آمار ماه خرداد قتل زنان در روژهلات کوردستان و ایران

طبق آمار منتشر شده در رابطه با قتل زنان که بر پایه‌ی داده‌های منتشر و اهراز شده تدوین شده است، در ماه خرداد دست کم ۴۵ زن در اقصی نقاط روژهلات کوردستان و سراسر ایران به قتل رسیده‌اند.

آمار قتل زنان در ماه خرداد

خبرگزاری زن (نوژن‌ها) آمار خردادماه قتل زنان در روژهلات کوردستان و ایران را منتشر کرد. بر طبق این آمار دست کم ۴۵ زن طی این ماه به دلایل مختلف به دست نیروهای دولت ایران، اعضای خانواده، بستگان، همسر و ... به قتل رسیده‌اند.

در ابتدای این گزارش آمده است: «حکومت مردسالار جمهوری اسلامی با قوانین زن‌ستیزش، دست مردان را برای قتل و کشتار زنان باز گذاشته است. قتل زنان که عمدتاً با عنوان قتل‌های ناموسی و اختلافات خانوادگی شناخته می‌شوند، معمولاً امری خانوادگی محسوب شده و با رضایت اولیای دم که عموماً خود قاتل می‌باشد، خاتمه پیدا می‌کند.

قوانین جمهوری اسلامی از زنان حمایت نکرده و به همین دلیل حکومت ایران یکی از زن‌ستیزترین حکومت‌ها در جهان عنوان شده است. در ایران زنان بسیاری به دست مردان خانواده‌ی خود اعم از پدر، برادر، همسر، عمو، پسرعمو و... به بهانه‌های ناموسی و اختلافات خانوادگی کشته می‌شوند.

تعداد زیادی از زنان نیز به‌دلیل ترس از مردان خانواده و یا تحت فشار آنها دست به خودکشی زده و جان خود را ازدست می‌دهند.

طی ماه‌های اخیر و پس از خیزش انقلابی «ژن ژیان ئازادی» آمار زنان به قتل رسیده و همچنین زنانی که به اجبار دست به خودکشی می‌زنند، نسبت به گذشته افزایش یافته است.»

در ادامه بیانیه نیز به جزئیات این قتل‌ها اشاره شده که به شرح زیر است:

«سه‌شنبه ١ خردادماه، یک زن سالمند توسط فردی ناشناس به طمع سرقت طلاجات به قتل رسید. پلیس ایران از هویت و محل سکونت این زن هیچ اطلاعاتی منتشر نکرد و تنها از دستگیری قاتل خبر داد.

پنج‌شنبه ٣ خردادماه، یک زن ۴۵ ساله در  کامیاران اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

شنبه ۵ خردادماه، یک زن ٣۴ ساله با هویت مریم اهل تهران، توسط مردی جوان با هویت هومن به دلایل نامعلوم به قتل رسید.

یک‌شنبه ۶ خردادماه، ۵ عضو یک خانواده در سیرجان از جمله مادر باردار خانواده و دو دختر ٩ و ٣ ساله ‌توسط کارگر منزلشان به طمع سرقت طلاجات به قتل رسیدند.

سه‌شنبه ٨ خردادماه، یک زن سالمند ٧٠ ساله اهل تبریز توسط عروسش به طمع ثروت به قتل رسید.

چهارشنبه ٩ خردادماه، یک مرد ۴۵ ساله اهل تبریز به دلیل آنچه اختلالات روانی عنوان شده است، همسر ٣۵ ساله، دختر ١٣ ساله و پسر ٩ ساله‌ی خود را به قتل رسانده و سپس خودکشی می‌کند.

چهارشنبه ٩ خردادماه، جسد زن جوانی اهل شهرستان بم استان کرمان پس از یک سال مفقود شدن پیدا شد.

یک‌شنبه ١٣ خردادماه، دختری ١٢ ساله اهل خرمشهر به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

دوشنبه ١۴ خردادماه، یک دختر ١٣ ساله اهل بوکان، با هویت نیان رستگار به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

سه‌شنبه ١۵ خردادماه، زن جوانی در شهرستان نظرآباد استان البرز به دلیل آنچه اختلافات خانوادگی عنوان شده است، توسط همسرش به قتل رسید.

سه‌شنبه ١۵ خردادماه، یک زن ٢٧ ساله با هویت پرستو احمدپور اهل روستای تنگیسر سنه به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

سه‌شنبه ١۵ خردادماه، یک زن در شهر تهران به دلیل آنچه اختلافات خانوادگی عنوان شده است، توسط همسرش به قتل رسید.

چهارشنبه ١۶ خردادماه، زنی ٢۵ ساله اهل تهران توسط همسرش به قتل رسید. قاتل پس از بازداشت دلیل این اقدام را خودداری همسرش از تأمین مالی او در جهت خرید مواد مخدر عنوان کرد.

پنج‌شنبه ١٧ خردادماه، یک دختر ١۶ ساله ساکن روستای شین‌آباد بوکان با هویت بیتا مام‌محمودی به دلیل آنچه اختلافات خانوادگی و مشکلات اجتماعی عنوان شده است اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

پنج‌شنبه ١٧ خردادماه، یک زن جوان با هویت گلزار(سمیه) رسول‌پور مادر دو کودک و اهل مهاباد به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

پنج‌شنبه ١٧ خردادماه، یک زن ٣٢ ساله در خیابان مجیدیه شمالی شهر تهران به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

پنج‌شنبه ١٧ خردادماه، یک زن در شهر تبریز توسط پسرش با انگیزه‌ی سرقت طلاجات به قتل رسید.

