ک‌ج‌ک از بغداد خواست: از این سیاست اشتباه برگردید

کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک با بیان اینکه توافق بین آنکارا و بغداد به معنای «توافق با داعش» است، از دولت عراق خواست فورا از این اشتباه بازگردد.

بیانیه ک‌ج‌ک

کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع دمکراتیک ‌(ک‌ج‌ک‌) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در دو هفته گذشته و در نتیجه حملات تروریستی و اشغالگرانه دولت ترکیه ۷ شهروند به قتل رسیده‌اند و گفت که توافق بین آنکارا و بغداد چیزی جز «اشغال و تروریسم» به همراه نخواهد داشت.

 ۷ شهروند در طی ۲ هفته گذشته و در حملات تروریستی و اشغالگرانه به قتل رسیدند

در این بیانیه آمده است: «طی دو روز گذشته در مناطق برادوست و راپرین بر اثر حملات تروریستی ارتش اشغالگر ترکیه، شهروندان ما بَدی کمال محمد، مظفر حسین خدر، محمد مظفر حسین و مبین مظفر حسین شهید شده‌اند. قبلا هم، گلستان تارا و هیرو بهاالدین از فعالان برجسته مطبوعات آزاد دو هفته پیش در منطقه شارزور در حمله‌ای به شهادت رسیدند. در ۳۱ اوت، حکیم لقمان تنها به این دلیل که به زبان کوردی صحبت می‌کرد در استانبول و به شیوه‌ای وحشیانه توسط تبهکاران آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ به قتل رسید. یعنی در مدت ۲ هفته ۷ نفر از مردم ما در اثر حملات تروریستی و اشغالگری ترکیه به شهادت رسیدند. ما بدین وسیله این حملات تروریستی را محکوم می‌کنیم و به خلق وطن‌دوست کوردستان بویژه خانواده شهدا تسلیت می گوییم.

متن توافقنامه فقط شامل ترور و قتل است

این شهادت‌ها دقیقا پس از امضای متن توافقنامه بین ترکیه و عراق در ۱۵ اوت اتفاق افتاد. واضح است که این متن توافق، چیزی جز ترور و قتل‌عام برای مردم کورد و مردم عراق به ارمغان نیاورده است. قصد ترکیه بر هم زدن پیشرفت، ثبات و توسعه اقتصادی عراق با ترور و نسل‌کشی است. واضح بود که توافقی که بین عراق و ترکیه امضا شده است، هیچ پیشرفتی به همراه نخواهد داشت بلکه صرفا قتل‌عام و تروریسم را به ارمغان خواهد آورد. واژه‌های توسعه اقتصادی، امنیت، ثبات، آموزش و سایر بازی‌های سیاسی معنایی جز سرپوش گذاشتن بر این ترور و قتل‌عام ندارند.

با توافق دوباره داعش را آوردند

یکی دیگر از نتایج توافق آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ-پ‌د‌ک و دولت عراق را می‌توان در منطقه بهدینان مشاهده کرد. اینجاست که تبهکاران باقی مانده ازداعش و تبهکاران جهادی رادیکال در بهدینان تحت پوشش ارتش اشغالگر ترکیه مستقر شده و به راحتی در حال جولان هستند. در روزهای اخیر تصاویر این تبهکاران در رسانه‌ها منتشر شد و واضح بود که داعشی هستند. با این ویدئوها اثبات شد که گریلاهای آزادی کوردستان صحنه نبرد را زیر نظر دارند و آن را با مردم به اشتراک می گذارند، هرچند که رسانه‌های جنگ ویژه آ‌ک‌پ-پ‌د‌ک سعی دارند این واقعیت را پنهان کنند. ارتش اشغالگر ترکیه که جرأت مبارزه با گریلاها را ندارد و جرأت ورود به تونل‌های جنگ را ندارد، از سال ۲۰۲۱ از این تبهکاران برای نیل به اهداف خود استفاده می‌کند. این تبهکاران که در نتیجه مبارزه گریلاهای آزادی کوردستان، پیشمرگه‌ها و ارتش عراق و با پرداخت هزینه‌های بسیار سنگین از کوردستان و عراق پاکسازی شده بودند، اکنون در نتیجه توافقنامه بین دولت عراق و ترکیه رسماً به کوردستان و عراق بازگردانده می‌شوند. دولت عراق با این توافق ائتلاف آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ-داعش-پ‌د‌ک و اشغالگری ترکیه و داعش در عراق را مجددا زنده کرده و استقرار آن در عراق و کوردستان را توجیه کرده است.

