد که ۲۷ خرداد دادگاه‌های وریشه مرادی عضو کژار و پخشان عزیزی فعال زن کورد برگزار شد. اجازه حق دفاع از خود و حتی وکلا از موکل‌شان داده نشد.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده روز ۲۷ خرداد اولین جلسه دادگاه وریشه مرادی عضو جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) و دومین جلسه دادگاه پخشان عزیز فعال زن کورد در تهران برگزار شد.  

بنا به گزارش سازمان حقوق بشر کوردستان، وریشه مرادی، عضو جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان (کژار) دیروز برای شرکت در جلسه رسیدگی به اتهامش از بند زنان زندان اوین به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران منتقل شده است.

اولین جلسه دادگاه وی در تاریخ ۲۱ فروردین به دلیل عدم حضور قاضی دوم لغو شده بود.

نیز گفته شده است که این فعال زن کورد که پیش‌تر از سوی شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به «بغی» متهم شده است، در جلسه دیروز دادگاه، اجازه دفاع از خود را نیافت. قاضی ابوالقاسم صلواتی، حتی به وکلای او نیز اجازه دفاع نداد.

در ادامه گزارش به اعتصاب غذای ۲ روزه‌ای که هر دو فعال زن کورد پیش‌تر به آن دست زده بودند اشاره شده و آمده است که وریشه مرادی، از یک ماه پیش به دستور قاضی صلواتی از حق تماس و ملاقات با خانواده و وکلایش محروم شده است. او در تاریخ ۲۵ اردیبهشت نیز به دستور قاضی صلواتی برای بازجویی مجدد از بند زنان زندان اوین به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در این زندان منتقل و پس از سه روز به بند زنان بازگردانده شد. او و پخشان عزیزی در اعتراض به این انتقال به مدت دو روز دست به اعتصاب غذا زدند.

در رابطه با دومین جلسه دادگاه پخشان عزیزی، فعال زن کورد نیز آمده است که جلسه دیروز در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی «ایمان افشاری» برگزار شد. اولین جلسه دادگاه وی به اتهام «بغی» در تاریخ ۸ خرداد در همین شعبه برگزار شده بود.

این فعال زن کورد در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. چند تن از اعضای خانواده او نیز همزمان بازداشت و پس از چند روز بازجویی آزاد شدند.

او که در دوران بازداشت از حق داشتن وکیل محروم بود و برای اخذ اعترافات اجباری تحت فشار و شکنجه قرار داشت در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد.