گریلاهای کورد از «نخستین گلوله» تا «جنگ هفتانین» | یادداشت

از «نخستین گلوله» تا «جنگ هفتانین» در زمینه ارتقای سطح گریلاهای کورد وجود دارند. در بنیان این امر عگیدبودن (شهامت) کوردها وجود دارد که در جنگ شکست‌ناپذیر است.

◼️ ما ٣۶مین سالگرد آغاز جنگ گریلایی را جشن می‌گیریم که حزب کارگران کوردستان در ١۵ آگوست ١٩٨۴ آغاز کرده بود. خلق کورد ٣۶ سال است با پیشاهنگی پ.ک.ک علیه حاکمیت استعمارگر و سفاک دولت ترک اعلان جنگ آزادی نموده است. پ.ک.ک روز ١۵ آگوست ١٩٨۴ را یک زادروز می‌بیند و آنرا آغاز تاریخ آزادی کوردها می‌خواند. از اینرو به همان اندازه که «روز گریلا»ست، همزمان «عید مقاومت و نوزایی ملی»ست.

اکنون کوردها در تمامی مناطق این عید را گرامی می‌دارند. گردهمایی برگزار می‌شود، فعالیت‌های جمعی برپا می‌گردند، به زیارت مزار شهدا می‌روند، فعالیت‌‌های متنوعی انجام می‌شود، راهپیمایی‌های رسمی و فرهنگی برگزار می‌شوند. بر این مبنا با گرامیداشت ٣٧مین عید آزاد یعنی با گرامیداشت عید مقاومت و نوزایی ملی، ما وارد ٣٧مین سال مبارزه [ی گریلایی] می‌شویم. به این ترتیب از یکسو شور و شوق ٣۶ سال مبارزه را زندگی می‌کنیم و از سوی دیگر نیز برمبنای خط‌مشی مقاومت و سربلندی ١۵ آگوست بازسازی شکل می‌گیرد و مقدمات ٣٧مین سال مبارزه فراهم می‌شود.

آگاهان به عملیات‌های گریلایی روز ١۵ آگوست ١٩٨۴ در مناطق دهی و شمذینان «گلوله نخست» می‌گویند. یعنی کوردها برای آزادی خویش نخستین گلوله‌‌ها را بسوی بردگی شلیک کرده‌اند، اولین عملیات‌های گریلایی در ١۵ آگوست ١٩٨۴ در دهی و شمذینان علیه حاکمت دولت ترکیه بوده‌اند. از ١۵ آگوست ١٩٨۴ تا امروز ٣۶ سال است گریلاهای کورد علیه حاکمیت دولت استعمارگر و سفاک ترکیه به حمله دست می‌زنند. بیلان این حملات که تعداد و نتایج آن به تمامی در دسترس نیست شاید در تاریخ بشر یک رکورد تازه جنگ باشد.

امروز در ٣۶مین سالگرد کارزار ١۵ آگوست ١٩٨۴ جنگ گریلایی در منطقه هفتانین گسترش یافته است. از هفتانین تا سرحد، از خاکورک تا عفرین امروز در هر چهاربخش کوردستان نیروهای گریلا مستقر شده‌اند. این جنگ آزادیخواهی و دمکراسی از کوهستان‌ها بسوی شهرها، از کوردستان گام به گام به سوی ترکیه تسری یافته است. روز ١۵ آگوست ١٩٨۴ گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان در دهی و شمذینان تنها گروهی بودند، اما امروز در هر منطقه از کوردستان و ترکیه هزاران تیم و گروه مستقر شده‌اند.

پس از اعلام استقلال کشور عراق و تشکیل دولت در این كشور، اولین »عملیات برون مرزی» دولت ترکیه در ٢۵ مه ١٩٨٣ در اطراف رودخانه خابور در شرق هفتانین آغاز شد. گریلاهای کورد تحت فرماندهی رفیق همیشه جاوید کارزار ١۵ آگوست، ماحصوم کورکماز در هفتانین در برابر این حمله ایستادگی می‌کنند. اکنون پس از ٣۶ سال ارتش ترکیه یکبار دیگر برای اشغال هفتانین به این عرصه حمله‌ور شده است. گریلاهای کورد با فرماندهی معنوی ماحصوم کورکماز یکبار دیگر در این حمله اشغالگرانه به هفتانین مقاومت نموده و به جنگ ادامه می‌دهد. هدف و میزان آن نیز جوهری است و جنگ در نقطه‌ای که آغاز شده بود ادامه دارد.

گریلاهای کورد که ٣٧ سال پیش در خاکورک و هفتانین سنگر گرفتند و برای آزادی جنگ را آغاز کردند تعداد آنان حداکثر دویست تا سیصد نفر بود. اکنون پس از ٣۶ سال چهل هزار شهید گریلا وجود دارند. تعداد نیروهای جنگجو بیشتر از ده‌ها هزار نفر است. با نیروهای یدک تعداد آنان به یکصد هزار می‌رسد. اینچنین نیرویی دفاعی و با تجربه شکل گرفت که برای موجودیت و آزادی کوردها می‌جنگد. ٣۶ سال پیش یکی از اهداف مهم کارزار جنگ انقلابی ١۵ آگوست همین بود. انسان باید این مهم را از نگرش اندیشه آزاد و یقین به آن و همچنین فرهنگ زندگی آزاد بر مبنای خط مشی آزادی زنان جداگانه نپندارد.

