ک‌ج‌ک: مبارزه با توطئه، در بیست و هفتمین سال آن باید افزایش یابد

ک‌ج‌ک در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت: «در بیست و هفتمین سال توطئه بین‌المللی، مبارزه با این توطئه باید در چارچوب کارزار آزادی جهانی افزایش یابد.»

توطئه ۹ اکتبر

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد. ک‌ج‌ک با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مقاومت در برابر توطئه به ویژه عملیات‌گران «شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید» گفت: «مردم کوردستان و جنبش آزادی در امتداد خط 'شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' در برابر توطئه بین‌المللی در حال مبارزه‌ی بی‌وقفه‌ای بوده است. مبارزه با توطئه بین‌المللی که بر پایه خط شهدای' شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' ، شکل گرفت، به رشد خود ادامه داد و امروز به یک مبارزه جهانی برای آزادی و به یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ تبدیل شده است.»

ک‌ج‌ک از همه مردم کورد و اقشار دموکراتیک خواست تا مبارزه علیه توطئه را در بیست و هفتمین سال آن گسترش دهند.

بیانیه ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«۲۶ سال از توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر می‌گذرد، یکی از بزرگترین حملات سیاسی تاریخ بشریت که با خصومت، خیانت و نفاق فراوان انجام شد. ما یک بار دیگر توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر را که در شخص رهبر آپو و اساساً با هدف خفه کردن مبارزات آزادیخواهانه مردم خاورمیانه به ویژه مردم کورد و مردم ستمدیده جهان انجام شد، و همه نیروهای شریک در این توطئه را محکوم می‌کنیم.

رهبر آپو که انقلاب آزادی کوردستان را آغاز و حیات دوباره خلق کورد را تضمین کرد، در معرض یک توطئه بین‌المللی قرار گرفت که باعث ناراحتی و خشم عمیق مردم کورد، جنبش آزادی و مبارزان آزادی شد. عملیات‌گران شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید، این غم و خشم را به عمل تبدیل کردند و با انجام شریف‌ترین عملیات تاریخ در برابر بزرگترین توطئه تاریخ، چگونگی برخورد با توطئه بین‌المللی را آشکار کردند و به جستجوی مردم و جنبش ما پاسخ دادند. مردم کوردستان و جنبش آزادی در امتداد' خط شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' در برابر توطئه بین‌المللی در حال مبارزه بی‌وقفه‌ای بوده است. مبارزه با توطئه بین‌المللی که بر پایه خط شهدای' شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' ، شکل گرفت، به رشد خود ادامه داد و امروز به یک مبارزه جهانی برای آزادی و به یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ تبدیل شده است. یک بار دیگر یاد و خاطره شهدا خالد اورال، آینور آرتان، سلامت مَنتَشلَر، پیشگامان این خط مبارزه را گرامی می‌داریم و در برابر مبارزه ارزشمند آنان تعظیم می‌کنیم. یاد و خاطره همه شهدای انقلاب و دموکراسی را با احترام و عشق و سپاس گرامی می‌داریم و تعهد و قول موفقیت خود را به شهدا تکرار می‌کنیم.

توطئه ۹ اکتبر یکی از مهمترین اتفاقاتی است که امروز باید درک شود. بسیاری از قدرت‌های جهانی، منطقه‌ای و محلی سوریه را تحت فشار قرار دادند و وقتی رهبر آپو دید که کشور سوریه نمی‌تواند در مقابل فشارها مقاومت کند، مجبور شد سوریه را ترک کند و توطئه بین‌المللی از این طریق آغاز شد. گرد هم آمدن و همکاری نیروهای بسیاری در توطئه علیه رهبر آپو با پیامدهای رهبر آپو و خط حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) در کوردستان و خاورمیانه مرتبط است. به طوری که حتی قدرت‌هایی که از بسیاری جهات تضاد منافع داشتند، گرد هم آمدند. این نشان می‌دهد که این توطئه به عنوان طرح و عملیات قدرت‌های سلطه‌گر صورت گرفته است. در واقع، کسانی که این توطئه را طراحی و اجرا کردند، قدرت‌های هژمونیک مدرنیته سرمایه‌داری، ایالات متحده آمریکا، انگلستان و اسرائیل هستند. ناتو و کشورهای اروپایی نیز شریک و مجری این طرح هستند. در واقع، این توطئه به عنوان یک عملیات ناتو-گلادیو توسعه داده شد. بسیاری از دولت‌ها و قدرت‌ها غیر از آمریکا، اسرائیل، ناتو و کشورهای اروپایی نیز در این توطئه شرکت کردند و از آن حمایت کردند. همه اینها درک توطئه را بسیار مهم می‌کند. بدون درک هدف توطئه نمی‌توان نقشه‌های قدرت‌های سلطه‌گر برای خاورمیانه و تحولات امروز خاورمیانه را درک کرد.

