مبارز قهرمان و پیشگام: رزگار چاورَش

شهید رزگار چاورش که با ضربات مؤثر و سنگینی که به دشمن وارد کرد، اشغالگران را شکست داد، توانست به عنوان یک مبارز آپویی به نحوی هر وظیفه‌ای را که بر عهده می‌گرفت، انجام دهد.

رزگار چاورَش

رهبر آپو به روژاوا و به کوبانی رفت و مژده انقلاب کوردستان را اعلام کرد. پایه‌های حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) در این سرزمین‌های مقدس پی‌ریزی شد. تاسیس پ‌ک‌ک مردم را امیدوار کرد و طبیعتا مردم کورد پ‌ک‌ک را در دل خود جای دادند. با انقلاب کوبانی، مردم کورد شاهد ثمره زحمات رهبر آپو شدند. رونیجان حَمو (رزگار چاورش) از فرزندان دلیر کوبانی در این شهر مقاومت به دنیا آمد. رونیجان حمو که در خانواده و قبیله‌ای میهن‌دوست بزرگ شده است، ویژگی‌های مرتبط با ارزش‌های کوردی دارد. به همین دلیل او واقعیت پ‌ک‌ک و گریلا را در سنین پایین تشخیص می‌دهد. او به ویژه تحت تأثیر مبارزات فداکارانه گریلاها برای آزادی خلق کورد قرار گرفت. رونیجان که با شنیدن حماسه‌های قهرمانانه گریلاها از خانواده و نزدیکانش بزرگ شد، در سال ۲۰۱۲ با انقلاب روژاوا با ایده‌های رهبر آپو آشنا شد.

رونیجان با دیدن وضعیت مردم کوردستان که با حملات تبهکاران داعش مواجه شده بودند، حضور در صفوف مقاومت را وظیفه خود دانست. او نیز مانند هر جوانی که به سرزمین و فرهنگ خود پایبند است، با عزم زیادی علیه دولت ترکیه و تبهکاران آن مبارزه می‌کند. رونیجان که مدت‌ها در مقابل حملات دولت ترکیه و تبهکاران داعش علیه مردم شمال و شرق سوریه جنگید، توانست فداکارانه از مردم کوردستان دفاع کند. او در جنگ‌های زیادی شرکت و تجربه کسب کرد. رونیجان حمو با اعتقاد به اینکه شکست دولت اشغالگر ترکیه که به تمام ارزش‌های خلق کورد حمله می‌کند با یک مبارزه حرفه‌ای امکان‌پذیر است، فکر می‌کند که این امر با پیوستن به صفوف پ‌ک‌ک میسر خواهد بود.

بدین ترتیب او در سال ۲۰۲۱ با نام جدید خود رزگار چاورش رو به کوه‌های کوردستان می‌کند. او به دلیل عشق فراوان به مردم و میهنش خود را رزگار می‌نامد. او می‌خواهد با زیستن جوهر این نام، همه ستمدیدگان را نجات دهد. گریلا رزگار، فلسفه زندگی را اینگونه تعریف می‌کند: «اگر زندگی هست، باید زندگی آزاد باشد.» شهید رزگار که با میل و هوشیاری فراوان خود را با زندگی گریلایی و کوهستانی در کوهستان‌های کوردستان که رویای آن را در سر داشت وفق داده بود، روز به روز خود را ارتقا می‌دهد. گریلا رزگار که تجربه نظامی و تشکیلاتی دارد، قصد دارد در فلسفه رهبر آپو عمیق شود و این فلسفه را اساس زندگی خود قرار دهد. او برای رسیدن به این هدف با اراده و تمرکز عمیق بسیار تلاش می‌کند. شهید رزگار که زندگی معمولی را نمی‌پذیرفت، عشق و احترام به رفقایش را با تمام وجود احساس می‌کرد، از این رو همیشه مورد محبت رفقایش بود.

 در منطقه‌ای که شدیدترین جنگ در جریان بود مبارزه کرد

شهید رزگار در سال‌هایی که دولت اشغالگر ترکیه با انواع تکنیک‌ها و سلاح‌ها و سلاح‌های شیمیایی حمله می‌کرد به کوه های کوردستان رفت. دیدن این حملات عصبانیت او را بیشتر کرد. او می‌خواست سرزمین‌های کشورش را از اشغالگران پاک کند و انتقام رفقای شهیدش را بگیرد. گریلا رزگار با مشاهده اینکه دشمن از انواع روش‌های کثیف استفاده می‌کند، می‌دانست که برای پاسخ به حملات دولت اشغالگر ترکیه و شکستن حملات نسل‌کشی آن، باید در بودن به گریلای دوره جدید توانمند شود و بر این اساس یک سری آموزش‌های تخصصی نظامی را می‌بیند. رزگار که ابتدا آموزش تک‌تیراندازی را دید، به سرعت تبدیل به یک تک‌تیرانداز خبره شد، اما بسنده نکرده و با دیدن آموزش سلاح‌های سنگین به یک گریلای حرفه‌ای تبدیل شد. گریلا رزگار که پس از آموزش‌های نظامی و ایدئولوژیکی که دید، فکر کرد آماده مبارزه با دولت نسل‌کش ترکیه است، به منطقه شهید دلیل زاگرس در غرب زاپ، جایی که جنگ شدید بود منتقل شد.

گریلا رزگار که در مطالعات و کارهای زیادی در منطقه شهید دلیل زاگرس شرکت داشت، در این روند با تسلط بر اراضی، کنترلی را که دشمن در صدد برقراری آن بود شکست داد. او با شرکت در تمام کارها با فداکاری فراوان در هر محیط مبارزاتی که در آن حضور داشت، مسئولیت‌های خود را به عنوان یک مبارز آپویی به طور کامل انجام داد. او برای گرفتن انتقام تک تک رفقایش که در حملات دشمن به شهادت رسیدند، همواره در حال عملیات علیه دولت اشغالگر ترکیه بود. او فداکارانه و شجاعانه به مصاف دشمن رفت تا موفقیت بسیاری از عملیات‌ها را تضمین کند. گریلا رزگار که می‌گفت: «تا زمانی که دولت اشغالگر ترکیه در سرزمین‌های ما باشد، بی‌وقفه می‌جنگیم»، می‌خواست در امتداد ردپای رفقای فدائی‌اش سارا، روکن، روژهات و اردال گام بردارد.

وی آخرین بار در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ در عملیات انقلابی شهید هَلمَت دِرَلوک شرکت کرد. او به همراه رفیقش سرخوبون بر تمام سختی‌های زمستان غلبه کرد و موفق شد خود را به مواضع دشمن برساند. در حالی که ۶۱ اشغالگر در نتیجه عملیات‌های فدائیانه‌ی آنها کشته شدند، رزگار چاورش و رفیق همراهش سرخوبون سرحد (صفا آلتون‌آی) به کاروان جاودانه‌ها می‌پیوندند.