پنتاگون: منطقه‌ی امن مرحله به مرحله اجرایی خواهد شد

پنتاگون اعلام کرد، توافقی که بر سر منطقه‌ی امن با دولت ترکیه آماده شده است، مرحله به مرحله اجرایی خواهد شد و گام ابتدایی آن سریعا برداشته می‌شود.

  شان رابرتسون از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت، " در وضعیت کنونی برای ایجاد مرکز عملیات مشترک با همپایان ترک خویش در جستجوی جایگزینی هستیم."

  رابرتسون اعلام کرد، " مکانیسم امنیتی مرحله به مرحله اجرایی خواهد شد" و افزود، " علی‌رغم آن که مذاکرات با دولت ترکیه ادامه دارند، آمریکا آماده است که سریعا اقدام نماید."

  هفته‌ی گذشته توافقنامه‌ای میان واشنگتن و آنکارا آماده شده بود. پس از دیدار میان مقامات نظامی هر دو کشور در چهارچوب منطقه‌ی امن، اعلام شده بود که آن‌ها برای ایجاد مرکز عملیات مشترک توافق کرده‌اند.

  مخالفت فرمانده پیشین سنتکام 
  جوزف ووتل فرمانده‌ی پیشین نیروهای نظامی آمریکا در سوریه در پیشگاه افکار عمومی با کنترل آنکارا بر منطقه‌ی امن مخالفت کرد.

  ووتل تا ماه مارس سال جاری فرمانده‌ی کل ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سنتکام بود. وی در مقاله‌ی خویش در نشنال اینترست اعلام کرد، " چنین منطقه‌ای برای تمامی جریان‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد."

  ووتل اعلام کرد، " منطقه امن بیشتر در مناطق جنگی و با هدف حفاظت از غیرنظامیان ایجاد می‌شود. این مناطق با هدف خنثی آن، بدون هیچ نظامی و با اهداف انسانی آماده می‌گردد." در زیر این مقاله مهر گونول تول کارشناس ترکیه دانشکده‌ی جورج واشنگتن نیز قرار دارد.

  ووتل اظهار داشت، " تحمیل منطقه‌ای امن با عرض ۳۰ کیلومتر در شرق فرات نتایجی عکس را بهمراه خواهد داشت از جمله؛ کوچ کردن ۹۰ درصد کردهای سوریه، سخت تر شدن وضعیت انسانی، مستقر شدن تعداد بسیاری نظامی و ایجاد شرایط و وضعیت جنگی دشوار"