تصویر

‌«کاروان بازگشت به جامعه» از سوی فمنیست‌های آبای یالای

یک هیئت از فمنیست‌های آبای یالای،‌ با شعار ‌«از آبای یالای تا کوردستان، ایجاد کنفدرالیسم» از هر کشوری که می‌گذرند با سازمان‌های زنان در آنجا دیدار می‌کنند.

فمنیست‌های آبای یالای

با فراخوان فمنیست‌های آبای یالای در آرژانتین، اروگوئه، شیلی، مکزیک، پایس، باسک، بولیوی و هندوراس، یک هیئت متشکل از فمنیست‌ها، همراه با دوست خلق کورد، لولیتا چاوز که اهل منطقه آخیم خولیوی می‌باشد به زادگاه خود بازگشت.

مورخ ۲۲ ژوئن در کشور چیاپاس کنش ‌«کاروان بازگشت به جامعه» ایجاد شد و با گرامیداشت یاد انسان‌هایی که برای آزادی جان خود را از دست دادند و از سوی نیروهای سلطه‌گر جهانی از خاک خود مجبور به مهاجرت اجباری شدند، طی مراسمی آغاز شد. هیئت از هر کشوری که می‌گذشت با شعار ‌«از آبای یالای تا کوردستان، ایجاد کنفدرالیسم» سلسله کنش‌هایی را نجام خواهد داد.

ایستگاه د م این هیئت پایتخت مکزیکو سیتی خواهد بود. سپس کنش‌هایی با میزبانی هندوراس برگزار خوهد شد و درکنار مزار محافظ محیط زیست، کنشگر و مدافع حقوق محلی هندوراس، بَرتا کاکیرس که جوایزی را نیز دریافت کرده بود و در سال ۲۰۱۶ به قتل رسید، مراسم یادبود برگزار خواهد شد. هیئت سپس به گواتامالا خواهد رفت و در آنجا طی ۲ روز به کنش‌های خود ادامه خواهد داد.

هیئت از کشور که بگذرد برای ایجاد کنفدرالیسم دمکراتیک خلق‌‌های جهان، سازمان‌های زنان را فرا می‌خواند و درباره این موضوع سمینارهایی را برگزار می‌کند.

سیاست‌های کوچ اجباری به شیوه‌ای سیستماتیک از سوی نظام کاپیتالیسم مردسالار برای شکست دادن خلق عملی می‌شود‌‌؛ بخصوص هدف گرفتن، تبعید و اخرج زنان‌‌ از جمله این سیاست‌ها هستند. توسعه دادن فمنیسمی‌ که پاسخگوی مبارزه خلق باشد، برای حیاتی شرافتمندانه ایجاد کنفدرالیسم دمکراتیک خلق‌ها و زنان به موضوع اساسی این سمینارها و گفتگوها مبدل خواهد شد.

در این هیئت کنشگران مشهور فمنیست،‌ لولیتا چاوز، آدریانا گازمان، کلاودیا کورول، برتیتا زونگا نیز حضور دارند.

لوتینا چاوز کیست‌‌؟

راهبه آورا لولیتا چاوز که اکنون کنشگره برجسته و شناخته شده می‌باشد و در مبارزه دفاع از منابع طبیعی یک مرجع جهانی محسوب می‌شود. لولیتا، بدلیل کنشگری‌ اجتماعی و دفاع از اجتماعی با جرم انگاری و تلاش‌های بسیاری برای به قتل رساندنش روبرو شده است. لولیتا اهل منطقه آخیم خولیوی است که از سوی نیروهای کاپیتالیست به مثابه گواتامالا نامگذاری شده است و مجبور به ترک زادگاهش شده و از سال ۲۰۱۷ تاکنون در تبعید بسر می‌برد.