«بیایید به زبان کوردی صحبت کنیم، فکر کنیم و زندگی کنیم»

پلتفرم زبان کوردی نزدیک شدن به سال جدید تحصیلی کودکان کورد را زمان همسان سازی عنوان کرد و گفت: «همه باید به زبان کوردی صحبت کنند، بنویسند، فکر کنند و زندگی کنند.»

پلتفرم زبان کوردی

پلتفرم زبان کوردی در رابطه با سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ در میان انجمن روزنامه‌نگاران جنوب شرق بیانیه‌ای صادر کرد. رهبران احزاب سیاسی و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی نیز در این مراسم شرکت کردند. این بیانیه توسط شرفخان جزیری سخنگوی پلتفرم زبان کوردی قرائت شد.

متن بیانیه به شرح زیر است: «در نهم سپتامبر سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ در ترکیه و باکور کوردستان آغاز می‌شود. برای کودکان کورد، این روز همزمان روز شادی و غم است. زیرا امسال هم کودکان باکور کوردستان به زبان مادری آموزش نمی‌بینند. فرزندان ما دوباره با یک روند دشوار آسمیلاسیون روبرو خواهند شد. این واقعاً ظالمانه، دشوار و یک رویداد غیرانسانی است و در هیچ دین و باوری قابل قبول نیست. این موضع نه با حقوق و آموزش کودکان مطابقت دارد و نه با واقعیت‌های تربیتی.

بیش از صد سال است که کودکان کورد حق آموزش به زبان کوردی را نداشته‌اند. سیاست رسمی در ترکیه همیشه موانعی را در برابر حق ذاتی آموزش به زبان کوردی قرار می‌دهد. واضح است که زبان ترکی با روش‌های ظالمانه بر کودکان کورد در مدارس تحمیل می‌شود. در مقابل شنیدن صدای حق خواهی آنها ناشنوا می‌شنود و در برابر دیدن حقیقت نابینا. حتی اصلاحات کوچکی که تاکنون در حوزه زبان وجود داشت با استدلال‌های توخالی مسدود شده است. سیاست رسمی در موضوع زبان کوردی کاملا ریاکارانه است. در این مورد، دولت همیشه مردد بود.

جمهوری ترکیه در بحث حق آموزش به زبان کوردی هیچ گام دائمی و اساسی برنداشته است، آنها فقط روزگار می‌گذرانند، منافع خود را به پیش می‌برند و به زبان کوردی فخرهای توخالی می‌فروشند. در روزهای اخیر حملات غیرمنطقی و غیرعقلانی به فرهنگ، زبان و هویت کوردها آغاز شده است. از زمان تأسیس جمهوری ترکیه تا کنون - که بیش از صد سال است - حتی یک ساختمان برای خدمت به زبان کوردی در نظر گرفته نشده است. دولت ترکیه تاکنون به زبان کوردی توجه نکرده است و فراتر از آن درهای موسساتی که برای زبان کوردی کار می‌کنند را پلمپ کرده است. صدها انجمن و مؤسسه زبان ممنوع‌الکار شدند. این مواضع با ارزش‌های دموکراسی، قانونمندی و برابری سازگار نیست.

پلتفرم زبان کوردی به منظور رفع موانع و محدودیت‌های پیش روی حق آموزش به زبان کوردی خواست‌های زیر را ارائه می‌کند:

* اجازه دهید حق آموزش به زبان کوردی در قانون اساسی به وضوح به رسمیت شناخته شود.

* کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد با تمام مواد و تبصره‌ها اجرا شود.

* بگذارید موسسات زبان کوردی به شکل رسمی تاسیس شود.

پلتفرم زبان کوردی، متشکل از ۹ حزب سیاسی، یک صدا می‌گوید: انکار و یکسان سازی علیه هویت کوردی باید پایان یابد. پر واضح است که حق استفاده اززبان کوردی کلید آزادی و برابری خلق کورد است. تاکید می‌کنیم که زبان کوردی خط قرمز ماست! زبان کوردی در عین حال نماد هستی و جایگاه خلق کورد است. تا زمانی که خواسته‌های خلق کورد از آموزش دبستانی تا دانشگاه برآورده نشود و زبان کوردی «زبان رسمی و زبان آموزش» نباشد، مبارزه خلق کورد برای احقاق حق زبان ادامه خواهد داشت. ما کوردها یک صدا فریاد می‌زنیم: زبان ما افتخار ماست! زبان ما وجود ماست!

ما با اطمینان و احترام می‌گوییم که در کشور ما خلق ما، نمایندگان مجلس، شهرداران، روشنفکران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، تجار، روسای سازمان‌های مدنی و احزاب سیاسی باید کوردی صحبت کنند. در غیر این صورت در مورد مسئله زبان کوردی اعتماد سازی صورت نمی‌گیرد. اگر به کوردی صحبت نکنیم، اگر به کوردی ننویسیم، امنیت داخلی در بحث زبان به طور گسترده حاصل نمی‌شود. در مسئله زبان، تردید و دودلی، همیشه تردید بیشتر به وجود می‌آورد. به همین دلیل است که در تمام زمینه‌های زندگی با اطمینان خواهیم گفت: کوردی صحبت کنید! به کوردی بخوانید! به کوردی بنویسید! به کوردی فکر کنید! به زبان کوردی زندگی کنید! ما با افتخار و یکصدا تکرار خواهیم کرد: ما کوردیم، زبان ما کوردی و وطن ما کوردستان است!»