تصویر

اوین سوید: استراتژی اداره خودمدیریتی برای حل بحران روشن است

اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه وارد هفتمین سال تأسیس خود می‌شود. اوین سوید رئیس مشترک شورای اجرایی، گفت که آنها استراتژی مشخصی برای حل بحران سوریه دارند.

خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه

اوین سوید رئیس مشترک شورای اجرایی خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه با خبرگزاری فرات ((ANF صحبت کرد.

*اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه وارد هفتمین سالگرد خود می‌شود. چه تجربیاتی در ۶ سال گذشته به دست آمد؟

در سال ۲۰۱۴ اداره خودمدیریتی جزیر و سپس ادارات خودمدیریتی کوبانی و عفرین اعلام شدند. بعدها منبج، طبقا، رقه و دیرالزور هم پس از آزادسازی، برای محافظت از خود و خدمت به خلق خود شروع به خودمدیریتی کردند. اداره خودمدیریتی مدل جدیدی بود. با این حال، کمبود تجربه مردم شمال و شرق سوریه مانع از آن نشد که بتوانند خود را مدیریت کنند و آینده خود را بسازند. زیرا سیستم مورد نظر بسیار واضح و ملموس بود. به همین دلیل خلق‌ها برای یکپارچه ماندن خاک سوریه هزینه‌های زیادی پرداخت کردند. در ۶ سپتامبر ۲۰۱۸، علیرغم حفاظت از سیستم خودمدیریتی کانتون‌ها، تصمیم گرفته شد که یک اداره خودمدیریتی برای منطقه شمال و شرق سوریه با هماهنگی و همکاری مشترک ایجاد شود. وظیفه اصلی این نهاد این بود که ۷ کانتون را قادر به همکاری، هماهنگی و انجام کارهای خود کند. همچنین هدف تحقق دیدگاه‌های سیاسی مردم و رویای آنها برای ساختن آینده سوریه بود. تجربه خوبی ایجاد شد که رنگ‌ها و گوناگونی‌های مختلف و عقاید و ملیت‌های متفاوت را در قالب یک سوریه غیر متمرکز در بر می‌گرفت.

*در این ۶ سال چه اقداماتی از نظر سیاسی، اجتماعی، آموزشی، دیپلماتیک و اقتصادی انجام شد؟

مردم و باورهای منطقه برای اولین بار با اراده و تفاوت‌های خود به مدیریت پیوستند و بدین ترتیب تصویری ارزشمند خلق کردند. این مدل هم در شمال و شرق سوریه و هم در کل سوریه و خاورمیانه نقش پیشاهنگ دارد. تغییرات و تحولات با بازسازی جامعه، سازماندهی مجدد، تعیین نقش همه اعضا، زنان و جوانان صورت گرفت. همچنین از آموزش گرفته تا فرهنگ، هنر و خود دفاعی در بسیاری از مسائل در انقلاب شمال و شرق سوریه گام‌های مهمی برداشته شد.

استراتژی اتخاذ شده است که همه مردم سوریه را در بر می‌گیرد و می‌پذیرد. در موضوع حل بحران سوریه، سیاست مشخص و مدبرانه است. در این زمینه با بیانیه‌ای که در ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ اعلام شد، این سیاست به وضوح مشخص شد. برای درک این مدل و حفاظت از منطقه، یک کار دیپلماتیک قوی در حال انجام است. در جریان انقلاب روژاوا که به انقلاب زنان معروف است، گام‌های مهمی به ویژه در زمینه دیپلماسی زنان برداشته شد.

خلق‌ها به زبان مادری خود آموزش می‌بینند

بسیاری از خلق‌ها در شمال و شرق سوریه نه می‌توانستند به زبان مادری خود بخوانند و نه بنویسند. اکنون با نظام آموزشی جدید، هر ملتی حق دارد به زبان مادری خود آموزش ببیند. افراد می‌توانند به سه زبان کوردی، عربی و سریانی آموزش ببینند. هر کودکی از دبستان تا دانشگاه حق دارد به زبان مادری خود آموزش ببیند.

تحولی در فرهنگ و هنر به وجود آمد

اگر شمال و شرق سوریه فقط از منظر سیاسی و نظامی ارزیابی شود، کم لطفی شده است. در منطقه از نظر فرهنگی و هنری تحولات بزرگی صورت گرفته است. اکنون از فعالیت‌های فرهنگی و هنری حمایت جدی می‌شود. هنرمندان در این زمینه نقش مهمی دارند. سیستم جدید باعث شد هنرمندانی از ملیت‌ها و عقاید مختلف دور هم جمع شوند. به این ترتیب چه در کوردستان و چه در سوریه سطح مهمی از آثار هنری به نمایش درآمد.

اهداف شما به عنوان اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه چیست؟

همه مسئول صیانت از این پروژه هستند چراکه مدل فعلی با زحمت و هزینه‌های سنگین ساخته شد. خلق‌های شمال و شرق سوریه از این موضوع آگاه هستند. تلاش ما برای محافظت، توسعه، رفع کمبودها و حفظ آن با قرارداد اجتماعی ادامه دارد. هدف اصلی ما معرفی مدل جدید در سوریه به طور کلی است. راهبرد ما برای حل بحران سوریه روشن است. تلاش ما برای گردهم آوردن خلفق‌های سوریه همیشه ادامه خواهد داشت. صیانت از خاک خود، تضمین یکپارچگی خاک سوریه، همبستگی خلق‌های سوریه و گفتگوی سوری-سوری برای ما استراتژیک است. بر این اساس به کار خود ادامه خواهیم داد. اگر دولت دمشق دست خود را در دست اشغالگران و تبهکارانی قرار دهد که به اداره خودمدیریتی حمله می‌کنند و به این تهاجمات بپیوندد، بار دیگر تأثیر منفی بر اوضاع سوریه خواهد گذاشت، باعث آشفتگی و پراکندگی در سوریه شده و چیزی از نام سوریه باقی نمی‌ماند. برای جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی، ما به تلاش‌های خود برای حفاظت از یکپارچگی و همبستگی سوریه ادامه خواهیم داد. همچنین هدف اصلی ما ارائه بهترین خدمات به خلق‌های شمال و شرق سوریه است زیرا خلق‌های شمال و شرق سوریه به حق شایسته بهترین خدمات هستند.