یادداشت

دولت ترکیه می‌خواهد مانند حماس با حزب‌الله نیز رفتار کند

دولت اشغالگر ترکیه می‌خواهد از این جنگ به عنوان فرصت استفاده کند و حملات نظامی خود را علیه باشور و روژاوای کوردستان انجام دهد. در عین حال، دولت ترکیه می‌خواهد دولت ایران را به جنگ بکشاند.

دولت اشغالگر ترکیه با همکاری نیروهای توطئه‌گر بین المللی با انتصاب قیم در شهرداری جولمرگ دستور کار و بحث اصلی روز را که دومین مرحله از کمپین آزادی فیزیکی رهبر آپو و حل مشکل کوردها بود تغییر داد.

از سوی دیگر در منطقه ماوا، گور، سیلوپی، شرنخ، آمد و ... عملیات نظامی گسترده‌ای آغاز شده و هزاران سرباز با تمام فناوری پیشرفته نظامی بسیج شده‌اند تا جنبش آزادی کوردستان را از بین ببرند. واحدهای مزدور دشت به دشت، کوه به کوه و دره به دره به دنبال گریلا می‌رود.

اردوغان برای جلوگیری از احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام و به دست آوردن فرصت‌های بیشتر، اصلاح قانون اساسی ترکیه را عمداً در دستور کار قرار داد تا احزاب و جامعه ترکیه و همه آژانس‌های تبلیغاتی را درگیر کند. او می‌گوید این تغییر باید با همکاری طرفین انجام شود. به همین دلیل اردوغان پس از مدت‌ها از ج‌ه‌پ بازدید کرد و با اوزگور اوزل رهبر آن دیدار کرد. مطبوعات اپوزیسیون ترکیه نیز با موضوع دیدار اردوغان و اوزل، بخش دیگری از دستور کار جامعه را پر کردند. اردوغان مهارت‌های خوبی در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان برای دستیابی به اهدافش دارد.

نکته دیگری که اردوغان و باغچه‌لی و ارتش ترکیه در این ماه درباره آن صحبت کردند، برگزاری انتخابات شهرداری در روژاوای کوردستان بود. اردوغان، باغچه‌لی و ارتش اشغالگر ترکیه تهدید کردند که اگر انتخابات شهرداری روژاوا برگزار شود، از طریق عملیات نظامی به روژاوا حمله خواهند کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این خصوص مخالفت کشورش را با برگزاری انتخابات اعلام کرد و گفت که زمینه مناسبی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد و بدین ترتیب باب دخالت دولت ترکیه را باز کرد.

برای اینکه دولت اشغالگر ترکیه به طور کلی دستاوردهای خلق کورد را هدف قرار دهد و به جنبش آزادی‌خواهانه کوردستان و گریلاهای آزادی‌خواه حمله کند، نیاز به تایید نیروهای بین المللی به ویژه آمریکا، اروپا و ناتو دارد. این نیروها در طول پنجاه سال مبارزه جنبش آپویی در خاورمیانه و کوردستان و جهان همواره از دولت اشغالگر ترکیه حمایت کرده و فعالانه از توسعه جنبش آپویی، همراه با دولت ترکیه جلوگیری کرده‌اند.

دولت ترکیه می‌خواهد با حمایت از اسرائیل، برای گرفتن چراغ سبز و کمک آمریکا، اروپا و ناتو علیه خلق کورد و جنبش آزادی خلق کوردستان، به حزب الله لبنان حمله کند و به عنوان بخشی از ناتو نقش خود را در از بین بردن حزب الله ایفا کند. اما برای تحقق این، طرح دولت اشغالگر ترکیه و ائتلاف آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ-هوداپار باید در ترکیه از طریق عملیات نظامی علیه گریلاها مؤثر واقع شود و گریلاهای باکور کوردستان و ترکیه تحت تأثیر قرار گیرند و از بین بروند. زیرا دولت اشغالگر ترکیه به خوبی می‌داند که اگر در جنگ حزب الله شرکت نکند و چشم بر این جنگ ببندد، مانعی بر سر راه طرح‌ها و پروژه‌های ناتو، آمریکا و اروپا خواهد بود. برای اینکه چنین چهره‌ای از خود نشان ندهد، می‌خواهد نقش رهبری به او سپرده شود تا این نیروها با دولت ترکیه در از بین بردن جنبش آپویی همکاری کنند.

دولت ترکیه مطمئن است که وضعیت داخلی و خارجی رژیم ایران در این مقطع زمانی در خاورمیانه مناسب نیست. نقشه اصلی حزب عدالت و توسعه و م‌ه‌پ و هوداپار ضربه زدن به خلق کورد و نهضت آزادی است. در عین حال می‌خواهند با ضربه زدن به حزب الله رژیم ایران را تضعیف کنند.

اگر ناتو، آمریکا، اروپا و دولت ترکیه به حزب الله حمله کنند، موضع ایران در قبال حزب الله لبنان چگونه خواهد بود؟ آیا او برای محافظت از خط مقدم خود و متحد خود در لبنان به جنگ با اسرائیل، ناتو و ایالات متحده خواهد رفت؟ یا از این حمله علیه حزب الله دوری می‌کند.

دولت اشغالگر ترکیه نهاد اجیر شده مدرنیته سرمایه‌داری در خاورمیانه است و تمام شرط‌های خود را روی جنگ حزب الله و ایران بسته و ثانیه‌ها و دقیقه‌ها را می‌شمارد. دولت اشغالگر ترکیه می‌خواهد از این جنگ به عنوان فرصت استفاده کند و حملات نظامی خود را علیه باشور و روژاوای کوردستان انجام دهد. در عین حال، دولت ترکیه می‌خواهد در جنگ با دولت ایران هر چه باشد شرکت کند.