کوردها و دوستانشان همچنان در میادین هستند: دستتان را از مطبوعات آزاد دور نمایید

حمله‌ی پلیس علیه مطبوعات آزاد، در شهرهای اروپا با انجام کنش‌هایی محکوم گردید. کوردها و دوستانشان گفتند: «مطبوعات آزاد صدای خلق کورد و فرودستان است، ما اجازه نمی‌دهیم صدای ما را خفه نمایند.»

شب ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ پلیس بلژیک به استودیوهای استرک تی‌وی و ‌مدیا هابر یورش برد و خسارات مالی زیاد وارد نمود، این حمله در شهرهای اروپا با انجام کنش‌هایی محکوم گردید.

استراسبورگ

در شهر استراسبورگ فرانسه کوردها و دوستانشان کنشی اعتراضی انجام دادند.

در این کنش بلاکارد «دیکتاتورها مطبوعات را خفه می‌کنند» و «حمله‌ی دولت فاشیستی ترکیه در کوردستان را متوقف کنید»، همچنین معترضین پلاکاردهایی منقش به لوگوی استرک تی‌وی و ‌مدیا هابر و بنر «دستتان را از مطبوعات آزاد دور نمایید» را در دست داشتند.

ولی تکینر به نمایندگی از مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کورد در استراسبورگ اعلام نمود این حملات ادامه‌ی حملات نسل‌کشی دولت ترکیه علیه خلق کورد است و گفت: «فرانسه و بلژیک در راستای منافع کوتاه مدتشان، حقوق بشر و دمکراسی و آزادی اندیشه را فدا می‌کنند.»

همچنین از فرانسه درخواست نمود، به این سیاست پوچ و خبیث علیه کوردها پایان دهد که به شکوه و کرامت ملی این کشور آسیب می‌رساند، از سازمان‌ها و مؤسسات خواستار اتحاد شد.

هامبورگ

در شهر هامبورگ آلمان با پیشگامی دَتکَم تجمعی برگزار گردید.

در این تجمع آنژا‌ فلاخ مدافع حقوق زنان اعلام نمود، حمله به مطبوعات کوردی با هدف پنهان نمودن حقایق است، با این اقدام حقوق دریافت اطلاعات و آگاهی کوردها نقض می‌گردد‌ و این قابل قبول نیست.

همچنین اعلام نمود همزمان با این حمله، دولت ترکیه حملات گسترده‌ای را به مناطق حفاظتی میدیا آغاز نموده است، اما با وجود سیاست نسل‌کشی و اشغال‌گری، خلق کورد هیچ‌گاه سکوت نکرده و همیشه در میادین حضور خواهد داشت.

نوربرت‌ هاکبوخ نماینده‌ی پارلمانی حزب چپ اعلام نمود به عنوان حزب چپ خواهان حل سیاسی مسئله‌ی کورد هستند، حامی خواسته‌های مشروع خلق کورد هستند.

استکهلم

برای همان منظور، کوردها و دوستانشان در استکهلم پایتخت سوئد، کنشی اعتراضی انجام دادند، کنشگران پلاکارد «مطبوعات کورد ساکت نخواهد شد» و «دستتان را از مطبوعات آزاد دور نمایید» را نشان دادند، دهان خود را با چسب سیاه بسته بودند.

در این کنش بیانیه‌ای قرائت گردید، تاکید شد که مؤسسات کوردی در بلژیک بر اساس قانون عمل می‌کنند و این حمله هیچ بهانه‌ای ندارد بلکه به سفر هاکان فیدان وزیر خارجه‌ی ترکیه مرتبط است، در ادامه گفت: «ما به عنوان مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کورد در سوئد، حمله‌ی پلیس بلژیک به آزادی مطبوعات را محکوم می‌کنیم و از حکومت بلژیک درخواست می‌کنیم، براساس قوانین ملی و بین‌المللی عمل نماید.»

پاریس

در پاریس پایتخت فرانسه، جرم‌انگاری کوردها و حمله به موسسات کوردی محکوم گردید.

خلق در پی فراخوان ج‌د‌ک-ف و ت‌ژ‌ک-ف تجمع کردند و با وجود بارش باران به راهپیمایی پرداختند و چندین نماینده‌ی پارلمانی و عضو مجلس شهرداری فرانسه در آن حضور داشتند.

در راهپیمایی شعار «آزادی برای کوردستان» و «فشار ما را نمی‌ترساند» و «زنده باد رهبر آپو» سرداده شد، همچنین سرود خوانده شد و بروشورهایی نیز توزیع گردید.

پس از انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدا، شاهین پولات ریاست مشترک ج‌د‌ک‌-ف اعلام نمود تنها دستور خلق کورد «آزادی برای عبدالله اوجالان، موقعیت و جایگاه برای کوردستان است»، این کارزار بە دل جمهوری ترکیه وحشت انداخته است، به هرکاری برای ایجاد مانع برای این کارزار دست می‌برد، ولی ما تسلیم نشده و معاهده‌ی لوزان را نمی‌پذیریم و در ادامه گفت: «این مقاومت تا آزادی عبدالله اوجالان و جایگاه و موقعیت مشخص برای کوردستان ادامه خواهد یافت. هیچ نوع رویکردی از فرانسه و اروپا و خاورمیانه نمی‌تواند ما را به عقب‌نشینی وادارد. پس از این با صدایی بلند و مقاومتی عظیم و مصمم، مبارزه را به سطح بالایی می‌رسانیم.»

سپس جوانان در ایستگاه مترو و خیابان‌ها به طور مستمر شعار سردادند.