ترکیه از تبهکاران برای پیشبرد برنامه‌های اشغالگری خود استفاده می‌کند

بیش از ۱۰ سال است که ترکیه از طریق داعش و تبهکاران مشابه، مردم خاورمیانه به ویژه خلق کورد را ترور می‌کند و از این تبهکاران برای پیشبرد نقشه‌های اشغالگرانه خود استفاده می‌کند. در این زمینه از آذربایجان و ارمنستان گرفته تا لیبی، سودان، سومالی و الجزایر و از آنجا تا خیابان‌های پاریس و برلین، از آنها استفاده کرده است. در سال ۲۰۱۴، همانطور که ترکیه داعش را از دمشق به کوبانی، از بغداد به موصل، شنگال، کرکوک و هولیر آورد، اکنون همان تبهکاران را از ادلب به آمیدی، زاخو و دهوک آورده است.

تهدید نسل کشی و تغییر دموگرافیک

تبهکاران داعش از طریق حزب دمکرات کوردستان و ترکیه در مناطق استراتژیک باشور کوردستان مستقر شده‌اند که تهدیدی درازمدت برای ایجاد نسل‌کشی و تغییرات بافت جمعیتی بر مردم عراق و مردم باشور است. فراموش نکنیم داعش پس از توافق با پ‌د‌ک وارد شنگال شد. حالا با پ‌دک به توافق رسیده و وارد بهدینان شده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که آنچه داعش با مردم شنگال کرد، برای مردم دهوک، زاخو و آمیدی رخ نخواهد داد. برعکس، خطر واقعی از این دست وجود دارد. کارهایی که داعش و ترکیه از گذشته تاکنون با هم انجام داده‌اند، نشان از کارهای آنها از این پس دارد.

 گریلا به شیوه‌ای تاریخی مقاومت می‌کند

گریلاهای آزادی کوردستان در خط مقدم با ترور داعش که مورد حمایت ترکیه است جنگیدند، از موجودیت مردم خاورمیانه به ویژه خلق کورد محافظت کردند و اکنون در برابر اشغالگری و حملات الحاقی ترکیه می‌جنگند. گریلا با وجود همه فشارها و مشکلات، به شکلی تاریخی و افسانه‌ای در خط مقدم ایستاده‌اند و در مقابل تروریست‌های داعشی و کسانی که آنها را حمایت می‌کنند، مقاومت می کنند. مقاومت در برابر داعش ۱۰ سال پیش در شنگال و هولیر و کرکوک چه معنایی داشت، اکنون مقاومت در زاپ، متینا و آواشین در برابر حملات اشغالگرانه دولت ترکیه همین معنای تاریخی را دارد. حملات ترکیه و داعش اشغالگری و نسل‌کشی است که مکمل یکدیگر هستند.

توافق با اردوغان، توافق با داعش است

در همین راستا و در این مبارزه مقدس، از خلق‌های عراق و به ویژه خلق، جوانان، زنان و روشنفکران باشور کوردستان می‌خواهیم که به پا خیزند و از مبارزات گریلاهای آزادی کوردستان صیانت کنند و به صفوف مبارزه گریلایی بپیوندند. ما به دولت عراق، نخست‌وزیر و احزاب سیاسی آن اعلام می‌کنیم که توافق با رجب طیب اردوغان به معنای توافق با داعش است و این قطعاً خلاف منافع مردم و دولت عراق است. نقشه‌های دیکتاتور فاشیست اردوغان تنها با مبارزه خنثی می‌شود نه با بهانه‌جویی و توجیه. لغو فوری توافق با دولت ترکیه به نفع دولت عراق خواهد بود و خسارات و خطراتی را که ممکن است در آینده ایجاد شود، جبران خواهد کرد.»