افزایش سطح دریا در اقیانوس آرام: «SOS جهانی» از سوی سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یک «هشدار فوری جهانی» (SOS جهانی) در مورد افزایش سطح آب دریاها در اقیانوس آرام صادر کرد و از تحقیقاتی که نشان می‌دهد سطح آب دریاها سریع‌تر از میانگین جهانی افزایش می‌یابد، خبر داد.

آنتونیو گوترش که روز سه‌شنبه در نشست مجمع جزایر اقیانوس آرام (PIF) در تونگا صحبت می‌کرد، اظهار داشت که در تونگا به منظور ارائه یک «SOS جهانی» در مورد افزایش سطح آب دریاها حضور یافته است. آنتونیو گوترش گفت: «یک فاجعه جهانی این بهشت ​​اقیانوس آرام را تهدید می‌کند.»

جزایر کم جمعیت و با صنایع سنگین اندک، مجموعا کمتر از ۰/۰۲ درصد از انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کنند.

این گروه بزرگ از جزایر آتشفشانی و جزایر مرجانی کم ارتفاع با بالا آمدن سطح دریا در معرض تهدید قرار دارند.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) از دهه ۱۹۹۰ اندازه‌سنج‌های اندازه‌گیری جزر و مد را که در امتداد سواحل اقیانوس آرام قرار داده‌اند، زیر نظر گرفته است.

بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط آژانس آب و هوای سازمان ملل، سطح آب دریاها در ۳۰ سال گذشته در بخش‌هایی از اقیانوس آرام نزدیک به ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافته است.

بر اساس این تحقیقات، میانگین جهانی ۹/۴ سانتی‌متر است. سلست سائولو، دبیر کل WMO در پیشگفتار این گزارش در مورد آب و هوا در جنوب غربی اقیانوس آرام گفت: «جمعیت‌ها، اقتصادها و اکوسیستم‌های کل منطقه جنوب غربی اقیانوس آرام به شدت تحت تاثیر اثرات آبشاری تغییرات آب و هوایی قرار دارند.»

سائولو می‌افزاید: «به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که زمان ما برای متوقف کردن این روند به سرعت کم می‌شود.»

در برخی نقاط، به ویژه کیریباتی و جزایر کوک، اندازه‌گیری سطح دریا در حد متوسط ​​جهانی یا کمتر از آن است. اما در جاهای دیگر، به ویژه در شهرهای پایتخت ساموآ و فیجی، افزایش مشاهده شده سه برابر بیشتر است.

در تووالو، زمین در حال حاضر آنقدر کوچک است که کودکان از آسفالت فرودگاه بین‌المللی به عنوان زمین بازی استفاده می‌کنند. به گفته کارشناسان، حتی با افزایش متوسط ​​سطح آب دریاها، تووالو می‌تواند ظرف ۳۰ سال آینده به طور کامل زیر آب‌ها بماند.

کشورهای اقیانوس آرام جنوبی که توسط میلیون‌ها کیلومتر مربع اقیانوس احاطه شده‌اند، به ویژه با افزایش سطح دریاها در معرض تهدید هستند.

به گفته سازمان ملل، اکثریت قریب به اتفاق ساکنان این کشورها کمتر از پنج کیلومتر از ساحل فاصله دارند. بالا آمدن سطح آب دریاها باعث غرق شدن زمین و کاهش منابع ضروری آب و غذا می‌شود. دمای بالاتر آب همچنین منجر به بلایای طبیعی شدیدتر می‌شود، در حالی که اسیدی شدن اقیانوس‌ها بر زنجیره غذایی دریایی تأثیر می‌گذارد.