یادداشت

هیچ انحرافی در پروژه نسل‌کشی کوردها وجود ندارد

دولت ترکیه اکنون می‌خواهد با امضای توافقنامه با عراق، تحت فرمان گرفتن پ‌دگ و توافق با سوریه، تله کوردها را دوباره برقرار کند. دولت ترکیه هیچ ایده یا طرح راه‌حلی برای کوردها جز همسان‌سازی و نابودی ندارد.

دولت ترکیه به دنبال نسل‌کشی است

دولت ترکیه می‌خواهد پروژه نابودی کوردها و محو کردن آنها از تاریخ را به سرعت به پایان برساند. مردم کورد به عنوان عرصه گسترش ملی‌شدن ترکیه تعیین شدند. این طرح از بدو تأسیس جمهوری تاکنون بدون وقفه اجرا شده است. بسیاری از دولت‌ها تغییر کردند، ترکیه وارد ناتو شد. او برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش کرد. دنیا تغییر کرده است، تکنولوژی پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است، اما در طرح ترک‌کردن کوردها تغییری ایجاد نشده است. اکنون، دولت آک‌پ-م‌ه‌پ با بهره‌گیری از بحران عمیق در خاورمیانه، به تلاش‌های خود برای نابودی کوردها از طرق مختلف ادامه می‌دهد.

دولت فاشیست یک جنگ روانی نامحدود به راه انداخته است تا مردم ترکیه را بی‌حافظه بگذارد و از آنها به عنوان ابزاری برای سیاست‌های خود استفاده کند. اردوغان گفت: ما مسئله کوردها را حل کردیم، دیگر چنین مسئله‌ای وجود ندارد. افراط‌گرایان و خدمه جنگ روانی اطراف او این موضوع را تشویق کردند و سعی در تحریف آگاهی عمومی دارند. در میان کوردها، کسانی که عمیقا به رژیم وفادار بودند و آنهایی که از نظر روحی و روانی خیانت عمیقی را تجربه کردند نیز این امر را در بین کوردها تبلیغ می‌کردند. صد سال است که طرح نسل‌کشی علیه کوردها اجرا می‌شود، اما برخی افراد و احزاب مدعی کورد‌بودن سعی کرده‌اند این موضوع را پنهان کرده و آگاهی مردم را مخدوش کنند.

کوردهایی که با گفتن «اردوغان کارهای زیادی انجام داده و گام‌های مهمی برای حل مسئله کورد برداشته است» در کنار نسل‌کشان قرار می‌گیرند، باید پاسخگو شوند. اردوغان هیچ گامی در سطح قانونی – قانون اساسی در مورد کوردها برنداشته است. اردوغان که می‌گفت «زبان مادری به اندازه شیر مادر حلال است» هرگز در مورد کوردها بله نگفت. حتی در جریان «روند حل» هم با امرالی صحبت می‌کرد که گویا مسئله را حل کند. بخش بزرگی از مردم از این روند حمایت کردند. حتی در آن زمان اردوغان هرگز نگفت ما این حقوق را به کوردها می‌دهیم، حق آموزش به زبان مادری آنها را به رسمیت می‌شناسیم. او هرگز پروژه راه‌حلی برای کوردها نداشت. او ۲۲ سال است که قدرت را در دست دارد، اما هیچ اظهارنظری مبنی بر بازگرداندن حقوقی به کوردها نکرده است.

آیا اردوغان می‌تواند مسئله کورد را حل کند؟ بله زیرا او کسی است که طولانی‌ترین مدت در تاریخ ترکیه در قدرت باقی مانده است. او نمی‌تواند بگوید: «زمان کافی نبود، حمایت وجود نداشت.» هم مردم و هم کشورهای غربی از روند حل حمایت کردند. کوردها در واقع هوشیار، سازمان‌یافته و در حال تکاپو بودند. برخی از محافل نژادپرست مانند م‌ه‌پ مخالف آن بودند، اما قدرت زیادی برای تأثیرگذاری بر توده‌ها نداشتند. همه نیروهای دموکراتیک، جنبش‌های زنان، علویان، تشکل‌های کارگری طرفدار راه‌حل و دموکراسی بودند. اما این خود اردوغان بود که دموکرات نبود و صلح نمی‌خواست. اگر می‌خواست، کسی نبود که جلوی او را بگیرد یا راهش را ببندد.

