اعدام دسته‌جمعی ١٢ زندانی بلوچ از سوی رژیم جمهوری اسلامی

سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که بامداد روز دوشنبه ١٢ شهروند بلوچ در زندان دزاپ (زاهدان) به شیوه‌ دسته‌جمعی اعدام شده‌اند.

برپایه گزارش سازمان‌های حقوق بشر سحرگاه دوشنبه ١۶ خرداد/۶ ژوئن در زندان مرکزی دزاپ (زاهدان) ١٢ شهروند بلوچ، شامل ١١ مرد و یک زن از سوی رژیم ایران اعدام شدند.

اسامی اعدام شدگان نصیر محمدانی، محمدنبی کبدانی، ابراهیم رخشانی، دستگیر گرگیچ، ابراهیم گرگیچ، جلیل گرگیچ، محمد نصیری، عیسی صفری، حمیدالله پالیز، محمدعلی کهزارهی، محمدعمر کهزارهی و یک زن با نام خانوادگی گرگیچ اعلام شده است.

قوه قضائیه و مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به این اعدام‌ها سکوت اختیار کرده‌اند.

اعدام دسته‌جمعی شهروندان بلوچ در حالی است که بنابر گزارش‌ منابع حقوق بشری در ده روز گذشته حداقل ٢۶ زندانی در شهرهای مختلف به دار آویخته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران پیش از نسبت به «ارتباط معنادار بین اجرای حکم اعدام و رویدادهای سیاسی» هشدار داده و گفته بود که رژیم ایران برای ارعاب و وحشت در جامعه مجازات اعدام را مورد استفاده قرار می‌دهد.

ایران از سال ٢٠١٧ در رده نخست جهان در اعدام قرار دارد. سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که سال ٢٠٢١، ۵۴ درصد اعدام‌های جهان در ایران صورت گرفته است.