ک‌ج‌ک از عراق درخواست کرد: در مقابل جنایات جنگی ترکیه بایستید و توافق را لغو کنید -تکمیل شد-

کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک: ما از دولت و حکومت عراق می‌خواهیم که در مقابل جنایات جنگی ترکیه بایستند و توافقنامه‌ای را که با اردوغان حامی داعش امضا کرده است، لغو کنند.

در بیانیه کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک‌) آمده است: «مردم ما در اردوگاه شهید رستم جودی مخمور که سیاست‌های نسل‌کشی، آسیمیلاسیون، تخریب و انکار دولت ترکیه را نپذیرفتند، در مقابل فشارها و خیانت‌های حزب دمکرات کوردستان ایستادند و با وجود سختی‌ها بر زندگی آزادانه اصرار داشتند و به همین دلیل در چند روز اخیر بار دیگر هدف حملات تروریستی قرار گرفتند. این حمله در مقابل چشمان نیروهای دولتی عراق انجام شد که به نام حفاظت اردوگاه را محاصره کرده و به صورت ۲۴ ساعته آن را زیر نظر دارند. این مردم که مورد حمله قرار گرفتند، با وجود سختی‌ها و مشکلات، در مقابل تبهکاران داعش که با حمایت دولت ترکیه می‌خواستند به عراق و باشور کوردستان حمله کنند، بر اساس آگاهی خود دفاعی مقاومت کردند. با مقاومت اصیل خود در برابر تروریسم و ​​حمایت اردوغان، به نقش رهبری در حفاظت از مردم عراق و باشور کوردستان رسید. این مقاومت افسانه‌ای مردم مخمور سبب قدردانی حزب دمکرات کوردستان و مسعود بارزانی شد که اکنون با آنها دشمنی می‌کنند و آنها را تحریم می‌کنند در حالی که آنها اجازه ندادند هولیر به دست داعش بیفتد. دولت اشغالگر ترکیه که در زمان ترور داعش در عراق و کل خاورمیانه هیچ تلاشی نکرد، به نیروهایی که داعش را در شنگال، مخمور و مراکز مقاومت شکست دادند حمله می‌کند. برای انتقام شکست داعش به مقاومتگران علیه داعش حمله می‌کند و در این حملات تبهکاران سابق داعش را زیر چتر ارتش اشغالگر به باشور کوردستان آورده است. دولت ترکیه حضور گریلاهای آزادی کوردستان را بهانه‌ای برای این حملات قرار داد، زیرا گریلاها از مردم مخمور حمایت کردند و داعش را در ورودی هولیر متوقف کردند. پس از وعده دولت عراق مبنی بر حفاظت از اردوگاه در دیدار با مردم مخمور، نیروهای گریلا که از تعداد آنها کاسته شده بود به مناطق حفاظتی مدیا عقب‌نشینی کردند و دولت عراق به مردم قول داد که از اردوگاه در برابر انواع حملات حفاظت کند. همه این جلسات و اقدامات در چارچوب درخواست سازمان ملل متحد و نمایندگی آن در عراق، UNAMI، تحت نظارت و آگاهی آنها صورت گرفت. در حفاظت از اردوگاه و امنیت آن، دولت عراق و سازمان ملل متحد از نظر قانونی و اخلاقی مسئول هستند.»

حملات در چارچوب توافق انجام می‌شود

در ادامه بیانیه ک‌ج‌ک آمده است:

«پس از مذاکرات دولت اشغالگر ترکیه با دولت عراق و امضای توافقنامه در نتیجه این مذاکرات، حملات مجدد به اردوگاه آغاز شد، مردم مخمور که بردگی مدرنی که به آنها تحمیل می‌شود را نپذیرند و زندگی آزادانه خود را با تلاش خود می‌سازند، بار دیگر هدف حملات تروریستی اردوغان-باغچلی قرار گرفتند که دارای فکر و ذهنیت نسل‌کشی هستند. این حمله پس از حملات در سیدصادق، دوکان، برادوست و ماوَت انجام شد که در آن ۷ نفر به شهادت رسیدند. دولت عراق و سازمان ملل مسئول این حملات هستند. اگر هواپیمای بدون سرنشین بمب‌گذاری شده دولت اشغالگر ترکیه بلافاصله در آسمان کرکوک سرنگون شود، اما روزها آزادانه بر فراز مخمور گشت‌زنی کند و بتواند حمله کند، این نشان می‌دهد که دولت عراق بین حملات کرکوک و مخمور تفاوت قائل می‌شود و از حملات مطلع است و این حملات در چارچوب توافق انجام می‌شود.

دولت عراق باید فوراً این توافق را لغو کند

اگر دولت عراق نمی‌خواهد به عنوان کشوری که سابقه آن مملو از جنایات نسل‌کشی است و توافقنامه حمله به کشورش را امضا کرده است، در تاریخ ثبت شود، باید فوراً دست از توافق بردارد و توافق با ترکیه را لغو کند. زیرا این توافقات و اظهارات وزیر دفاع عراق در روزهای اخیر در مورد جنبش ما معنایی جز توجیه اشغالگری و الحاق خاک عراق به ترکیه ندارد. وزیر دفاع به جای دفاع از عراق در برابر حملات اشغالگرانه، برای آنکه مردم عراق در مقابل حملات تجاوزکارانه ترکیه نایستند، از استدلال‌های جنگ ویژه ارتش اشغالگر دفاع می‌کند و از این طریق حملات را توجیه می‌کند. این حمله به مخمور پس از اظهارات وزیر دفاع صورت گرفت که توجه‌ها را نیز به خود جلب می‌کند.

توافقات و اتحادهای انجام شده با ترکیه نه پیشرفت بلکه نابودی، نه امنیت بلکه جنگ و ویرانی به همراه خواهند داشت. کسانی که برعکس این را ادعا می‌کنند باید به وضعیت سوریه نگاه کنند که اردوغان چه بر سر بشار اسد آورد که او را «برادر من» خطاب می‌کرد. ترکیه در سخت‌ترین روز عراق، کنسولگری خود را در مرکز داعش باز گذاشت و هیچ کمکی به عراق نکرد. اردوغان و ترکیه چگونه می‌توانند به امنیت امروز عراق کمک کنند؟

ما از دولت و حکومت عراق می‌خواهیم که در برابر حملات ترکیه به غیرنظامیان، به ویژه حملات به پناهجویان در اردوگاه مخمور و جنایات جنگی که علیه آنها انجام می‌شود، موضع‌گیری کنند و فوراً دست از توافقات انجام شده با حامی فاشیست داعش، اردوغان بردارند. ما از سازمان ملل و هیئت UNAMI در عراق می‌خواهیم که طبق وعده‌های خود عمل کنند و به وقایع به چشم حزب دمکرات کوردستان و اردوغان فاشیست نگاه نکنند. رویکردی که در سایر نقاط جهان برای امنیت پناهندگان نشان داده شده است باید برای پناهندگان در مخمور نیز نشان داده شود تا از جان مردم ما در اردوگاه محافظت شود و برای این منظور تلاش شود.»