اردوغان از سال ۲۰۱۵ از نظر روحی و روانی با م‌ه‌پ مشترک شده است. او برای آنها می‌گفت: «آنها قاتل هستند، از خون تغذیه می‌کنند.» چگونه می‌توان این همه سال با چنین حزبی متحد بود و همه امکانات دولت را در اختیار آنها گذاشت؟ آیا اردوغان در آن زمان حقیقت را می‌گفت یا اکنون حقیقت را منعکس می‌کند؟ واضح است که واقعیت اردوغان همان کاری است که او انجام می‌دهد. تلاش برای تعقیب و قتل کوردها در سراسر جهان و تخریب ساختارهای سازمان‌یافته آنهاست.

دولت آک‌پ-م‌ه‌پ مسئله کورد را به تمام جهان منتقل کرد. اردوغان بسیار آزادانه عمل می‌کند زیرا کوردها در سیستم جهانی هیچ نام و جایگاهی ندارند. دولت‌های ترکیه با همه سازمان‌های خونین و قدیمی از جمله داعش، القاعده و اخوان ائتلاف کردند. او روند آستانه با روسیه و ایران را به سکوی ضد کوردها تبدیل کرد. او اداره خودمدیریتی روژاوا را که دارای دموکراتیک‌ترین و توده‌ای‌ترین قدرت در سوریه است، در همه سکوها هدف قرار داد. او حتی موضوع ورود سوئد و فنلاند به ناتو را به ابزاری برای معامله علیه کوردها تبدیل کرد. با هر قدرتی که در دنیا در حال مذاکره هستند، از چین گرفته تا کشورهای عربی، سعی می‌کنند علیه کوردها از آنها حمایت دریافت کنند و آنها (کوردها) را تروریست اعلام کنند.

دولت ترکیه سال‌هاست که گلوی آمریکا و ناتو را تحت فشار قرار داده است. هیچ تهدید، باج‌خواهی و پیشنهادی برای ائتلاف باقی نمانده است که او نکرده باشد. او مدام به ایالات متحده آمریکا می‌گوید که «ق‌س‌د موضوعی است که روابط ما را مسموم می‌کند.» آنها می‌گویند: مشکل اصلی ما و آمریکا این است که آنها روابط خود را با کوردهای سوریه قطع نمی‌کنند. آنها می‌گویند: شما رابطه با نیروهای ق‌س‌د را قطع کنید، به روابط خود با آنها پایان دهید. ما هم هر چقدر نیرو لازم باشد به تو می‌دهیم». حالا وزیر جنگ یاشار گولَر دوباره همان لفاظی را تکرار کرد: «بگذارید ده‌ها هزار تبهکار و شبه‌نظامی را به شما بدهیم، نیروهای ق‌س‌د را ترک کنید.»

رهبر آپو پنجمین کتاب مجموعه دفاعیات خود را که در امرالی تهیه شده بود، «دفاع از کوردها در چنگال نسل‌کشی فرهنگی» نامیدند. این گفتمان بیان اجمالی رویه صد ساله دولت ترکیه برای حذف کوردها از تاریخ و تکمیل آن به شیوه خونین امروز است.

دولت ترکیه اکنون می‌خواهد با امضای توافقنامه با عراق، تحت فرمان گرفتن پ‌دک و توافق با سوریه، تله کوردها را دوباره برقرار کند. همه این اقدامات تحت عنوان امنیت و مبارزه با تروریسم استتار شده است. او می‌خواهد دنیا را به روی کوردها ببندد. آنها همه چیز را  ترور و تروریست عنوان می‌کنند.

دولت ترکیه هیچ ایده یا طرح راه‌حلی برای کوردها جز همسان‌سازی و نابودی ندارد. در این راستا همه نیروهای میهن‌دوست و دموکراتیک باید هوشیارانه و آگاهانه عمل کنند. آنها باید بر مشکلات واقعی تمرکز کنند و با گفتمان‌ها و برنامه‌های غلط مبارزه کنند و جلوی فاشیسم و ​​نسل‌کشی را بگیرند.

منبع: یِنی اوزگور پولیتیکا