مقاومت پیروزی می‌آورد!

ما قطعا در سال ۲۰۲۴ مبارزه را چنان پیش می‌بریم که انزوا را پایان دهد، فاشیسم را نابود کند، کوردستان را آزاد نماید و ترکیه و خاورمیانه را دموکراتیک سازد. ما قوی‌تر مبارزه می‌کنیم و با صلابت پیروز می‌شویم.

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ‌ک‌ک در نوشته‌اش با عنوان «مبارزه پیروز می‌شود» که برای سایت پ‌ک‌ک نوشته است، ارزیابی‌های مهمی را ارائه نموده است.

ارزیابی‌های دوران کالکان به‌شرح زیر است:

«ما با رژیمی روبروییم که تمام موجودیتش بر اساس جنگ ویژه‌ی فاشیستی است و می‌بینیم که تلاش دارد تا همه عرصه‌‌های زندگی را به جنگ ویژه‌ی روانی تبدیل کند. تمام آحاد جامعه از ۷ تا ۷۰ ساله به‌طور ۲۴ ساعته تحت یک حمله تمام‌عیار از جنگ ویژه‌ی فاشیستی قرار دارند. لذا این حملات جنگ ویژه روانی، دارای جنبه‌های تئوریک، سیاسی و نظامی است. در این راستا می‌خواهند جامعه کوردستان و نیروهای دموکراتیک انقلابی را ناامید کنند. با اعصاب جامعه کورد و دوستانش بازی می‌شود. حملات در نقطه‌ای دنبال می‌شود که بیشترین حساسیت را نسبت به آن دارند و آن را دلیل جنگ و صلح قلمداد می‌کنند؛ یعنی در رابطه با رهبر آپو. این یک حمله بسیار خطرناک است، مسئله‌ای جدی است، چنان که انسان نمی‌تواند ساده از کنارش بگذرد. یک جنگ ویژه روانی کاملا برنامه‌ریزی‌شده و هدف‌دار در جریان است.

نباید فراموش کرد که امرالی جایی است که جنگی بسیار سخت و دشوار در آنجا جریان دارد. ۲۴ ساعته و در هر لحظه از آن یک جنگ ویژه‌ی فاشیستی-نابودگر و یک جنگ روانی در جریان است. زنده‌ماندن در برابر این حملات خودش مقاومت است. مقاومت بسیار سخت و عمیق در امرالی درحال انجام است. نظام انزوا و شکنجه در امرالی ادامه دارد و تلاش دارند تا هرچه بیشتر آن را تشدید کنند. آنچه که روی داد این حقیقت را به‌روشنی به ما نشان داد. از طرف دیگر می‌بینیم که انزوا الغاء نشده است، سیستم شکنجه و انزوای امرالی ادامه دارد، ذهنیت و سیاستی که باعث این امر شده در تلاش است تا به حمله و حاکمیت برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته خود ادامه دهد. در اینجا نباید سوء تفاهم وجود داشته باشد.

توجه همگان معطوف به رهبر آپو و زندان امرالی است

حالا نه تنها خلق کورد بلکه نیروهای دموکراتیک و انقلابی ترکیه، زنان، جوانان، خلق و همه احزاب پیشرو، دموکرات و سوسیالیست خاورمیانه و جهان می‌گویند که راه حل از زندان امرالی می‌گذرد، رهبر آپو حلال این معضلات است، راه حل مسئله کورد رهبر آپو است، به‌وضوح می‌بیند که می‌توان آن را بر اساس مبانی نظری، الگوی بدیل و راه حل سیاسی به‌انجام رساند. همه متوجه شده‌اند که بدون رهبر آپو این معضلات حل نمی‌شود. اگر مسئله کورد حل شود و جهانی بر مبنای صلح کورد-ترک ایجاد شود، اکنون همه به وضوح می‌بینند و به‌خوبی می‌فهمند که این تنها با رهبری رهبر آپو ممکن است و قدرت موفقیت فقط با رهبر آپو است.

