یادداشت

با توطئه ۹ اکتبر صحنه برای جنگ جهانی سوم آماده شد

جنگ جهانی که با توطئه علیه رهبر آپو آغاز شد، همچنان در حال رشد و گسترش است و کل خاورمیانه و اروپا را درگیر می‌کند.

زَکی بَدران

در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ رهبر آپو از سوریه خارج شد. یک توطئه بین‌المللی ترتیب داده شد و اجازه ماندن در اروپا و روسیه را به او نداده و در نهایت به ترکیه تحویل داده شد. پیشگام و سازمان‌دهنده این توطئه آمریکا بود. پ‌ک‌ک در هیچ جنگ یا عملیاتی علیه آمریکا نبوده است. با وجود این، ایالات متحده آمریکا رهبر آپو را هدف قرار داد. آنها مصرانه می‌خواستند با دخالت دادن قدرت‌های بین‌المللی او را از بین ببرند و با اعمال نفوذ، قوانین اروپا را زیر پا بگذارند. در آن زمان، بسیاری از قدرت‌ها نمی‌توانستند این موضوع را درک کنند. چرا آمریکا اینقدر بر این موضوع اصرار دارد؟ تا آنجا که حتی باتجربه‌ترین سیاستمدار ترکیه، بولنت اجویت، گفت: «نمی‌توانستم بفهمم چرا آمریکا آپو را به ما تحویل داد.»

ما اکنون در بیست و ششمین سال توطئه هستیم. رهبر آپو هنوز در امرالی است و توطئه علیه او، مردم و حزبش همچنان ادامه دارد. تمام حقوق انسانی و قانونی رهبر آپو در امرالی غصب شده است. سلامتی و جان او در خطر است، اما سازمان ملل و نهادهای مربوطه اروپا در سکوت کامل به سر می‌برند. هیچ کس نام او را ذکر نمی‌کند و از انجام مسئولیت خودداری می‌کند. این کارهایی که می‌شوند از مهارت ترکیه نیست. بدیهی است که او حمایت آمریکا و اروپا را پشت سر دارد.

آنچه امروز در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، درک بهتری از آنچه در آن زمان انجام می‌شد، فراهم می‌کند. رهبر آپو ضمن تحلیل توطئه علیه خود گفت: 'هدف آنها طراحی جدید خاورمیانه است، جهان در حال ورود به روند جدیدی است. ' وی اظهار داشت که جنگ جهانی سوم آغاز شده است. امروزه بسیاری از محافل ارزیابی‌هایی از جمله 'جنگ جهانی سوم شروع شده یا در شرف شروع است' انجام می‌دهند. ایالات متحده آمریکا و شرکای آن پروژه خاورمیانه بزرگ را پیش روی خود قرار داده بودند. آنها می‌خواستند خلاء باقی مانده پس از فروپاشی شوروی را پر کنند و نظم جدیدی به جهان بدهند. آنها این کار را از خاورمیانه شروع کردند.

کوردها در خاورمیانه مردم بزرگی بودند، اما دولتی نداشتند. آنها تحت رهبری رهبر آپو مقاومت می‌کردند، سازماندهی و آگاه می‌شدند. پ‌ک‌ک از شکافی که در جنگ خلیج فارس پدیدار شد بیشترین سود را برد. رهبر آپو رهبری خلاقانه و غیرقابل کنترلی را به نمایش گذاشت. این ویژگی او مورد توجه سیا، آمریکا و ناتو قرار گرفت. آنها به رهبر آپو حمله کردند تا از تبدیل شدن پ‌ک‌ک به مانعی بر سر راهشان در خاورمیانه جلوگیری کنند. آنها فکر می‌کردند که بدون او، پ‌ک‌ک و مردم کورد نمی‌توانند جنگ را راه بیندازند و یا مؤثر واقع شوند. عملیات بزرگ را علیه رهبر آپو آغاز کردند تا مقاومت مردم کورد را بشکنند و منطقه را بدون هیچ مانعی باز طراحی کنند.

