کتاب «ژن ژیان آزادی در آتش انقلاب زنان روژاوا» منتشر شد

کتاب «ژن ژیان آزادی در آتش انقلاب زنان روژاوا» توسط موسسه ژنئولوژی آندریا ولف منتشر شد.

در سال ۲۰۱۸ گروهی از زنان انترناسیونالیست موسسه ژنئولوژی آندریا ولف که در روژاوا گرد هم آمده بودند پروژه نوشتن کتابی را به عنوان بخشی از اقدامات این موسسه آغاز کردند. بر این اساس، در یک سال با ده‌ها زن اعم از زنانی که سال‌ها در جنبش آزادی زنان کوردستان فعالیت کرده بودند و زنانی که پیشگام انقلاب روژاوا بودند مصاحبه شد. به عنوان اولین نتیجه این پروژه در تابستان ۲۰۲۰، کتابی با عنوان Mujer Vida Libertad. Desde el corazón del Movimiento de Mujeres de Kurdistan (ژن ژیان آزادی از قلب جنبش زنان کوردستان) به زبان اسپانیایی توسط انتشارات Descontrol Editorial of Catalonia منتشر شد. این انتشارات کتاب‌هایش را در سراسر اسپانیا توزیع می‌کند. بعد از  سال ۲۰۲۰ این کتاب به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد. کار ترجمه به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و پرتغالی ادامه دارد. ده‌ها ارائه از این کتاب در سراسر اسپانیا، کاتالونیا و ایالت باسک و همچنین در ایتالیا انجام شده است. صدها زن انترناسیونالیست این کتاب را منبعی مهم برای آشنایی و تعمیق در تاریخ و ایدئولوژی جنبش زنان کوردستان می‌دانند و تحت تأثیر این کتاب قرار گرفته‌اند. ده‌ها گروه کتابخوانی، بحث و گفتگو و خودآموزی برگزار شده و در حال برگزاری است. این کتاب از سال ۲۰۲۲ به بعد از مرزهای اروپا عبور کرده و در آن سوی اقیانوس ابتدا در اکوادور و سرانجام در مارس ۲۰۲۴ در کلمبیا منتشر شد.

اکنون پس از ۶ سال بار دیگر  Descontrol Editorial با انتشار جلد دوم کتاب با عنوان «ژن ژیان آزادی در آتش انقلاب زنان روژاوا» پروژه را ادامه داده است. این بار برای محافظت از زبان کاتالان و اطمینان از خواندن به این زبان، کتاب به زبان کاتالانی منتشر شده و قرار بر این است که در پاییز به زبان اسپانیایی منتشر شود. پس از آنکه مبانی تاریخی و ایدئولوژیکی در جلد اول کتاب ارائه شد، اکنون در جلد دوم کتاب به موضوعاتی از قبیل اینکه اساس انقلاب زنان روژاوا چیست، انقلاب روژاوا چگونه شروع شد و چگونه توسعه یافت، چگونه زندگی زنان و خلق‌ها در منطقه را تغییر داد و همچنین در حوزه‌های مختلف زندگی (دفاع از خود، اقتصاد، بهداشت، سیاست، دیپلماسی، جوانان، جامعه، عدالت، رسانه و...) نحوه سازماندهی زنان چگونه بوده است، پرداخته شده است. همچنین در پایان کتاب زندگینامه شهدای انقلاب روژاوا که در کتاب ذکر شده برای معرفی بهتر آنها نوشته شده است. همانطور که در ابتدای کتاب آمده است «این کتاب برای یاد و خاطره هزاران رفیق است که در آتش انقلاب جان باختند. همانند پروانه در جستجوی حقیقت... .»

پیشگفتار کتاب که توسط مؤسسه آندریا ولف نوشته شده است به شرح زیر است: «ما به عنوان جنبش آزادی زنان کوردستان با توجه به تجربیات خود، به اهمیت شناخت تاریخ خود در برابر اظهارنظرهای مهاجمانه و پدرسالارانه که زنان را پنهان می‌کنند و نادیده می‌گیرند، واقف هستیم. ما می‌دانیم که باید الگوهای فکری و ذهنی تحمیل شده توسط اشغالگری و مردسالاری را با توسعه اندیشه و دانش آزاد مرتبط با تاریخ و واقعیت خود از بین ببریم. این کتاب قصد دارد در این مسیر کمک کند. در طول سال‌ها زنان شمال و شرق سوریه کمون‌ها، شوراها، آکادمی‌ها و تعاونی‌ها را تأسیس کرده‌اند. آنها در همه جبهه‌ها برای حفاظت از جامعه آزاد جنگیده‌اند. در این کتاب، بسیاری از زنان، مادران، دانشجویان، کارگران، مبارزان، هنرمندان، روشنفکران و زنان در تمام سنین و اتنیک‌های مختلف تجربیات خود را در مورد چگونگی سازماندهی زنان، آموزش خود و تأسیس نهادهای مستقل برای توسعه نقش زنان به اشتراک گذاشته‌اند. این کتاب اتوپیایی دور را توصیف نمی‌کند، بلکه تجربیاتی ملموس از دل زندگی را نشان می‌دهد. کتاب درباره زندگی در میانه روند انقلابی است. با تمام زیبایی و روحیه انقلابی‌اش، با همه سختی‌ها، درگیری‌ها و دردهایش، با همه موفقیت‌ها و امیدهایش. داستان‌های زندگی و مبارزاتی است که هر روز تجربه می‌شوند. بنابراین، این کتاب بخشی مکتوب از تاریخ و زمان حال است.»

این کتاب مشخص می‌کند که انقلاب روژاوا در اصل یک انقلاب زنانه است. بین ۶ تا ۱۹ می، این کتاب توسط یکی از اعضای گروه تهیه کتاب در ۱۳-۱۴ شهر مختلف کاتالونیا (کاتالونیا و منطقه والنسیا) ارائه می‌شود.