ماحصوم کورکماز، فرمانده پیروز عملیات دهی که کارزار گریلایی ١۵ آگوست را رقم زده بود در دومین سال این کارزار در روز ٢٨ مارس ١٩٨۶ در کوهستان گابار به شهادت رسید. طی ٣۴ سال شمار عگیدها و ماحصوم‌هایی که به شهادت رسیده‌اند به اندازه یک ارتش گریلایی است. امروز در جبهه‌های نبرد هزاران عگید و ماحصوم می‌جنگند. این امر نشان می‌دهد خلقی به عگیدی دست یافته و ارتشی مقاومتگر بنیان نهاده شده است.

انسان می‌تواند همین مورد را برای زیلان بودن، بریوان بودن و بریتان بودن بیان کند. زیلان که جنگاور فدایی کارزار ١۵ آگوست می‌باشد، همزمان مقاومت گریلایی را به سطح عملیات فدایی رساند. اینچنین خط‌مشی گریلای زن و خوددفاعی زنان شکل گرفت. صدها زیلان اینگونه به شهادت رسیدند و هزاران زیلان نیز در سنگرهای نبرد در حال جنگ می‌باشند. بدیهی است که جامعه زنان به زیلان مبدل شده و ارتشی مقاومت‌گر فدایی است. بر این مبنا بزرگترین و بامعناترین انقلاب در تاریخ انقلاب آزادی زنان، همچنان شعله‌ور می‌شود و در جهان گسترش می‌یابد.

از «نخستین گلوله» تا «جنگ هفتانین» در زمینه ارتقای سطح گریلاهای کورد وجود دارند. در بنیان این امر عگیدبودن (شهامت) کوردها وجود دارد که در جنگ شکست‌ناپذیر است. گریلابودن کورد و پیشمرگه شدن به عصیانگری و مقاومت کوردها برمی‌گردد. از سوی دیگر از تجارت جنگ گریلایی خلق‌های دیگر استفاده می‌کند. از سوی دیگر از تجارب گریلایی ماهر چایان، دنیز گزمین و ابراهیم کایپاک‌کایا بهره می‌گیرد. و همچنین از سوی دیگر خط گریلایی فلسطین و عرب‌ها را می‌پذیرد. تجاربی که رهبر خلق کورد از این مبارزات کسب کرده است راه جنگ گریلایی را روشن کرد. اگر توجه کنیم به همان اندازه که ملی است تجارب گریلای جهانی در کوردستان شکل گرفته است.

اگر از دید قرارگاه ترک‌ها هم به مسئله نگاه کنیم بد نیست. کودتاگران رژیم کنعان اورن در رابطه با «اولین گلوله» گفته بودند که «در ۴٨ ساعت به آنها پایان می‌دهیم»، در این چهارچوب عملیات نظامی «گونَش» را آغاز کردند. به سبب اینکه موفق به پیروزی نشده بود آنرا به ٧٢ ساعت افزایش دادند. بازهم موفقیتی کسب نکردند و فراموش کردند. سپس با عناوینی همچون «عصیانگر»، «تروریست»، «خائن»، «قاتل کودکان» و ... از هیچ نوع بدی علیه گریلا دریغ نکردند. در نیمه نخست دهه ١٩٩٠ مدعی شدند که «یا نابودشان می‌کنی یا نابودشان می‌کنیم». برای این منظور ۴ هزار روستا را به آتش کشیدند. ۴ ملیون کورد را در کلانشهرهای ترکیه و جهان سرگردان کردند. اکنون هم فاشیسم اردوغان، باغچلی و سویلو همان حرف‌ها را تکرار می‌کنند. به اعمالی فاشیستی دست می‌زنند.

خلاصه اینکه ٣۶ سال است کسانی که که در ترکیه به حاکمیت دست یافته‌اند. راه کنعان اورن سرکرده فاشیست کودتاگر را کم یا زیاد دنبال کردند. نگرش، سیاسی و شیوه عمل خود را نیز به او منتسب می‌کنند. علی‌رغم اینکه بارها شکست خورده‌اند اما به این نگرش و سیاست خود ادامه داد‌ند. کاملا واضح است که این جنگ برای دولت ترکیه یک مدرسه سیاسی است. ارتش ترک هم در زمینه جنگ خود را آموزش داده و به ارتش جنگ ویژه مبدل گردیده است. حتی اگر حکومت طیب اردوغان این ارتش را از هم فروپاشانده باشد آنرا بر مبنای خط مزدوری‌گری کنتراگریلای نژادپرست سازماندهی کرده است. اکنون با این ارتش مزدورها  از دلب تا خاکورک و تا لیبی در حال جنگ است. جنگ ویژه‌ای را به پیش می‌برد و خواستار جنگ بخشیدن به سیاست‌های منطقه است.

در نتیجه حتی اگر گریلا یک نیروی نظامی باشد همچون ارتش‌های منظم نه نیوهای نظامی ثابتی است. بالعکس گریلاهای کورد نیروی خوددفاعی اجتماعی بر بنیان خط مشی فلسفی و ایدئولوژیک می‌باشند. وظیفه آن محافظت از زندگی آزاد و جامعه دمکراتیک است. کوتاه سخن اینکه یک نیروی تازه و الترناتیف است. پیروزی آن جهان تازه‌ای را به ارمغان می‌آورد. بر این مبنا ١۵ آگوست را که «روز گریلا»ست شادباش می‌گویم و به شهیدان قهرمان ادای احترام می‌نمایم.◻️