رابطه بسیار نزدیکی بین توطئه بین‌المللی و طراحی مجدد خاورمیانه توسط نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری وجود دارد. آمریکا و نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری رهبر آپو و پ‌ک‌ک را مانعی برای خود می‌دیدند و آنها را هدف قرار می‌دادند. زیرا خطی که رهبر آپو و پ‌ک‌ک در خاورمیانه توسعه دادند، با شکستن ذهنیت و ساختارهای نظام نسل‌کشی، استعماری، نژادپرستی، ارتجاعی و همدستی، آزادی خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه را به ارمغان آورد. این خط که در خاورمیانه بر اساس آزادی و همزیستی برابر شکل گرفت، منافع مدرنیته سرمایه‌د اری را به خطر انداخته است. این امر باعث شد تا قدرت‌های مدرنیته سرمایه‌داری، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا و اسرائیل، تلاش کنند تا پ‌ک‌ک را تضعیف و حذف کنند. بر این اساس حمایت کامل و بی‌وقفه از دولت نسل‌کش-استعمارگر ترکیه در چارچوب مشارکت ناتو صورت گرفت. پس از پایان جنگ سرد، طراحی مجدد خاورمیانه به رهبری آمریکا در دستور کار قرار گرفت و توطئه بین‌المللی در چارچوب این پروژه طراحی و عملی شد. زیرا نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری فهمیده‌اند که بدون حذف خط پ‌ک‌ک برای آزادی مردم و زنان در خاورمیانه و ارائه راه حل برای مشکلات اجتماعی، نمی‌توانند خاورمیانه را آنگونه که می‌خواهند طراحی کنند. در این راستا، حذف خط‌مشی پ‌ک‌ک را یکی از مهم‌ترین گام‌ها در بازطراحی خاورمیانه می‌دانستند. به این معنا، توطئه بین‌المللی نیز در محدوده جنگ جهانی سوم طراحی و محقق شد. بنابراین توطئه بین‌المللی یکی از مهمترین مراحل جنگ جهانی سوم است.

یکی از اهداف توطئه بین‌المللی این بود که کوردبودن همدست (نوکر و خائن) را که با ظهور پ‌ک‌ک ضعیف شده بود احیا و آن را در کوردستان موثر کند. بر این اساس به خط کورد همدست نقش داده شد و تلاش‌های شدیدی برای توسعه خط همدستی به ویژه در باشور کوردستان صورت گرفت. این نقش در محدوده منافع مدرنیته سرمایه‌داری در خاورمیانه، انحلال پ‌ک‌ک و کورد آزادی است که پ‌ک ک آن را نمایندگی می‌کند. نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری این توطئه بین‌المللی را عمدتاً بر اساس کوردبودن همدست طراحی و اجرا کردند. بنابراین نقش کوردهای همدست در توطئه بین‌المللی بسیار زیاد است. درک عمیق این حقیقت و قرار گرفتن در یک مبارزه قوی با خط همدست - خیانتکار کورد، اساسی‌ترین بعد مبارزه با توطئه بین‌المللی است. واقعیت توطئه بین‌المللی که امروز بعنوان انزوای مطلق ادامه دارد و تعمیق خیانت بر پایه خط همدستی کوردها این واقعیت را آشکار می‌کند.