جمعه ١٨ خردادماه، یک زن جوان اهل آبادان به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

شنبه ١٩ خردادماه، یک دختر ١۵ ساله با هویت زینت پیروزی اهل ایرانشهر به دلایل ناموسی توسط عمویش به قتل رسید.

شنبه ١٩ خردادماه، یک زن ۵۶ ساله اهل تبریز با هویت نامشخص پس از اطلاع از ازدواج مجدد همسرش اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

شنبه ١٩ خردادماه، یک زن جوان اهل سنه و ساکن محله‌ی نایسر این شهر به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

یک‌شنبه ٢٠ خردادماه، یک زن ٧٠ ساله با هویت آمنه اسدی ساکن کرماشان به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

دوشنبه ٢١ خردادماه، سمیه شفیعی ٢۴ ساله و اهل سنه و دانشجوی ترم آخر دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کوردستان، پس از فشار و تهدیدهای مکرر مدیر گروه و رئیس دانشگاه اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

سه‌شنبه ٢٢ خردادماه، یک زن جوان ٢٧ ساله با هویت اسماء پیشدار اهل بندرعباس به دلیل آنچه اختلافات خانوادگی عنوان شده است، توسط همسرش به قتل رسید.

سه‌شنبه ٢٢ خردادماه، یک مرد اهل شهر زرنق تبریز پس از ورود به یک مطب دندانپزشکی با شلیک اسلحه دو زن را که یکی از آن‌ها همسر دندانپزشک و یکی نیز از بیماران مطب بود، به قتل رساند.

سه‌شنبه ٢٢ خردادماه، یک زن جوان با هویت سعادت فریدی اهل سقز به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

سه‌شنبه ٢٢ خردادماه، خبر قتل حکومتی بهاره للهی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس پس از بازداشت در زندان اوین منتشر شد.

چهارشنبه ٢٣ خردادماه، جسد زن ۵۶ ساله‌ای اهل شازند استان مرکزی در باغ خانه‌ی یکی از آشنایانش پیدا شد.

پنج‌شنبه ٢۴ خردادماه، یک زن ۶۵ ساله اهل دیواندره توسط فردی ناشناس به طمع سرقت طلاجات به طرز فجیعی به قتل رسید.

پنج‌شنبه ٢۴ خردادماه، یک زن جوان با هویت سمیعه مام‌قادری اهل مهاباد مادر دو کودک به دلیل آنچه اختلالات افسردگی و مشکلات خانوادگی عنوان شده است، اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

پنج‌شنبه ٢۴ خردادماه، یک زن میانسال اهل شهر تالش توسط خواستگار دخترش به دلیل عدم رضایت وی به ازدواج به قتل رسید.

جمعه ٢۵ خردادماه، یک زن ٢۵ ساله با هویت ریزان یاراحمدی اهل روستای سررود جوانرو به دلیل افسردگی  اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

جمعه ٢۵ خردادماه، یک زن جوان اهل تبریز به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

شنبه ٢۶ خردادماه، دختری ١٢ ساله اهل تبریز با هویت نگین به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

یک‌شنبه ٢٧ خردادماه، یک زن ٢۶ ساله با هویت نامشخص در در محله‌ی حواجه نظام شهر تهران به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

یک‌شنبه ٢٧ خردادماه، یک زن جوان ٣٢ ساله و مادر دو کودک با هویت لیلی پایمزد اهل روستای خورنج پیرانشار که توسط همسرش به قتل رسید.

دوشنبه ٢٨ خردادماه، یک زن ٣٠ساله اهل چشمه زرشک ثلاث باوه‌جانی به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

چهارشنبه ٣٠ خردادماه، یک زن جوان ٢١ ساله در شهر قزوین توسط همسرش به دلایل نامعلوم به قتل رسید.

چهارشنبه ٣٠ خردادماه، یک زن ٣۵ ساله با هویت عسل در شهر تهران به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

پنج‌شنبه ٣١ خردادماه، یک زن جوان تبعه‌ی افغانستان و ساکن تهران توسط همسرش به دلایل ناموسی به قتل رسید.

پنج‌شنبه ٣١ خردادماه، یک دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا همدان با هویت کیمیا ترکاشوند در خوابگاه دباغ به دلایل نامعلوم اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

خبرگزاری ما در اردیبهشت‌ماه آمار قتل و خودکشی زنان را منتشر  کرد کە ۵۵ قتل و خودکشی به اجبار زنان بود، براساس آمار تازه منتشر شده، طی ماه اردیبهشت‌ یک زن توسط همسرش به قتل رسیدە و یک دختر نوجوان اهل کوهدشت نیز به دلیل نامعلوم اقدام به خودکشی کردە است کە در آمار ماە گذشتە بە آن اشارە نشدە بود.»

در بخش پایانی این گزارش گفته شده است کە بسیاری از اخبار قتل و خودکشی منتشر نمی‌شود و با وجود محدودیت سیاسی و فرهنگی حاکم برجامعە دستیابی بە آمار واقعی غیر ممکن است و این آمار ارائە شدە را تنها شامل مواردی دانست کە اخبار آن منتشر می‌شود.