تصویر

نهمین جشنواره داستان کوتاه در روز دوم ادامه دارد

نهمین جشنواره داستان کوتاه با شعار «قصه خاطرات خلق‌هاست» در دومین روز خود ادامه دارد. نوشین بِجرمان عضو کمیته اجرایی اتحادیه نویسندگان کورد گفت: «این جشنواره به منظور پاسداشت فرهنگ و زبان کوردی برگزار می‌شود.»

نهمین جشنواره داستان کوتاه با پیشاهنگی اتحادیه نویسندگان کورد در سوریه با ارائه ۳۵ داستان از ۳۵ نویسنده مختلف با شعار «قصه خاطرات خلق‌هاست» در پارک «مطالعه» شهر قامشلو آغاز به کار کرد؛ این جشنواره به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت. همچنین این جشنواره با این هدف که خلق کورد با قلم خود با دشمن مبارزه و از زبان خود پاسداری کند برگزار می‌شود. در خصوص برگزاری جشنواره و برنامه‌ریزی هر ۵ روز، نوشین بِجرمان عضو کمیته اجرایی اتحادیه نویسندگان کورد سوریه با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

نوشین بجرمان با اعلام اینکه جشنواره داستان کوتاه کوردی از ۸ ژوئن آغاز شده و تا ۱۲ ژوئن ادامه دارد گفت: «مجموع داستان‌های ارسالی به کمیته ارزیابی ۴۱ داستان بوده است. با توجه به شرایطی که در داستان‌ها باید رعایت شود، ۳۵ داستان تایید و وارد مسابقه شدند. همچنین نویسندگان نه تنها از قامشلو، بلکه از عفرین، کوبانی، هلند، آمد و سوئد نیز در این جشنواره شرکت کردند.»

نوشین بجرمان با بیان اینکه در هر روز جشنواره چندین داستان خوانده می‌شود، ادامه داد: «در اولین روز جشنواره، اعضای اتحادیه نویسندگان کورد سوریه و جنبش فرهنگ و هنر دموکراتیک مزوپوتامیا (تَو-چاند) صحبت کردند و ۶ داستان از نویسندگان شرکت کننده خوانده شد. در روز دوم ۸ داستان، روز سوم ۸ داستان، روز چهارم ۷ داستان و نهایتا در روز پنجم ۶ داستان خوانده می‌شود. افراد مشارکت کننده از شهرها و کشورهای مختلف هستند.»

بجرمان در پایان بیان کرد پس از پایان جشنواره، کمیته‌ داوری تشکیل شده و از بین ۳۵ داستان خوانده شده، بهترین موارد را انتخاب و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود. وی در ادامه گفت: «در نهایت مسابقه پرسش و پاسخ از شرکت‌کنندگان در جشنواره برگزار می‌شود و به فردی که پاسخ صحیح بدهد به عنوان جایزه کتاب تعلق می‌گیرد.»