صالح مسلم: مبارزه ما ترکیه را وادار به امتیازدهی به دمشق کرد

مسلم گفت مخالفت با طرح ترکیه رویکردی اخلاقی یا اقدامی برای حفاظت از کوردها نبود بلکه پای منافع ایران در منطقه، روستاهای شیعه‌نشین طرفدار رژیم و ممانعت از محاصره حلب در میان است.

صالح مسلم رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیك در گفتگویی با "روژاوا تی‌وی" تحولات مربوط به سوریه را بررسی کرد و گفت اگر رژیم دمشق پیشنهاد ترکیه برای جنگ با کوردها را بپذیرد به معنای آن خواهد بود که انگشت در چشمان خود فرو برده است.

صالح مسلم به جنگ‌افروزی جمهوری ترکیه علیه کوردها از بدو تأسیس تاکنون اشاره کرد و گفت از وقتی که این کشور به پیمان آتلانیک شمالی پیوست با سلاح‌های ناتو این جنگ را ادامه داده و مانعی پیش روی خود ندیده است، کمااینکه در اجلاس اخیر سران ناتو در مادرید هیچ مرزی برای ترکیه ترسیم نشد.

رئیس مشترک پ.ی.د همچنین به تکاپوی اردوغان برای دستیابی به مقاصدش در اجلاس تهران که به دلیل تضاد منافع با روسیه و ایران موفق به انجام کامل آن نشد پرداخت و گفت هدف ترکیه حمله زمینی به منبج، تل‌رفعت و منخ و پاکسازی کوردها در این مناطق است.

او به روژاوا تی‌وی گفت مخالفت با طرح ترکیه رویکردی اخلاقی یا اقدامی برای حفاظت از کوردها نبود بلکه پای منافع ایران در منطقه، روستاهای شیعه‌نشین طرفدار رژیم و ممانعت از محاصره حلب در میان است. کشورهای آستانه اما به ترکیه گفتند می‌تواند با پهپادهای مسلح و توپخانه، کوردها را هدف قرار دهد. 

مسلم به سفر بعدی اردوغان پس از تهران به سوچی جلب نظر کرد و گفت اردوغان در آن دیدار تسلیم پوتین شد و از این به بعد نمی‌تواند در میان روسیه و ناتو بندبازی کند. ترکیه اگر بیش از این به روسیه نزدیک شود آمریکا به آن خواهد گفت متوقف شو.

رئیس مشترک پ.ی.د تصریح کرد ناتو به ترکیه نیاز دارد اما کارت حزب حاکم آ‌.ک‌.پ به رهبری اردوغان دیگر نزد ناتو سوخته و به دنبال جایگزینی برای آن می‌گردد. اردوغان اکنون از جان خود می‌ترسد و بر گارد محافظینش افزوده است تا به سرنوشت تورگوت اوزال و بولنت اجویت که گفته می‌شود به دست گلادیو کشته شدند دچار نشود. او سامانه پدافند هوایی اس- ۴٠٠ را برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری خرید و نه برای کشور ترکیه.

مسلم همچنین به تلاش برای احیای توافقنامه آدانا که به ارتش ترکیه اجازه می‌دهد برای سرکوب مخالفانش تا چندین کیلومتر وارد خاک سوریه شود واکنش نشان داد و دمشق را فراخواند ضمن عدم قبول چنین برنامه‌ای، به مردمانی که در صف نیروهای سوریه دمکراتیک با داعش جنگیدند و اکنون در برابر تجاوز ترکیه ایستاده‌اند احترام بگذارد.

او تصریح کرد: ممکن نیست رژیم سوریه و ترکیه به توافق برسند. نیم‌ میلیون سوری تاکنون کشته شده‌اند که ترکیه مسبب آن بود. هنوز هم هزاران تبهکار در مناطق اشغالی وجود دارند که سوری‌ها را می‌کشند. تنها توافقی که دو رژیم می‌توانند به آن برسند، کنار گذاشتن همه چیز و جنگ با کوردهاست. ترکیه این را می‌خواهد. اگر سوریه این را بپذیرد، به معنای آن خواهد بود که انگشتانش را در چشمان خود فرود می‌برد. نباید فراموش کرد آنچه ترکیه را ودار ساخت به دولت دمشق امتیاز بدهد، مبارزه ما در شـمال و شرق سوریه است.