تصویر

ه‌پ‌گ مشخصات ۲ شهید را اعلام کرد

ه‌پ‌گ مشخصات دو شهید را اعلام کرد و گفت: «رفقای ما نوژیان و دلژین تا آخرین لحظه با قاطعیت در خط رهبری قدم برداشتند.»

بیانیه اعلان شهدا

بیانیه مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی ه‌پ‌گ به شرح زیر است:

«رفقای ما نوژیان و دلژین در حمله دشمن در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در منطقه خاکورک به شهادت رسیدند.

رفقای ما نوژیان و دلژین قهرمانان مبارزات آزادی زنان بودند. آنها تا آخرین نفس موضعی روشن و تزلزل ناپذیر در خط رهبری داشتند. آنها با مشارکت پرشور، ساده و فروتنانه خود به عنوان مبارزان نمونه وارد تاریخ مبارزات ما شدند. همرزمان ما که از مدافعان خستگی‌ناپذیر خط مقاومت آپویی بودند، برای پاسخگویی به حملات دشمن، خود را در عرصه نظامی توسعه دادند. آنها بر اجرای تاکتیک‌های گریلایی دوران جدید اصرار داشتند و به دشمن ضربه زدند. رفقای ما نوژیان و دلژین همیشه به دنبال پیشرفت رفقای خود بر همین اساس بودند. بدین ترتیب روحیه فداکاری آپویی را قاطعانه پرورش دادند و در راه انقلابی خود به موفقیت دست یافتند. رفقای ما نوژیان و دلژین با شعار «رهبر آزاد و کوردستان آزاد» از روز اول تا روز شهادت بی‌دریغ و خستگی‌ناپذیر راهپیمایی کردند. رفقای ما که در بحبوحه نسل‌کشی، برای پاسداری از ارزش‌های خلق ما به پا خاستند، جان خود را فدا کردند و در صفوف مبارزه آزادی شرکت کردند. آنها برای اهدافی که به آن اعتقاد داشتند به کاروان شهدا پیوستند.

بر این اساس این ضایعه را به خانواده‌های عزیز همرزمانمان نوژیان و دلژین و تمامی خلق وطن‌دوست کوردستان تسلیت می‌گوییم و بار دیگر این عهد را تکرار می‌کنیم که به مبارزه‌ای که همرزمان شهیدمان انجام دادند ادامه خواهیم داد و آن را با حساسیت و مسئولیتی که شایسته آنهاست به موفقیت می‌رسانیم.

مشخصات همرزمان شهیدمان به شرح زیر است:

نام سازمانی: نوژیان عصیان

نام و نام خانوادگی: هاتیجه کایا

محل تولد: مِردین

نام مادر و پدر: ناجیه - اسماعیل

زمان و مکان شهادت: ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ / خاکورک

***** *****

نام سازمانی: دلژین آزادی

نام و نام خانوادگی: هِوا کلِوچَک

محل تولد: عفرین

نام مادر و پدر: فهیمه - عبدالرحمان

زمان و مکان شهادت: ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ / خاکورک

**** ****

نوژیان عصیان

رفیق ما نوژیان عصیان در مِردین به دنیا آمد. او نیز مانند هر جوان و زن کوردی در سال‌های کودکی خود درگیری را تجربه کرد. او به عنوان یک زن جوان کورد از نزدیک سیاست‌های آسمیلاسیون دولت اشغالگر ترکیه در کوردستان را دنبال می‌کرد و در سنین جوانی سعی در درک حقیقت دشمن داشت. در سال‌های تحصیل، درگیری را تجربه کرد. در برابر فریاد میلیونی آزادی‌خواهی و مقاومت افسانه‌ای گریلا در برابر اشغالگران، ساکت نماند و کنجکاوانه جنبش آزادی کوردستان را دنبال می‌کرد. رفیق ما که در یک خانواده کارگری بزرگ شده بود، در یک کارخانه نساجی کار می‌کرد تا از نظر مالی کمک خرج خانواده‌اش باشد. او مبارزه در زندگی را با کار خود آموخت و همزمان تحقیقات خود را گسترش داد. او در سال ۲۰۱۵ شاهد کشتارهای ارتش اشغالگر ترکیه در قالب «طرح نابودی» بود. او نسبت به وحشیگری که در برابر مقاومت دوران تجربه کرد بی‌تفاوت نماند و تصمیم گرفت به جریان مقاومت بپیوندد. رفیق ما نوژیان تحت تأثیر وحشیگری دولت ترکیه در زیرزمین‌های شهر جزیر قرار گرفت و تصمیم گرفت از مِردین به صف گریلا بپیوندد.