قبلا نیز رهبر آپو و حزبمان این وضعیت را به اشکال مختلف اعلام کرده‌اند. به‌تدریج زنان و جوانان خلق کورد این حقیقت را فهمیدند و بر این اساس اظهار نظر کردند و دست به فعالیت زدند، اما این موضوع تنها به رهبر آپو، پ‌ک‌ک و خلق کورد محدود نیست، از آنان عبور کرده و سایر خلق‌های ترکیه را نیز در برگرفته است. به پدیده‌ای مبدل شده که احزاب آزادیخواه و دموکراتیک خاورمیانه و جهان را نیز شامل می‌شود. دیگر همه این موضوع را می‌دانند. دیگر همه حقیقت رهبر آپو را به خوبی می‌دانند و لذا با مسئله کورد آشنایی دارند. اینکه "چه کسی مسئله کورد را به‌میان آورده؟ این مسئله به چه معناست؟ چه کسی از مسئله کورد سودمند می‌شود؟ برعکس این؛ چه کسی می‌خواهد این مسئله حل نشود؟ این مسئله چگونه قابل حل است؟ در این زمینه رهبر آپو کجای موضوع قرار گرفته است؟" به جایی رسیده‌اند که درست و مؤثر پاسخ این سوالات را بگویند. لذا هر کسی که خواهان آزادی و دموکراسی باشد، خواهان صلح و امنیت باشد، توجه‌اش معطوف به زندان امرالی است این بستگی به بازکردن راه برای رهبر آپو، ایجاد شرایط برای زندگی و کار آزاد دارد.

ندای رهبر آپو فراخوانی است برای بیداری، سازماندهی و اقدام

بر این اساس بر افشای حقیقت تمرکز می‌کند که آیا راه حلی برای مسئله کوردها قابل توسعه است یا خیر. این وضعیت گسترش می‌یابد و عمیقتر می‌شود، نه کاهش می‌یابد و نه آسان می‌شود. در این زمینه باید بار دیگر از بیانیه‌ای که رهبر آپو در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد و اراده‌ای که ایشان در دیدار ۲ می ۲۰۱۹ بیان کردند صحبت کنیم. در آن زمان خیلی‌ها یاد سخنان رهبر آپو افتادند و گفتند که این یک فرصت و مزیت بزرگ است و باید بدون معطلی و بدون اتلاف وقت از آن استفاده کرد. چون امنیت و اهمیت کار را می‌دیدند. آنها بار دیگر حقیقت راه حل، قدرت، اراده، جدیت و مسئولیت رهبر آپو را دیدند و فهمیدند. رهبر آپو با برخورد و موضع‌گیری خود در برابر انواع تهمت‌ها، دروغها، ترفندها، سردرگمیها و بلاتکلیفی جنگ روانی ویژه، همه چیز را روشن کرد. همه بازی‌های ابهام آلود و مبهم کنار گذاشته شده و شکست خورده است. او بار دیگر به همه کسانی که آزادی و دموکراسی را دوست دارند و این را در حل مسئله کوردها می‌دانند، فرصت داد. در این مرحله از کار، جسارت، روحیه و قدرت پیدا کردند. بر این اساس ندای رهبر آپو ندای بیداری، سازماندهی و اقدام است.

رهبر آپو همیشه به طرفهایی که مسئله کورد را ایجاد کرده و آن را بدون راه حل رها کردند، هشدار می‌داد

پیام مهم دیگر؛ رهبر آپو همیشه به کسانی که مسئله کوردها را ایجاد کردند و آن را حل نشده رها کردند هشدار می‌داد. رهبر آپو این بار به جای هشدار به کسانی که مسئله کوردها را ایجاد کردند و آن را حل نشده رها کردند، این بار طرف‌هایی را که خواهان حل مسئله کورد هستند، کسانی که خواهان آزادی کوردها و دموکراتیزه شدن ترکیه و مردم خاورمیانه هستند خطاب قرار داد و آنچه باید انجام دهند را مطرح کرد. وی گفت: «اگر در خواسته خود پیگیر باشید، هر روز به فعالیت‌های عقیدتی و سیاسی می‌پردازید.» او گفت: «با اینکه در این سن، ۲۴ ساعته به تنهایی در سلولی مثل این کار می‌کنم، روی راه‌حل تمرکز می‌کنم، تحقیق می‌کنم، ۲۴ ساعته در جستجوی راه‌حل، کار و تلاش می‌کنم. سپس، اگر واقعاً شما هم راه حلی می‌خواهید، شما فرصت‌های بیشتری دارید و باید مانند من ۲۴ ساعته کار کنید. پس با استفاده از اینها، شناخت خود را افزایش دهید و با سازماندهی خود، به قدرت راه حل مناسب تبدیل شوید. شما بر نیروهایی که بی راه حلی را تحمیل می‌کنند غلبه کرده و شکست خواهید داد، قدرت و اراده خود را افزایش می‌دهید .» این مهم بود. وی بر این اساس همه را به مبارزه با انزوای امرالی فراخواند تا همه برای آزادی و دموکراسی با قدرت بیشتری مبارزه کنند. وی گفت: «انزوای امرالی انزوای همه است. سپس همه باید برای شکستن انزوای خود مبارزه کنند. آنها باید برای آزادی و دموکراسی خود بجنگند، آنگاه نظام شکنجه و انزوا در امرالی شکسته خواهد شد و آزادی و دموکراسی به کوردستان، ترکیه و خاورمیانه خواهد رسید.»

