افزایش قیمت دلار در ترکیه پس از اظهارات روز گذشته‌ی اردوغان

پس از اظهارات روز گذشته‌ی اردوغان و تهدید آمریکا به توقف فعالیت و بستن پایگاه نظامی اینجرلیک و گورجیک قیمت دلار به بالاترین حد خود طی دو ماه گذشته رسید.

به گزارش روزنامه‌ی جمهوریت قیمت دلار که از دو ماه گذشته همواره زیر ۵.٨٠ لیر بوده است از روز گذشته پس از تهدید اردوغان مبنی بر بستن پایگاههای ناتو و آمریکا به ۵.٨۵ لیر رسیده است.

روز گذشته اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از تصویت نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ توسط ترکیه در مجلس سنای آمریکا، این کشور را تهدید نمود.

وی طی اقدامی تلافی‌جویانه اعلام کرد، "این تصمیمات کاملاً سیاسی هستند و برای ما هیچ اهمیتی ندارند. اجتناب آمریکا از انجام اقداماتی که ممکن است به روابط دو کشور خسارات جبران‌ناپذیری وارد کند، برای دو طرف بسیار مهم است. به موقع‌ با تمامی هیئت‌هایمان مذاکره کرده و در صورت لزوم پایگاه هوایی اینجرلیک را تعطیل می‌کنیم. اگر لازم باشد پایگاه کورجیک (رادار سپر دفاع موشکی آمریکا – ناتو) در ملاطیه را نیز تعطیل می‌کنیم".

 اردوغان همچنین افزود: "آن‌ها این‌گونه اقدامات را انجام می‌دهند، ما هم بیکار ننشسته‌ایم. خیلی واضح و روشن بگویم در مورد سرخپوستان آمریکایی مگر می‌شود صحبت نکرد؟ تاریخ سرخپوستان لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است".

ترکیه همچنین روز جمعه ۱۳ دسامبر سفیر آمریکا را فراخواند.

نسل کشی ارامنه طی سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷توسط ترکیه انجام شد و طی آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن قتلعام شدند. تاکنون ۳۰ کشور جهان نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته‌اند. ترکیه پس از صد سال همچنان در حال نسل‌كشی خلق‌های خاورمیانه است.