رفیق ما نوژیان در سال ۲۰۱۶ به صفوف گریلا پیوست و وارد دوره آموزش مبارزان جدید در منطقه گاره شدد. با شوق دیدار با کوه و گریلا به سرعت با زندگی گریلایی خود را مطابقت داد. وی به تحلیل شخصیت خود پرداخت و مطالعات خود را در دوره‌های تاریخ کوردستان، تاریخ پ‌ک‌ک و تاریخ زنان گسترش داد. همرزم ما نوژیان که قسم خورده بود انتقام هزاران سال درد را که بر زنان و خلق ما تحمیل شده است خواهد گرفت، فعالانه در کلاس‌ها شرکت کرد. او می‌دانست که برای انتقام گرفتن از دولت بی‌رحم ترکیه، باید در مبارزات گریلایی مهارت پیدا کند، بنابراین بیشتر به آموزش نظامی پرداخت. رفیق ما نوژیان در ارزیابی خود در جریان دوره آموزش مبارزان جدید چنین گفت: «کارهایی که اشغالگران در کوردستان انجام دادند روی من تأثیر گذاشت. هدف من انتقام شهدا و ثبت کردن نامم در تاریخ کوردستان است.» او همیشه روی این اهداف متمرکز بود. به پاس ارادت به شهدا و ایستادگی در راه رسیدن به هدف، هیچ گاه از انجام کارهای سخت دلسرد نشد. رفیق ما که می‌خواست به اهداف خود برسد، درخواست آموزش حرفه‌ای را بر همین اساس داشت. رفیق ما نوژیان پس از دو سال مبارزه عملی، آموزش حرفه‌ای خود را در آکادمی شهید ماهر در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. در این دوره آموزشی، او توانایی‌ها و اطلاعات خود را در زمینه جنبش آزادی زنان و مبارزات گریلایی توسعه داد. او یادگیری را رفع کاستی‌های خود می‌دانست. پس از پایان آموزش، رفیق نوژیان وارد منطقه آواشین شد و سعی کرد تاکتیک‌های گریلایی دوره‌های آموزشیش را اجرا کند. وی در جریان عملیات اشغالگران ارتش ترکیه در مناطق حفاظتی مدیا با تمام توان برای انجام وظیفه تلاش کرد. همرزم ما که در منطقه خاکورک مستقر بود، شبانه روز برای شکست حملات دشمن تلاش می‌کرد؛ در زمانی که ضربات سنگینی بر اشغالگران وارد می‌شد از انجام وظیفه شانه خالی نکرد و به وظایف خود عمل کرد. وی برای پاسخ به حملات نسل‌کشی دولت ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا که از سال ۲۰۲۱ در حال وقوع است، روش جنگ گرم را پیشنهاد کرد. هم مهارت نظامی و هم تجربه عملی او به رفیق ما نوژیان اجازه داد تا وظیفه خود را به طور کامل انجام دهد. رفیق ما که هویت یک زن آزاد را به بهترین شکل ممکن دارا بود، توانست به یک مبارز پ‌ک‌ک و پاژک تبدیل شود که سایر رفقا از او الگو می‌گرفتند.

رفیق ما نوژیان در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در منطقه خاکورک بر اثر حمله دشمن به شهادت رسید. او به عنوان یک انقلابی عصیان‌گر می‌خواست در هر شرایطی به دشمن ضربه‌ وارد کند. او با زندگی متواضعانه و شخصیت پیگیر خود، در قلب همه رفقایش جایگاه بزرگی از خود به جای گذاشت. ما به عنوان همرزمانش، قول خود را برای تحقق آرزوی شهدا تکرار می‌کنیم و با احترام و سپاس در مقابل یاد و خاطره آنها سر تعظیم فرود می‌آوریم. 