وی گفت که قدرت‌های حاکم نیروهای خود را در دو بلوک متحد کردند که یکی از آنها به نام «ائتلاف جمهور» و دیگری به نام «ائتلاف ملت» ظاهر شد. به این ترتیب در ترکیه، اداره و قدرت را در کنار هم نگه می‌دارند، اما این مانند یک قدرت دو پا است و نمی‌توان آن را به میز تبدیل کرد. سپس نیاز به پای سوم وجود دارد. آزادی کوردستان و دمکراتیک شدن ترکیه که به سطح پای سوم رسیده است و خواهان آن باید حول ائتلاف دموکراتیک متحد شوند. وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر موازنه ترکیه به میز باثباتی تبدیل شود، خود را به پای سوم تبدیل کنید ، نیروهای آزتدیخواه و دموکراسی‌خواه می‌توانند راه حل همه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به ویژه مسئله کوردها و زنان باشند. او خواستار کار بر این اساس شد. او می‌خواست سخت‌تر مبارزه کنند و تبدیل به یک واحد مؤثر شوند.

او  آنچه وجود داشت و توجهش را جلب می‌کرد را کوچک نمی‌دانست و با احترام به همه درود می‌فرستاد. وی گفت: «به همه کسانی که در برابر انزوای امرالی ایستادند و به میدان رفتند درود می‌فرستم.» او نشان داد که مراقب است و کارهای انجام شده را مهم می‌داند. برای غلبه بر بلوک‌های قدرت کنونی و در نتیجه رسیدن به سطح از بین بردن شکنجه و انزوا در امرالی، باید مبارزه‌ای آگاهانه‌تر، سازمان‌یافته تر ، متحدتر و قوی‌تر انجام دهیم. جنبش دموکراسی باید بیشتر توسعه یابد و رشد کند، آگاهی جامعه را افزایش دهد، آنها را سازماندهی کند، آموزش دهد و آنها را به صفوف دموکراسی جذب کند. او آشکار نمود که کسانی که فریب جناح‌های حاکم و نیروهای جنگ ویژه فاشیستی را خورده‌اند و با دروغ و نیرنگ آنها را خریداری کرده و به سمت خود جذب کرده‌اند، نیروهای دموکراتیک و جنبش دموکراسی باید آنها را روشن کنند و از آنجا جدا کرده و به داخل نیروهای دموکراتیک و جنبش دموکراسی بکشانند. این خیلی مهم بود. در واقع فراخوانی برای بیداری، سازماندهی و اقدام است. یک بار دیگر به وضوح نشان داده می‌شود که راه حل اینجاست. به این ترتیب، رهبر آپو رویکردها و نگرش‌هایی را نقد کرد که بیدار نمی‌شوند، خود را سازمان نمی‌دهند، موافق نیستند، سخت نمی‌جنگند، همیشه از دیگران انتظار دارند، از دولت فاشیست انتظار دارند، از بلوک حزب جمهوریخواه خلق( CHP) توقع دارند. وی بار دیگر به صراحت اعلام کرد که با این نگرش و رویکرد نمی‌توان به نتیجه و موفقیت رسید.