ترکیه اکنون با تمام قوا برای پایان دادن به پ‌ک‌ک و محو کردن مردم کورد از تاریخ، حمله می‌کند. می‌خواهد مانند گذشته با اتحاد ایران، عراق و سوریه علیه کوردها حلقه را تکمیل کند. به عبارت دیگر، او در تلاش است تا تله کلاسیک را برپا کند. ترکیه در این زمینه با هیچ مانعی روبرو نیست زیرا این کشورها تغییر شکل نداده‌اند، سیاست‌های خود را تغییر نداده و دموکراتیزه نشده‌اند. آنها هنوز ساختار متمرکز دولت-ملت را حفظ می‌کنند. به جز عراق، دیگران از سیاست‌های همگون‌سازی و انکار خود در قبال کوردها دست برنداشته‌اند.

اسرائیل نقش بسیار فعال و موثری در توطئه ۹ اکتبر و پیامدهای آن داشت. اکنون او سعی دارد با کشاندن ایران به جنگ، کار را برای آمریکا و اروپا در طراحی خاورمیانه آسان کند. ایالات متحده آمریکا بیش از محافظت از یکی از اعضای ناتو، مشغول حفاظت از اسرائیل است. او یک تغییر قدرت بزرگ برای حفاظت از اسرائیل انجام داد. اسرائیل بدون احتیاط و بدون محدودیت از سلاح و مهمات استفاده می‌کند. غزه ویران شد. الان هم همین کار را علیه لبنان انجام می‌دهند. سطح مدیریت حزب‌الله هدف قرار گرفت و حذف شد. اسرائیل می‌خواهد خودش را حفظ کند. با اخذ حمایت آمریکا و اروپا، می‌خواهد مرزهای فلسطین و لبنان را به طور کامل کنترل، اشغال یا خالی از سکنه کند.

اسرائیل حتی نمی‌خواهد به این حد محدود شود. او در تلاش است تا با کشاندن آمریکا به جنگ به ایران ضربه بزند. اگرچه آمریکا و ایران می‌گویند که نمی‌خواهند جنگ گسترش یابد، اما سیر وقایع نشان می‌دهد که جنگ گسترش خواهد یافت. آمریکا حد و مرزی را بر اسرائیل تحمیل نمی‌کند. به حمایت‌های سیاسی، نظامی و دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد. اسرائیل نیز می‌خواهد از این موضوع نهایت استفاده را ببرد. نتانیاهو از همان ابتدا ایران را هدف قرار داده بود؛ به همین دلیل راهبرد خود یعنی 'حتی اگر شاخه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله را قطع کنم، ریشه‌هایش باقی می‌ماند. پس باید ریشه،‌ یعنی ایران را قطع کنم' را اجرا می‌کند. ایران حتی اگر نخواهد نیز به چنین جنگی کشیده می‌شود. در واقع حسن نصرالله طرفدار جنگ با اسرائیل نبود. او می‌خواست درگیری‌ها را محدود به حمایت از غزه نگه دارد. با این حال، اسرائیل سال‌ها روی حزب‌الله کار کرده بود و مقدمات را فراهم کرده بود. به محض ایجاد محیط و فرصت، حمله‌ای چند جانبه و همه‌جانبه را آغاز کرد. خواهیم دید که آیا آمریکا و اروپا برای جلوگیری از گسترش این حمله به ایران تمایل نشان خواهند داد و وزن خود را خواهند گذاشت یا نه.

در جنگ جهانی سوم، ترکیه نیز مانند اسرائیل، مشغول اعزام ارتش خود به عراق و سوریه، خالی کردن جمعیت و تحت کنترل نگه داشتن مناطق کوردنشین است. او همچنین می‌خواهد با بهره‌مندی از جنگ و بحران نسل‌کشی کوردها را کامل کند. جنگ در جبهه اوکراین نیز در حال افزایش است. نهادهای بین‌المللی ناکارآمد هستند. جهان دوران بسیار ناامن و خطرناکی را پشت سر می‌گذارد. جنگ جهانی که با توطئه علیه رهبر آپو آغاز شد، همچنان در حال رشد و گسترش است و کل خاورمیانه و اروپا را درگیر می‌کند.

منبع: روزنامه روناهی