دلژین آزادی

رفیق ما دلژین آزادی در عفرین به دنیا آمد، جایی که هزاران کودک در آن در حال مبارزه هستند. از آنجایی که خانواده او وطن‌دوست بودند و خواهرش در صفوف جنبش آزادی شرکت داشت، به همین دلیل بود که رفیق ما جنبش آزادی را در سنین جوانی می‌شناخت. او با تربیت خانواده‌اش در فرهنگ کوردی رشد کرد. رفیق ما با داستان‌هایی از مبارزه گریلایی که از خانواده‌اش می‌شنید بزرگ شد. او حتی در کودکی آرزوی مبارزه گریلایی را داشت. او با نیروهای گریلا که برای آزادی خلق ما در روژاوا مبارزه می‌کردند و همزمان تحت حملات تبهکاران داعش و سیاست‌های ویرانگر دولت اشغالگر ترکیه بودند، احساس نزدیکی می‌کرد. همرزم ما دلژین که به عنوان یک زن جوان می‌خواست مسئولیت‌های خود را در قبال خلق انجام دهد، ابتدا به فعالیت در سطح محلی پیوست. او با اشتیاق و اراده فراوان در فعالیت‌های گروه‌های جوان شرکت می‌کرد و لحظه لحظه عمر خود را صرف خدمت به حزب می‌کرد. وی پس از مدتی فعالیت در منطقه عفرین، به کار خود در زمینه‌های دیگر ادامه داد. رفیق ما دلژین با آموزش‌هایی که دریافت کرد، خود را دوباره متولد شده یافت. او بر فلسفه و دیدگاه‌های گریلایی رهبر ما تمرکز کرد. همرزم ما در زمانی که حملات تبهکاران داعش افزایش یافته بود تصمیم به گسترش مبارزات خود گرفت. در سال ۲۰۱۵ در سطح حرفه‌ای به فعالیت حزبی پیوست. رفیق ما با علم به اینکه بزرگترین پاسخ در برابر اشغال داعش و ارتش ترکیه را می‌توان با پیوستن به صفوف گریلا داد، راهی کوه‌های آزاد شد.

در سال ۲۰۱۸ همراه با مبارزان جدید در منطقه گاره آموزش دید. با آموزش‌هایی که دید به سرعت خود را با زندگی در کوهستان و مبارزات گریلایی وفق داد. با تمام صداقت و سادگی‌اش بدون لحظه‌ای درنگ در مبارزه شرکت کرد. همرزم ما یک مبارز قوی بود و از هیچ کاری دریغ نکرد. در سال ۲۰۱۹ در آکادمی عملیاتی شهید مهمت گویی آموزش دید. در طی مراحل آموزشی، از نظر ایدئولوژیک و نظامی خود را تقویت کرد و به یک گریلای برجسته ی‌ژ‌آ استار تبدیل شد. رفیق ما که در زمینه نظامی مهارت داشت در منطقه خاکورک کارهای زیادی انجام داد. او به عنوان یک گریلای خبره از تاکتیک‌های آن دوران با موفقیت استفاده کرد. او با شور و شوق بالا و مشارکت فروتنانه خود به یک مبارز نمونه ی‌ژ‌آ استار تبدیل شد. عزم خود را برای مبارزه بیشتر کرد و همواره خود را مدیون رفقایش می‌دانست که فداکارانه در برابر تهاجمات دشمن ایستادگی کردند و به کاروان شهدا پیوستند. رفیق ما دلژین می‌خواست به وظایف انقلابی خود عمل کند و به مناطقی که جنگ گرم در آن جریان دارد برود. او به دنبال انتقام همرزمانش بود، به ویژه همرزمانی که با سلاح شیمیایی به شهادت رسیده بودند. او همچنین با بحث‌های متفکرانه در همه زمینه‌ها به رشد رفقایش کمک کرد.

رفیق ما دلژین با ذات فعال، برخورد طبیعی و ساده، دل رفقایش را به دست آورد. او برای آزادی جسمانی رهبر آپو و انتقام شهدا، با شور و شوق فراوان مبارزه کرد. رفیق ما دلژین آزادی که در حمله دشمن در ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ در منطقه خاکورک به کاروان شهدا پیوست، میراثی پر از موفقیت برای ما به یادگار گذاشت. ما نیز عهد می‌بندیم در مبارزه‌ای که رفیق دلژین برای ما به جا گذاشته است، آنگونه که لایق همه همرزمان شهیدمان است، موفق خواهیم شد.»