وی خاطرنشان کرد: کار تبلیغی باید به عنوان کار آموزش جامعه بیشتر توسعه یابد. او اساساً اظهار داشت که سیاست دموکراتیک باید گسترش یابد، تقویت شود و به تدریج به قوی‌ترین کاندیدای قدرت تبدیل شود. رهبر آپو بار دیگر نشان داد که با وجود انواع فشارها، دستگیری‌ها و موانع، قطعاً با مقاومت و مبارزه می‌توان به چنین سطحی دست یافت. این چیزی است که باید درک شود. بر این اساس، برای هرکسی که خواهان حل مسئله کورد است، برای هرکسی که می‌خواهد ترکیه و کوردستان دموکراتیک را آزاد کند، راه حل در دست شماست، شما قدرت راه حل هستید، اگر بیدار شوید، خود را سازماندهی کنید و مبارزه کنید ، خود را به قدرت راه حل تبدیل کنید، راه حل در دستان شماست، راه حل را خواهید ساخت. پس از دیگران انتظار نداشته باشید، بدبین نباشید، بیشتر مراقب باشید، سازماندهی بیشتری داشته باشید و موثرتر مبارزه کنید. آن وقت پیروز خواهی شد.»

چرا و چگونه رهبر آپو مقاومت می‌کند؟

همه باید این واقعیت را بدانند: رهبر آپو که ۲۵ سال است در مقابل شکنجه و انزوا در امرالی مقاومت می‌کند، این کارها را انجام نمی‌دهد تا در آنجا خوب زندگی کند. آنجا زندگی خوب وجود ندارد. چه چیزی وجود دارد؟ ۲۴ ساعته ظلم و شکنجه و سلطه مادی و معنوی وجود دارد. ۲۴ ساعت شبانه روز در هر لحظه از روز فشار و حمله روانی وجود دارد. بنابراین در شرایط عادی انسان نمی‌تواند در امرالی زندگی کند، نمی‌تواند در مقابل فشارهای امرالی مقاومت کند، نمی‌تواند در امرالی مقاومت کند. رهبر آپو بارها چه در دیدارها و چه در دفاعیاتش به ملموسترین شکل این مسئله را بیان کرده است.

با همه اینها، رهبر آپو چرا و چگونه مقاومت می‌کند؟ وی با بیان اینکه «او برای یک هدف بزرگ می‌جنگد» گفت: «اگر اهداف بزرگ و در سطح قله یکی نشوند، انسان نمی‌تواند یک روز هم روی پای خود بماند، نمی‌تواند ۲۴ ساعت زندگی کند. این انزوا و شکنجه و فشار را نمی‌تواند تحمل کند، اما وجود اهداف بزرگ انسان را در مقابل این ظلم و ستم مقاوم می‌کند و به او قدرت مقاومت و پیروزی می‌دهد.» این به وضوح بیان شده است. پس این هدف بزرگ به چه معناست؟ البته این شامل آزادی کوردها، دموکراتیزه شدن ترکیه و مردمان خاورمیانه است که در اتحاد دموکراتیک و برادری و خواهری زندگی کنند. این به معنای آزادی زنان و آماده‌سازی آینده‌ای آزاد و دموکراتیک برای جوانان است. برای از بین بردن انواع سیستم‌های سرمایه‌داری فاشیستی ستم، سرکوب، وحشیگری، آزار و اذیت، تجاوز جنسی، کشتار جمعی، ترور فاشیستی و سرکوب مبارزه می‌کند. آنها نمی‌توانند برای هیچ چیز دیگری بجنگند، امرالی از بین نمی‌رود.

دقت کنید در امرالی چنین زندگی خوب و مادی وجود ندارد. انسان با مقاومت در امرالی نمی‌تواند چیزی برای خود به دست آورد. به همین دلیل است که رهبر آپو برای ایجاد یک زندگی خوب برای خود مقاومت نمی‌کند. او برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کند. او برای نابودی ستم و ترور فاشیستی مقاومت می‌کند. او برای رهایی بشریت از ستم و استثمار سرمایه‌داری مبارزه می‌کند. او می‌ایستد و می‌جنگد تا زنان آزاد، برابر و دارای اراده آزاد باشند. این نکته بسیار مهم است. رهبر آپو با امرالی چگونه کنار می‌آید؟ چگونه باید این مقاومت را درک کرد، این موضع‌گیری معجزه آسا و فوق بشری چگونه نشان داده می‌شود؟ بسیار مهم است که مردم به این سؤالات پاسخ صحیح دهند و آنها را عمیقاً درک کنند.

