آلدار خلیل: ادامه هجوم ترکیه رابطه ما با ائتلاف بین‌المللی را مخدوش می‌کند

آلدار خلیل در پاسخ به سئوالی در مورد سکوت رهبران آلمان و فرانسه در حین تهدیدهای اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست مشترک روز شنبه در استانبول گفت این مسئله در رابطه مستقیم با تهدید به روانه کردن پناهجویان به اروپا توسط اردوغان است

آلدار خلیل، مسئول دفتر روابط دیپلماتیک جنبش جامعه دمکراتیك که ائتلافی میان احزاب شمال سوریه با نام اختصاری "تو-دم" است در گفتگویی با خبرگزاری هاوار به هجوم نظامی چند روز اخیر ترکیه به نواحی مرزی واکنش نشان داد و از کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی ضد داعش که در حومه شرقی رود فرات حضور دارند خواست که موضع رسمی خود را بیان کنند.

 

به دنبال تهدیدهای ترکیه در مورد حمله به حومه شرقی رود فرات در سوریه، طی روزهای اخیر برخی نواحی مرزی گلوله باران شده و درگیری‌هایی میان ارتش ترکیه و یگان‌های مدافع خلق رخ داده است.

 

آلدار خلیل در پاسخ به سئوالی در مورد سکوت رهبران آلمان و فرانسه در حین تهدیدهای اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست مشترک روز شنبه در استانبول گفت این مسئله در رابطه مستقیم با تهدید به روانه کردن پناهجویان به اروپا توسط اردوغان است.

 

او تصریح کرد باج‌دهی اروپا به ترکیه در حالی بوده که اگر پروژه دمکراتیك در شمال سوریه مورد حمایت قرار می‌گرفت، جلوی فرار جنگ‌زدگان و بروز بحران پناهجویی برای اروپا گرفته می‌شد.

 

مسئول دفتر روابط دیپلماتیک تو-دم با بیان آنکه توافق مهمی در نشست استانبول به دست نیامده است، به نارضایتی ترکیه از نظر فرانسه در خصوص لزوم مشارکت همه سوری‌ها در تدوین قانون اساسی جدید اشاره کرد و گفت عدم حضور ایران در نشست نیز اهمیتی ندارد چون ایران اساسا بر سر طرحی که در سوریه و عراق دنبال می‌کند نمی‌تواند با هیچیک از طرفین به توافقی دست یابد. از سویی، آمریکا با هرگونه نقش دادن به ایران در سوریه به شدت مخافت می‌کند.

 

آلدار خلیل از تمدید مهلت آتش‌بس در ادلب و تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به عنوان دو توافق اخذ شده در نشست استانبول یاد کرده و تأکید دارد که حتی توافقات در این زمینه بخاطر تناقض دیدگاه طرفین، ناقص است.

 

او در مورد اینکه آیا گلوله‌باران کوبانی و گرسپی می‌تواند در نتیجه توافقات نشست استانبول باشد گفت ترکیه به عنوان حامی اصلی تروریسم و عامل بی‌ثباتی در سوریه اکنون مناطق حومه شرقی رود فرات که سی درصد از خاک کل سوریه است را آماج حملات خود قرار داده است. کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا باید موضع روشن خود در اینباره را بیان کنند. ادامه این حملات، همکاری نیروهای سوریه دمکراتیك با ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را به خطر خواهد انداخت.