تبعیض علیه خلق بلوچ؛ از تحمیل بیکاری تا خشونت و برخورد نژادپرستانه

اعمال تبعیض علیه خلق بلوچ توسط حکومت ایران در اشکال گوناگون ادامه دارد و به تازگی به خشونت علیه گارگران و مهاجران بلوچ به سایر استان‌ها هم رسیده است.

کمپین فعالین بلوچ می‌گوید روز جمعه ۱۹ فروردین، یک سوخت‌بر ٢۵ ساله به نام نصیر بلوچ بر اثر واژگونی قایق در حومه بندر گواتر جان خود را از دست داد. تعادل قایق این سوخت بر اثر طوفان و شدت امواج دریا از کنترل خارج شده بود.

بسیاری از شهروندان بلوچستان در شرایط بسیار سخت و اسفباری برای تأمین هزینه‌های زندگی در نقاط مرزی مشغول به کار پرخطر سوخت بری هستند.

طبق ویدئویی که کمپین فعالین بلوچ منتشر کرده است، یک خودروی سوختبر در جاده‌ای کوهستانی قصد عبور از یک دره را دارد که دچار حادثه می‌شود. این منبع می‌گوید در سال ٢٠٢١ دستکم ۸۷ سوختبر از جمله سه کودک زیر ١٨ سال هنگام سوختبری با تیراندازی ماموران و یا بر اثر سانحه جان خود را از دست داده اند. دستکم ۳۱ نفر دیگر هم مجروح شده‌اند.

کسانی که باز هم تلاش می‌کنند راهی به غیر از سوختبری پیدا کنند نیز وضعیت بهتری ندارند.

مانند این کارگر بلوچ، که برای کار به شهر یزد رفته بود. او توسط گروهی از شهروندان این شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفته. منابع خبری ضمن پوشش این خبر از هویت این کارگر بلوچ ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

گفته می‌شود این کارگر با لباس بلوچی در یکی از خیابان های یزد در حال تردد بوده که افرادی، او را با چاقو مورد ضرب و جرح قرار دادند.

برخورد‌های نژادپرستانه در شهرهای مختلف ایران سابقه طولانی دارد. پیشتر کلانتری ١٢ شهرستان بیدخون در استان بوشهر نیز با نصب یک پلاکارد اجاره دادن خانه به شهروندان بلوچ را ممنوع اعلام کرده و هشدار داده بود با کسانی که رعایت نکنند برخورد می‌شود.

حسین میردشتی از مقامات فرمانداری شهرستان سبزوار نیز اخیر در اظهاراتی توهین‌آمیز شغل اصلی سیستانی‌هایی که در پی خشک شدن هامون به این منطقه مهاجرت کرده اند را خرید و فروش حیواناتی چون سگ و الاغ و تکدی گری در حاشیه شهر عنوان کرد و گفت سبزوار باید از وجود آنها پالایش داده شود چون فرهنگ متفاوتشان سبب ایجاد منظره بسیار نامطلوب در شهرستانی که سالانه میلیون‌ها زائر و مسافر از آن عبور می‌کنند شده است.