 قبل از هر چیز باید این موضوع را به وضوح دانست که چرا مقاومت وجود دارد، هدف از آن مقاومت چیست؟ مقاومت چگونه انجام می‌شود، روش‌های آن چیست؟ چگونه چنین مقاومتی حفظ می‌شود؟ در اینجا حقیقت رهبر آپو و میزان وفاداری او به جامعه تاریخی و هستی آزاد و دموکراتیک را می‌بینیم. ما اراده بزرگ برای آزادی، اراده برای دموکراسی را می‌بینیم. در غیر این صورت نمی‌توان به راحتی در آنجا برای منافع فردی و زندگی مادی مقاومت کرد. در برابر چنین سیستم تقویت شده و تصفیه شده ظلم و شکنجه، انسان; نمی‌تواند روح، احساسات، افکار خود را تقویت کند، رفتار خود را تحت کنترل نگه دارد، خلاصه نمی‌تواند تحمل کند. چه چیزی به رهبر آپو قدرت مقاومت می‌دهد و آیا با یافتن روش‌ها و مقاومت صحیح می‌تواند پیروز شود؟ این همان چیزی است که او آن را  «اهداف بزرگ» می‌نامد. حقیقت این نوع مقاومت در نتیجه فردی پدیدار می‌شود که چیزی برای خود نمی‌خواهد و کاملاً بر زندگی آزاد و دموکراتیک زنان، جوانان، کارگران، همه ستمدیدگان و مردم تکیه دارد. اگر بگوییم شکنجه و انزوا در امرالی از بین می‌رود، رهبر آپو آزادانه زندگی و کار می‌کند، فاشیسم نابود می‌شود، کوردها آزاد می‌شوند و ترکیه دمکراتیک می‌شود، آن‌گاه اراده، آگاهی و سبک خود را خواهیم یافت. این اراده و سبک مقاومت رهبر آپو است. این را از حقیقت مقاومت امرالی رهبر آپو خواهیم آموخت. تنها راه مبارزه‌ای که شکنجه و سیستم انزوای امرالی را در هم می‌شکند، توطئه را شکست می‌دهد، فاشیسم را نابود می‌کند، رهبر آپو را قادر می‌سازد آزادانه زندگی و کار کند، ترکیه و کوردستان دموکراتیک را آزاد می‌کند، شیوه زندگی و مقاومت رهبر آپو است.

شکنجه و انزوای تشدید شده در امرالی، شکنجه و انزوای تشدید شده علیه همه است

برای مبارزه با شکنجه و انزوای امرالی در سال ۲۰۲۴، باید این آگاهی را گرفت و ابتدا آن را تعمیق کرد، به آن باور داشت و مبارزه سازمان‌یافته را بر این اساس انجام داد. همه باید خوب بفهمند و مبارزه سازمان یافته‌ای انجام دهند. هرکس باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد. باید دانست که شکنجه و انزوای شدید در امرالی، شکنجه و انزوای شدیدی است که بر ترکیه و کوردستان بر همه اعمال می‌شود. تمام ظلم، ستم و استثمار با وجود نظام شکنجه و انزوای امرالی انجام می‌شود. مردم خاورمیانه و جهان و بشریت در معرض تهدید این نوع ذهنیت و سیاست فاشیستی هستند. در این زمان، راه فرار از این همه، مبارزه با شکنجه و انزوا در امرالی است. تا زمانی که در امرالی شکنجه و انزوا وجود دارد، در هیچ کجا آزادی و دموکراسی وجود ندارد و هیچکس نمی‌تواند آزادانه و دموکراتیک زندگی کند. همه جا انزوا، شکنجه، فاشیسم، کشتار دسته‌جمعی، آزار و اذیت، تجاوز جنسی و نسل‌کشی وجود دارد. در این دوره دموکراسی و آزادی با شکستن سیستم شکنجه و انزوا در امرالی به دست خواهد آمد. تا زمانی که نظام شکنجه و انزوا در امرالی شکسته نشود و شرایط زندگی و کار رهبر آپو برآورده نشود، آزادی و دموکراسی برای هیچکس در کوردستان و ترکیه وجود نخواهد داشت. مبارزه علیه نظام شکنجه و انزوای امرالی به خط و اساس مبارزه دموکراتیک ضد فاشیستی تبدیل شده است. بر این اساس، مبارزه باید بیش از پیش افزایش یابد. رهبر آپو نیز به این موضوع توجه کرد و فراخوان داد. «بیدارتر باشید، سازماندهی بیشتری داشته باشید و قوی باشید و سخت بجنگید. همه باید تلاش کنند و از همه فرصت‌هایی که دارند استفاده کنند.» این دیدگاه اساسی است. این اساس است. برای کسانی که دیدگاه می‌خواهند، این یک دیدگاه است، برای کسانی که دستورالعمل را در نظر می‌گیرند، دستورالعمل است، برای کسانی که آن را می‌پذیرند، یک درخواست است، اما برای همه، این یک ندای ضد فاشیستی، آزادی‌خواه و مقاومت دموکراتیک است.