درک توطئه بین‌المللی نیز برای درک تحولات امروز خاورمیانه بسیار مهم است. آنها با تلاش برای خنثی کردن رهبر آپو و خط پ‌ک‌ک، اساساً می‌خواستند الگوی زندگی آزاد و جایگزین برای مردم در خاورمیانه را از بین ببرند. بنابراین هدف آن غلبه بر بزرگترین مانع مدرنیته سرمایه‌داری بود. دخالت فعال اسرائیل در توطئه بین‌المللی ناشی از نقشی است که نظام مدرنیته سرمایه‌داری در طراحی مجدد خاورمیانه به آن محول کرده است. امروز در حالی که با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی راه برای اسرائیل باز می‌شود، ادامه توطئه بین‌المللی در قالب انزوای مطلق خیلی چیزها را توضیح می‌دهد و آنها را قابل درک می‌کند. این وضعیت حقیقت را به ویژه در مورد دولت ترکیه و رئیس فاشیست طیب اردوغان آشکار می‌کند و نقاب‌هایی را که چهره واقعی آنها را می‌پوشاند از بین می‌برد. آنها با رویکرد خود به رهبر آپو و با ادامه سیاست نسل‌کشی کوردها با توسل به انواع روش‌های وحشتناک، به وضوح نشان می‌دهند که نوکر و همدست سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا، اسرائیل و ناتو هستند. این واقعیت آشکار می‌شود که توطئه بین‌المللی مبتنی بر حذف الگوی زندگی آزاد و جایگزین خلق‌ها و طراحی مجدد خاورمیانه بر اساس منافع نظام مدرنیته سرمایه‌داری توسط نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری ادامه می‌یابد. امرالی، انزوا و تداوم نظام نسل‌کشی گواه و نتیجه این امر است. این واقعیت که طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه مجری این طرح هستند، هدف و محدوده پروژه‌ای را که آنها روی آن کار می‌کنند، آشکار می‌کند. وظیفه تداوم توطئه بین‌المللی و اجرای سیاست‌های نسل‌کشی کوردها را بر این اساس به حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان داده شده است. آنها برای این کار آماده شدند و به قدرت رسیدند.

با در نظر گرفتن همه اینها روشن می‌شود که توطئه بین‌المللی تنها به پایان دادن به مبارزات آزادیخواهانه خلق کورد محدود نمی‌شود، بلکه طرحی است که علیه خط آزادی در حال توسعه در خاورمیانه تدوین شده و اساساً انسانیت و زندگی آزاد را هدف قرار داده است. در این راستا، توطئه ۹ اکتبر حمله ایدئولوژیک مدرنیته سرمایه‌داری علیه مردم و کل بشریت، علیه خط آزادی و عملیات سیاسی مبتنی بر آن است. در عین حال مبارزه با توطئه بین‌المللی یک مبارزه ایدئولوژیک و سیاسی است. نگرش رهبر آپو بر اساس خنثی کردن توطئه و پروژه زندگی دموکراتیک مبتنی بر اکولوژی و آزادی زنان، که او در نتیجه تمرکزی که در امرالی تجربه نمود، ایجاد کرد و این مبارزه را به نفع خلق‌ها تضمین نمود. رهبر آپو با توسعه ذهنیت مدرنیته دموکراتیک و ملت دموکراتیک در برابر ذهنیت مدرنیته سرمایه‌داری و نظام دولت-ملتی، ناسیونالیستی، نژادپرستانه و مردسالار آن که زندگی را به نقطه‌ی پایان رسانده و دشمن طبیعت، جامعه و زنان است، مؤثرترین سلاح را در اختیار مردم، زنان و بشریت قرار داده است. می‌توان گفت که با توسعه کارزار آزادی جهانی، بزرگترین مبارزه تاریخ برای حقیقت و آزادی در برابر بزرگترین توطئه تاریخ به حدی رسیده است که باید باشد. کارزار آزادی جهانی با دستیابی به اهدافی که تعیین کرده است، برای اولین بار توطئه تاریخی توسعه یافته توسط قدرت‌های مسلط را در تمام ابعاد آن خنثی خواهد کرد و در توسعه سیستم زندگی جایگزینی که عصر ما انتظار دارد موفق خواهد شد. مبارزه با توطئه بین‌المللی با گسترش کارزار آزادی جهانی و دستیابی به اهداف آن بر این اساس به هدف خود خواهد رسید. با این آگاهی، در بیست و هفتمین سال توطئه بین‌المللی، مبارزه با توطئه باید در چارچوب کارزار آزادی جهانی افزایش یابد و با تامین آزادی جسمانی رهبر آپو، توطئه بین‌المللی به طور کامل خنثی شود.»