"عبدالله اوجالان ماندلای عصر حاضر باید آزاد شود"

لارنس فهلمان ریله، نماینده پارلمان سوئیس، با بیان اینکه عبدالله اوجالان ماندلای عصر حاضر است، گفت: «جامعه جهانی باید در مبارزه با انزوا در امرالی مشارکت داشته و وارد حرکت و تکاپو شوند.»

مبارزه بین‌المللی برعلیه انزوای تحمیلی

دوستان خلق کورد، درخواست «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» را در دستور کار کشور خود قرار دادند. یکی از آنها نماینده فدرال حزب سوسیالیست سوئیس لارنس فهلمان ریله است. چند روز پیش، فهلمان ریله طرح سوالی را به شورای فدرال سوئیس ارائه کرد و توجه را به انزوا در امرالی جلب نمود. وی همچنین از سوئیس خواست تا در مورد آزادی اوجالان اقدام کند.

لارنس فهلمان ریله، نماینده پارلمان، انزوای امرالی، کارزار آزادی ۱۰ اکتبر و اهمیت آزادی عبدالله اوجالان را برای خبرگزاری فرات(ANF) ارزیابی کرد.

لارنس فهلمان ریله، نماینده پارلمان، انزوا در امرالی را شکنجه دانست و در مورد هدفش از ارائه طرح سوال به شورای فدرال سوئیس گفت: «از روزی که عبدالله اوجالان به طرز غم انگیزی از کنیا ربوده شد و به جزیره امرالی منتقل شد، یعنی ۲۵ سال است که در انزوای شدید به سر می‌برد. می‌دانیم که خانواده و وکلای اوجالان فرصت بسیار کمی برای ملاقات با او داشته‌اند. همچنین سال‌هاست که هیچ اطلاعاتی از اوجالان یا دیگر زندانیان سیاسی در امرالی دریافت نمی‌شود. هدف اصلی از پیشنهادی که ارائه کردیم این بود که به هیچ وجه این وضعیت پذیرفته نشود، بلکه باید شکنجه تلقی شود و در دستور کار شورای فدرال قرار گیرد.»

موضع سی‌پی‌تی جای نگرانی است

فهلمان ریله با اشاره به اینکه سوئیس به عنوان یکی از اعضای کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه باید نسبت به شکنجه در تمام کشورهای اروپایی اقدام کند، گفت: «جامعه بین‌المللی بویژه سوئیس می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و بر دولت ترکیه فشار وارد کند. سی‌پی‌تی اخیراً از زندانهای ترکیه بازدید کرده است اما به امرالی نرفته است. شاید بتوان گفت ترکیه به سی‌پی‌تی فشار آورده است که با عبدالله اوجالان و زندانیان سیاسی جزیره امرالی ملاقات نکند. اما جالب اینجاست که سی‌پی‌تی اصراری برای رفتن به امرالی نداشت. ما اطلاعات دقیقی در مورد آخرین سفر سی‌پی‌تی به ترکیه نداریم، اما این وضعیت جای نگرانی است.»

عبدالله اوجالان سمبلی برای کوردها است

فهلمان ریله نماینده پارلمان گفت که عبدالله اوجالان سمبل مبارزات خلق کورد برای آزادی است و نشان دهنده امید خلق کورد است و گفت: «اوجالان در بین خلق کورد احترام زیادی دارد و آنها به او گوش می‌دهند. اوجالان یک وجهه بزرگی در میان مردم کورد دارد از این رو، به عنوان بازیگر اصلی حل و فصل مسئله کوردها از طریق مذاکره تلقی می‌شود. مذاکراتی که قبلا انجام شده نیز نشانه این امر است.»

آزادی عبدالله اوجالان برای حل مسئله کورد مهم است

فهلمان ریله یکی از اهداف طرح سوال خود را ایفای نقش سوئیس در موضوع آزادی عبدالله اوجالان عنوان کرد و گفت: «انزوای عبدالله اوجالان با جنگ در کوردستان به ویژه در روژاوا ارتباط مستقیم دارد. در عین حال، انزوا، اصرار بر جنگ است. آزادی اوجالان نیز به عنوان بخشی از راه حل برای مردم کورد در روژاوا و سایر مناطق تلقی می‌شود.»

همه باید به کارزار ۱۰ اکتبر بپیوندند

فهلمان ریله کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر آغاز شده را گام مهمی دانست و گفت:« در مواجهه با انزوای اوجالان و تضمین آزادی او، کشورهای اروپایی و همچنین سوئیس و جامعه بین‌المللی حتما باید اقدامی انجام دهند. در پاسخ به این وضعیت نه تنها کوردها در کشورهای ما بلکه مردم سوئیس و اروپا نیز باید وارد عمل شوند.

عبدالله اوجالان ماندلای عصر حاضر است

 به نظر من برای آزادی عبدالله اوجالان باید در چند مرحله وارد جنبش و تکاپو شویم. به عبارت دیگر انزوای عبدالله اوجالان و زندانیان سیاسی باید پایان یابد. سپس روی کمپین آزادی اوجالان که به عنوان ماندلای این دوره دیده می‌شود، تمرکز کنیم. کمپین آزادی اوجالان نشانه امید است، اما راه هنوز طولانی است و مشارکت عمومی باید ادامه یابد.»