زنان، جوانان و خلق‌های تحت ستم جهان بر خط رهبر آپو مبارزه آزادی را پیش می‌برند

به ویژه زنان کورد همه جا هستند، شعارهای کوردی مانند «ژن ژیان آزادی» در سراسر جهان مطرح شد. هرچقدر هم که فاشیسم تلاش می‌کند تا مردم زبان کوردی را در مرزهای جمهوری ترکیه فراموش کنند، اکنون زنان در سراسر جهان کوردی صحبت می‌کنند، به زبان کوردی شعار می‌دهند و همه کوردی یاد می‌گیرند. زیردستان، کارگران، کارمندان، مردم، همه اقشار جامعه با الهام از مبارزات آزادی خلق کورد، خط رهبر آپو را درک می‌کنند و به سمت مبارزه برای آزادی حرکت می‌کنند و معتقدند که به آزادی خود خواهند رسید. کوردها یک مبارزه آزادیخواهانه را ایجاد کرده‌اند که پیشاهنگ و الهام بخش ستمدیدگان است. ستمدیدگان به زبان کوردی صحبت می‌کنند، زبانی که نظام مدرنیته سرمایه‌داری بی‌رحم می‌خواهد آن را ممنوع و نابود کند. چه چیزی بزرگتر و زیباتر از این؟

از سوی دیگر، اشتیاق، اراده و مقاومت زنان در بالاترین سطح قرار دارد. به نظر می‌رسد که بشریت بیشتر از همیشه به زندگی آزاد بر اساس آزادی زنان نزدیک شده است. این تعداد به میلیون‌ها نفر رسیده است، شور و شوق در بالاترین سطح است، مطالبات ملموس است و زنان خواهان آزادی و برابری هستند. اراده ایجاد تحولی که در آن انواع ذهنیت‌ها و سیاست‌های مردانه شکسته، نابود و آزادی زنان بر اساس انقلاب محقق شود، پدید آمده است.

این بدان معناست که ما نباید برنامه خود را محدود کنیم و نباید رویکردهای احساسی محدود داشته باشیم. نباید از مبارزه دوری کنند و تنش نداشته باشند. ما باید مبارزه خود را برای آزادی و دموکراسی با روشی خلاقانه تر، غنی‌تر و دقیقتر برای دیدن، درک و دانستن چگونگی تأثیرگذاری انجام دهیم. ما باید جنبش‌های جدید مبارزه را سازماندهی و توسعه دهیم. ما باید از هر فرصتی در این زمینه استفاده کنیم. ما باید بسیار خلاق و با اراده باشیم.

در این زمینه، ما قطعاً در سال ۲۰۲۴ نتیجه‌ای ایجاد خواهیم کرد که انزوا را بشکند، فاشیسم را شکست دهد، کوردستان را آزاد کند، ترکیه و خاورمیانه را دموکراتیک کند. ما سخت‌تر مبارزه می‌کنیم و بیشتر پیروز می‌شویم. بر این اساس، سال نو را به همه مردم و بشریت دموکراتیک تبریک می‌گویم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.